به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۴۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۶۲۹۵۹
احتمال لغو مجوز ۲ بازی رایانه‌ای

احتمال صدور مجوز فعالیت به بی​بی​سی

گروه فرهنگی: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رشد یکصد میلیارد تومانی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۳ به مجلس پیشنهاد شده بود که از این میزان ۵۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای سال آینده ۷۷۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است که امیدواریم این رقم در مجلس، نه‌تنها کاهش پیدا نکند، بلکه بیشتر از این هم بشود.
احتمال صدور مجوز فعالیت به بی​بی​سی
حسين نوش‌آبادی درباره تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت و میزان امیدواری نسبت به اجرایی شدن این قانون با توجه به احتمال ممانعت برخی نمایندگان تندرو در مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار آنها در سال ۱۳۸۹ به تصویب دولت رسیده بود و در دولت قبلی هم این موضوع پیگیری شد اما متاسفانه آیین‌نامه اجرایی آن تصویب نشده بود.

وی افزود: دولت یازدهم با اصلاحاتی، آیین‌نامه اجرایی این قانون را تنظیم کرد که ۳ هفته قبل به تصویب دولت رسید و باید برای طی مسیر قانونی به مجلس ارسال شود تا برای تایید و انطباق آن با قانون، توسط رئیس مجلس امضا شود و به دولت برگردد لذا این آیین‌نامه مانند همه آیین‌نامه‌های اجرایی دیگر، مثل لوایح ارسالی از طرف دولت به مجلس نیست که نیازمند تصویب توسط نمایندگان باشد بر همین اساس ما منتظریم که رئیس محترم مجلس هرچه سریع‌تر پاسخ این آیین‌نامه را بدهد تا اجرایی شود.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد قانون مذکور را از دست‌آوردهای دولت یازدهم در تامین حقوق شهروندی ذکر کرد و گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی تنظیم شده، مردم حق دارند که از آخرین تصمیماتی که در دولت و حاکمیت در حوزه‌های مختلف اتخاذ می‌شود، مطلع شوند و هیچ‌کس نباید از دسترسی به اخبار و اطلاعات حوزه‌های مختلف اجرایی محروم باشند.

نوش‌آبادی بار دیگر تاکید کرد: البته ممکن است واکنش‌هایی از طرف برخی جریانات تندرو نسبت به اجرای این قانون صورت بگیرد اما این قانون قابل تغییر نیست؛ چراکه مصوبه مجلس بوده است و همچنین دولت هم وظیفه داشته که آیین‌نامه اجرایی برای آن تهیه کند که هر دوی این کارها انجام شده است. این قانون در آینده بسیار نزدیک اجرایی خواهد شد.

مدرک عالی به هوشنگ مرادی کرمانی چه زمان؟
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اعطای مدرک عالی به هوشنگ مرادی کرمانی گفت: این موضوع در حد یک پیشنهاد بوده است و هنوز چنین مدرکی به این نویسنده اعطا نشده است. وی در مورد موضوع بیمه فعالان قرآنی هم گفت: ما بر این نظر هستیم که فعالان عرصه قرآن در اولویت حمایت هستند و این رویکرد کلی نظام است تا آنهایی که نقش ممتازی در ترویج اندیشه‌های قرآنی دارند، مورد حمایت باشند، هر اقدامی که موجب گسترش قرآنی در جامعه شود، مورد حمایت ما خواهد بود.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت عملی نشدن وعده حمایت وزیر ارشاد از جشنواره کتاب سال دفاع مقدس ضمن تاکید بر برنامه و اقدامات وزارتخانه متبوعش برای تقویت فرهنگ مقاومت و توسعه فرهنگ ایثار در جامعه گفت: تا الان به جشنواره‌هایی از این دست، از طرف وزارت ارشاد کمک‌هایی صورت گرفته و ما قطعا این آمادگی را داریم که در بودجه ارشاد، توجه ویژه‌تری به حوزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت گیرد، افزایش سهم اعتباری حوزه دفاع مقدس در سیاست‌های وزارت ارشاد است.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد برنامه این وزارتخانه برای بهبود وضعیت کاهش و تامین آن برای موسسات انتشاراتی فعالان حوزه نشر گفت: یکی از بخش‌های مهم فرآیند تولید کتاب و نشر، موضوع تعیین کاغذ برای کتاب و مطبوعات است که ما علاوه بر تامین نیازهای داخلی خودمان، بتوانیم از ظرفیت‌های خارجی هم در حوزه صنعت کاغذ استفاده کنیم.

به گفته وی در حال حاضر واردکنندگان کاغذ از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند و علاوه بر آن مشوق‌هایی برای واردات کاغذ وجود دارد که تاجران کاغذ از آن بهره‌مند می‌شوند. اما باید به سمتی برویم که نیاز داخلی را از صنایع مربوطه مانند چوب تامین کنیم با این حال این یک واقعیت است که در حال حاضر کشور از نظر تامین کاغذ به خارج وابسته است و لذا از کسانی که نسبت به واردات کاغذ اقدام می‌کنند، حمایت خواهد شد.

احتمال لغو مجوز ۲ بازی رایانه‌ای
نوش‌آبادی درباره دلیل صدور مجوز تولید و عرضه به دو بازی رایانه‌ای از جمله «KICKASS» که به گفته او مغایر با شئونات اسلامی بوده‌اند، گفت: وزارت ارشاد به این بازی‌ها مجوز توزیع داده است با این حال این دغدغه را که به شما به آن اشاره کردید، به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتقل کرده‌ایم و چنانچه این دو بازی مشکل خاصی داشته باشند، مجددا موضوع صدور مجوز آنها رسیدگی خواهد شد و اگر نیاز به اصلاحاتی باشد، باید این اصلاحات اعمال شود. اگر به جمع‌بندی نهایی برسیم که باید مجوز را پس بگیریم، مجوز را پس می‌گیریم.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به چنین موضوعاتی حساسیت‌های خاص دارد و با توجه به وظیفه نظارتی که به محصولات فرهنگی و هنری برعهده دارد، نقش خود را در بخش‌های مربوطه ایفا خواهد کرد قطعا از صدور مجوز به هر محصول فرهنگی و هنری که موجب ایجاد نگرانی در جامعه ایرانی و اسلامی بشود، خصوصا بازی‌هایی که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است، جلوگیری خواهد شد.

