کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همه انسان‌ها یکسان به دنیا آمده‌اند؛

لوکس‌ترین زندان‌های جهان/ تصاوير

بازارخبر , 16 آذر 1393 ساعت 0:00

گروه جامعه: هرگاه صحبت از زندان و زندانیان می‌شود، زندگی لوکس آخرین گزینه‌ای است که ممکن است به ذهن هرکسی خطور کند.


به طور معمول محیط زندان پر از افرادی است که به دلایل و جرائم مختلف محکوم به گذراندن مدت مشخصی را به دور از جامعه هستند. این افراد به طور معمول فعالیت‌های روزمره ثابتی داشته و وقت آزاد زیادی ندار‌د. کیفیت زندگی در برخی زندان‌ها به قدری پایین است که گاهی یک بسته خمیر دندان نیز کالای لوکس محسوب می‌شود. اما شرایط برای همه زندانیان در نقاط مختلف دنیا یکسان نیست.به طوری که در برخی زندان‌ها امکاناتی در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد که حتی در زندگی معمول خود در جامعه نیز به آن دسترسی ندارند.
در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی لوکس‌ترین زندان‌های دنیا با شرایط عجیب و جالب بپردازیم.

زندان Bastoy در نروژ
این زندان که تمهیدات امنیتی بسیار کمی نیز دارد در داخل جزیره بستوی در نروژ واقع شده و لقب بهترین زندان از نظر همگامی با محیط زیست را به خود اختصاص داده است. زندانیان در کلبه‌ای چوبی زندگی و بر روی مزارع جزیره کار می‌کنند. زندانیان این زندان در وقت آزاد خود به فعالیت‌هایی نظیر اسب‌سواری ماهیگیری‌ تنیس و اسکی دسترسی دارند. میزان افرادی که پس از خروج از این زندان مجدداً به سراغ جرم می‌روند تنها 15 درصد است. این رقم در مقابل آمار 70 درصدی متوسط زندان‌های اروپا عدد قابل توجهی است.





زندان Leoben در اتریش
شعار معروف این زندان که در شهر استیرا اتریش واقع شده این است که  همه انسان‌ها یکسان به دنیا آمده‌اند و حقوق یکسان و برابری دارند. اگر آزادی فردی از شخصی گرفته شود باید نهایت رفتارها با وی در خور شخصیت انسانی باشد.

تمام دیوارهای زندان Leoben از چوب و شیشه‌ای نشکن ساخته شده. برخی سلول‌ها در ساختمان اصلی زندان بالکن نیز دارند. سوئیت‌هایی که برای هر 15 زندانی در نظر گرفته شده دارای سرویس حمام مجزا و آشپزخانه مشترک برای افراد است. علاوه بر این زندانیان مختار هستند تا به انتخاب خود لباس بپوشند.





زندان Ponduk Bambu در اندونزی
این زندان در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی مختص زنان بوده و بیشتر مجرمین مربوط به مواد مخدر در آن نگهداری می‌شود. زندان Ponduk Bambu یکی از معدود زندان‌های دنیا است که کلینیک اختصاصی ترک متادون در خود دارد.

در وقت‌های آزاد، زندانیان در کلاس‌های مختلف شرکت کرده و به سالن‌های زیبایی واقع در زندان می‌روند. تمرکز این زندان بر روی کنترل میزان معتادین به مواد مخدر و ترک دادن افراد و همچنین کنترل شیوع HIV در اندونزی است.



زندان Fuhlsbuttel در آلمان
طراحی داخلی این زندان بزرگ در شهر هامبورگ آلمان به سبک قلعه‌های قدیمی اروپایی بوده و شباهت زیادی به زندان‌های معمول ندارد. سلول‌های این زندان دارای اتاق نشیمن، میز کار و سرویس حمام اختصاصی هستند. اتاق‌های مخصوص خشک‌شویی نیز در هر طبق این زندان برای زندانیان در نظر گرفته شده است.





زندان Sollentuna در سوئد
برای بسیاری از زندانیان در زندان‌های مختلف دویدن در حیاط زندان می‌تواند تنها روش ممکن برای ورزش کردن باشد. اما در زندان سولنتونا در سوئی یک باشگاه ورزشی اختصاصی و مجهز در اختیار زندانیان قرار دارد. آشپزخانه برای طبخ غذا نیز در اختیار زندانیان بوده و هر سلول یک تلویزیون اختصاصی برای خود دارد.

این‌طور می‌توان گفت که سلول‌های زندان Sollentuna در سوئد با سوئیت‌های معمول در هتل‌ها تفاوت زیادی ندارد. البته در سال‌های گذشته میزان ارتکاب به جرم در سوئد به قدری کم شده که برخی زندان‌های این کشور تقریباً تعطیل شده‌اند.



زندان Halden در نروژ
زندان هالدن که در سال 2010 در نروژ بنا شده، ظرفیت 260 زندانی را دارد. زندان‌های سوئد به تمرکز بر روی رعایت حقوق انسانی مشهور هستند و زندان هالدن نیز از این امر مستثنی نیست. سلول‌ها (یا بهتر است بگوییم سوئیت) های این زندان مجهز به تلویزیون، یخچال، مبلمان و پنجره‌های بودن حفاظ هستند. بسیاری از زندان بانان نیز هیچ گونه سلاحی با خود حمل نمی‌کنند.





زندان Addiewell در اسکاتلند
 Addiewell را یک زندان آموزشی در اسکاتلند محسوب می‌کنند. تمرکز این زندان بر روی آموزش و تربیت زندانیان بوده. از همین جهت بسیاری از زندانیان در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و در مورد رفتارها و تجربیات خود صحبت می‌کنند. هدف این زندان بالا بردن توانایی‌ها و مهارت‌های اجتماعی زندانیان خود است. دکور جدید علاوه بر طراحی یکدست کارایی زیادی برای سلول‌های زندانیان دارد.




کد مطلب: 62206

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/62206/لوکس-ترین-زندان-های-جهان-تصاوير

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir