به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۶۲۶۶۱
استانی شدن انتخابات، وزن مجلس را افزایش می‌دهد

لاهوتی: نباید کشور را تکه تکه اداره کرد

گروه سیاسی: طراح اصلی طرح استانی شدن انتخابات در مجلس معتقد است، «استانی شدن انتخابات، وزن نمایندگان را افزایش می‌دهد و باعث ارتقای جایگاه مجلس می‌شود».
لاهوتی: نباید کشور را تکه تکه اداره کرد
مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس  درباره طرح استانی شدن انتخابات - که فوریت آن طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان مجلس رسید - اظهار کرد: قوه مقننه باید به جایگاه قانونی خود برگردد؛ چراکه اکنون نمایندگان به مسائل منطقه‌ای بیشتر از مسائل ملی اهمیت می‌دهند و این گونه نمی‌توان اقدام خاصی در کشور انجام داد. وی افزود: تا کی می‌خواهیم کشور را تکه تکه اداره کنیم؟ کشور یکپارچه و منسجم اداره شود. در حال حاضر ما نیاز به 26 هزار کیلومتر خط آهن داریم و باید سالیانه هزار کیلومتر خط ریل تولید کنیم؛ ولی سالانه فقط 170 کیلومتر ریل‌گذاری می‌شود. ایرادات این‌ چنینی به خاطر نگرش ما نمایندگان است و باید اصلاح شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران در مجلس تصریح کرد: برخی از مخالفان طرح می‌گویند با این طرح امکان دارد در حوزه‌ای، دو نماینده انتخاب شود و در حوزه‌ای شاید اصلا نماینده‌ای انتخاب نشود، این تلقی مخالفان اشتباه است؛ چراکه مانند تهران که مردم به 30 نفر رأی می‌دهند، مردم استان‌ها هم می‌توانند به فهرست کلی نمایندگان در هر استان رأی دهند. طراح اصلی طرح استانی شدن انتخابات تأکید کرد: حتی نامزدهای هر حوزه‌ انتخابیه بر اساس این طرح باید پنج سال در حوزه مورد نظر خود سابقه اقامت داشته باشند یا اینکه آنجا به دنیا آمده باشند. به گفته او، در این طرح در هر حوزه انتخابیه دست‌کم یک نماینده انتخاب خواهد شد و تنها وزن نمایندگان شناخته‌شده‌تر افزایش می‌یابد که این یک حسن بزرگ است.
مرجع : آنا