به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۶۲۷۵۰

سازمان‌ملل به دنبال مامنی برای سوری‌ها

گروه بین الملل: بیش از ۳۰ سازمان ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه روز دوشنبه ۱۷ آذر، درخواستی بین‌المللی منتشر کردند که از کشورها می‌خواهد جایی برای ۱۸۰ هزار پناهجوی سوری که در پی جنگ داخلی آن کشور آواره شده‌اند، بیابند.
سازمان‌ملل به دنبال مامنی برای سوری‌ها
نمایندگی ارشد امور پناهندگان ملل متحد (یو ان اچ سی آر) می‌گوید این شمار پنج درصد از کل جمعیت پناهندگان در پایان سال ۲۰۱۵ میلای را نشان می‌دهد. سه سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، بیش از ۳.۲ میلیون آواره سوری در کشورهای همسایه پناه گرفته‌اند. در حالی‌که مذاکرات و تلاش‌ها برای پایان دادن به نبردهای سوریه فرجامی نیافته است، سازمان امور پناهندگان ملل متحد تخمین می‌زند که این شمار به تقریبا ۳.۶ میلیون تا پایان سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کند. سازمان امور پناهندگان ملل متحد می‌گوید «کشورهای همسایه سوریه طی سه سال و نیم گذشته، سخاوتی بارونکردنی از خود نشان داده‌اند، اما آسیب‌های بحران، بر خدمات عمومی و امور زیربنایی آنها سنگینی می‌کند».

ترکیه و لبنان هر یک به تنهایی مامن بیش از یک میلیون پناهنده سوری شده‌اند. تخمین‌ها از آغاز سال جاری خورشیدی نشان می‌داد که در کنار هر سه شهروند لبنانی، دست‌کم یک پناهنده سوری در آن کشور زندگی می‌کند. سازمان ملل در عین حال از کشورهایی کمک خواسته است که تا کنون هیچ پناهجویی را نپذیرفته‌اند، که کشورهای کرانه خلیج فارس از آن دست عنوان می‌شوند. تازه‌ترین درخواست سازمان ملل و سازمان‌های امور انسان‌دوستانه پس از آن است که برنامه جهانی خواربار، دهم آذر ماه، اعلام کرد به دليل کمبود بودجه، کمک‌ غذايی به يک ميليون و ۷۰۰ هزار پناهنده سوری را در اردن، لبنان، ترکيه، عراق و مصر متوقف کرده است.

این سازمان در نهایت تصمیم گرفت کارزاری عمومی را برای جمع‌آوری مبلغ یک میلیون دلار برای پناهندگان سوری راه‌اندازی کند. بنا بر تازه‌ترین گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، نهاد ناظری که مقر آن در لندن است، شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی سوریه از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته است. در حالی‌که تخمین‌های بدتر از کشته‌شدن دست‌کم ۲۸۰ هزار نفر حکایت دارند.
مرجع : رادیو فردا