جزییات جشنواره‌های فجر شعر
سخنگوی وزارت ارشاد در مورد علت تاخیر در اعلام فراخوان جشنواره شعر فجر نیز گفت: جشنواره‌های فجر سازوکارهای منطبق بر زمان‌بندی خودشان را پیاده کرده‌اند و در تمامی این جشنواره‌ها، هیات‌های داوری مشخص شده‌اند، فقط در مورد جشنواره شعر فجر است که ما کمی عقب مانده‌ایم که انشاءالله به موقع جبران می‌شود کما اینکه مطابق اطلاعی که من دارم در اسرع وقت نسبت به تعیین هیات داوران جشنواره شعر فجر اقدام خواهد شد. گزارشی هم مبنی بر حذف جشنواره خاصی نداشته‌ایم.

«رشد نسبی» بودجه فرهنگ و هنر در سال آینده

نوش‌آبادی سپس به بحث بودجه بخش فرهنگ در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس اشاره کرد و از «رشد نسبی» بودجه حوزه فرهنگ و هنر اسلامی در سال آینده نسبت به سال جاری خبر داد. به گفته وی بودجه بخش فرهنگ در سال جاری ۵۲۰ میلیارد تومان بوده که دولت پیشنهاد افزایش آن را تا ۷۷۰ میلیارد تومان ارائه کرده و این در حالی است که بودجه پیشنهادی وزارت ارشاد در این حوزه هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه ما در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر شاهد رشد بودجه در لایحه تقدیمی به مجلس هستیم، یادآور شد: حوزه‌های پژوهش و تحقیقات و فناوری اطلاعات دارای رشد بودجه هستند همچنین سهم بنیاد بین المللی امام رضا(ع) رشد قابل توجهی در بودجه پیشنهادی داشته است. بودجه حوزه سینمایی در تولید فیلم های فاخر نیز در سال آینده از رشد برخوردار است و در بخش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که ناظر بر دیپلماسی فرهنگی دولت است، شاهد رشد قابل توجه در بودجه هستیم.

وی تأکید کرد: همچنین بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) رشد قابل توجهی داشته است. نوش‌آبادی همچنین از رشد یکصد میلیارد تومانی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۳ به مجلس پیشنهاد شده بود که از این میزان ۵۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای سال آینده ۷۷۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است که ما امیدواریم این رقم در مجلس، نه‌تنها کاهش پیدا نکند، بلکه بیشتر از این هم بشود.

نوش‌آبادی در عین حال گفت: ممکن است رشد بودجه بخش فرهنگ و هنر مطلوب و مورد انتظار نباشد، اما با توجه به مجموعه شرایط حاکم در کشور و محدودیت‌ها در منابع و درآمدها، بودجه قابل قبولی است با این حال تدابیری هم برای استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: ما در هیچ بخشی از حوزه‌های فرهنگ و هنر، کاهش بودجه نداشته‌ایم و اگر در برخی حوزه‌ها، رشد بودجه کم است، کمتر از بودجه سال جاری نیست البته ممکن است در برخی محورها مانند حوزه نشر، بودجه ثابت مانده باشد.

راه‌اندازی «گوگل فارسی» با همکاری بخش خصوصی
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد خبر جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد طراحی «گوگل فرهنگی» گفت: گوگل فرهنگی در راستای تقویت زبان فارسی و ترویج و گسترش آن در کشورهای دیگر به عنوان یکی از سیاست‌های بنیادی و کلی در کشور، طرح شده است. ما اگر بتوانیم گوگل فارسی را راه‌اندازی کنیم، می‌توانیم هم برای کشور خودمان و هم برای مردم استفاده‌های ویژه‌ای داشته باشیم ضمن اینکه سایر کشورها هم می‌توانند از این تجربه ملی ما بهره بگیرند.

وی ادامه داد: گوگل فارسی می‌تواند ما را از بسیاری از آسیب‌های فرهنگی مصون بدارد و قطعا راه‌اندازی آن، اقدام ارزنده‌ای است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال اجرایی شدن آن است و در حال طراحی این موضوع است البته این کار با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود و ما تنها نقش حاکمیتی و نظارتی خود را برعهده خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد علت اجرایی نشدن قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان در مورد برخی از فعالان این عرصه گفت: مطابق قانون و همچنین تفاهمنامه‌ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد و امور دارایی به امضا رسیده است، کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند مگر اینکه فروشگاهی صرفا به عرضه و فروش نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اقدام کند، البته کتابفروشی‌هایی که در کنار فروش کتاب، لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار هم می‌فروشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

احتمال صدور مجوز فعالیت به بی بی سی
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید اگر شبکه بی‌بی‌سی بخواهد در ایران فعالیت کند، آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن مجوز فعالیت خواهد داد گفت: هر شبکه خارجی که معاند نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران نباشد، اگر بخواهد در حوزه اطلاع‌رسانی و بدون دشمنی با نظام و مردم، در کشور فعالیت کند، چنانچه درخواستی برای فعالیت ارائه بدهد، این درخواست مطابق قانون مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به آن پاسخ داده خواهد شد.
مرجع : ایسکانیوز