کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیکان اهدایی شاه به چائوشسکو حراج شد

15 آذر 1393 ساعت 10:46

گروه سیاسی: يک دستگاه اتومبيل پيکان اهدايی محمد رضا شاه به نيکلای چائوشسکو رئیس جمهور اسبق رومانی، با کلی خاطره و تاريخ وپیمودن 2000 کيلومتر راه به حراج گذاشته شد.


محمد رضا شاه که پس از جنگ جهانی دوم و استعفای پدرش بر اثر اشغال ايران توسط قوای متفقين بر تخت پادشاهی ايران تکيه زده بود، با انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی شالوده ايران نوين را از نو ريخت، که يکی از ثمرات آن توليد خودروی پيکان بشمار می‌آيد. از طرف ديگر، چائوشسکو در سال ۱۹۶۶ به قدرت رسيد و درهای مراودات دوستی و اقتصادی کشورش را بروی ايران باز کرد. طبيعی بود که در چنين فضای دوستی و تفاهمی پادشاه ايران سمبل و نماد موفقيت‌های کشور را مفتخرانه به دوست جديدش اهدا کند.

اين اتومبيل اکنون در حراجی خصوصی «آرتمارک» در پايتخت رومانی، بوخارست، در معرض فروش قرار گرفته است. اين پيکان با دوهزار کيلومتر به عنوان جزيی از کلکسيون شخصی چائوشسکوبوده و قيمت اوليه ۴ هزار يورو (نزديک ۵ هزار دلار آمريکايی) تعيين شده است. با حجم موتور يک و نيم ليتری و قدرت ۵۴ اسب اين قطعه آنتيک ظاهرا می‌تواند حداکثر ۱۴۵ کيلومتر در ساعت برود. شرکت ايران ناسيونال در سال ۱۹۶۲ ساخت اتومبيل‌های پيکان، تحت مجوز از شرکت بريتانيايی هيلمن،را آغاز کرد.

چيزی نگذشت که پیکان به آرامی به نماد ملی و توانايی‌های نيروی کار ايران تبديل شد و شاه سابق که از اين امر خوشحال بود يک دستگاه از آن را در سال ۱۹۷۴ به رئیس جمهور کمونیست رومانی نیکلای چائوشسکو هديه کرد. اين کار در زمانی انجام گرفت که چائوشسکو مقام خود را از رئيس شورای دولتی به ریاست جمهوری کامل در آن سال تبديل کرده بود.


کد مطلب: 62488

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/62488/پیکان-اهدایی-شاه-چائوشسکو-حراج

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir