به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۶۳۲۷۱
تشدید حملات داعش برای تصرف شهر سامرا

موافقت کنگره برای عملیات عليه داعش تا 3 سال

گروه بين الملل: کنگره آمریکا به دولت این کشور اجازه داد تا عملیات نظامی علیه داعش را به مدت سه سال در خارج از خاک آمریکا پیگیری کند.
موافقت کنگره برای عملیات عليه داعش تا 3 سال
وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود در جمع نمایندگان کنگره از آنها خواست تا عملیات علیه داعش را تنها به عراق و سوریه محدود نکنند و به کاخ سفید اجازه دهند تا به مدت سه سال عملیات علیه داعش را ادامه دهد. جان کری همچنین از نمایندگان کنگره خواست در تصویب این قانون قابل تمدید بودن را پس از سه سال لحاظ کنند تا در صورت نیاز و پس از گذشت سه سال بار دیگر بتوان عملیات علیه داعش را ادامه داد.

کنگره آمریکا با وجود تصویب مدت‌زمان سه سال برای عملیات‌های برون‌مرزی علیه داعش، محدودیت‌هایی را برای مسوولان کاخ سفید در استفاده از نیروی نظامی وضع کرد. این محدودیت‌ها در زمینه عملیات‌های ارتش آمریکا در خارج از مرزهای این کشور به غیر از مواردی از جمله حمایت از شهروندان و نظامیان آمریکا، انجام عملیات اطلاعاتی، کمک به مشخص کردن اهداف برای حملات هوایی و دادن مشاوره و کمک برای طرح ریزی نقشه عملیات‌های گسترده نظامی لحاظ شده است.

تلاش داعش براي تصرف سامرا
گروه حکومت اسلامی حملات خود را برای تصرف سامرا، یکی از شهرهای مقدس شیعیان، را تشدید کرد. متعاقب حمله گروه داعش به یک شهر سنی‌نشين در اطراف سامرا و تصرف آن، نيروهای دولتی و شبه نظامیان شيعه، استحکامات دفاعی سامرا در ۱۱۰ کیلومتری بغداد را تقویت کرده‌اند. در همین حال آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در مورد حمله گروه حکومت اسلامی برای تصرف شهر سامرا هشدار داد. عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، ضمن انتشار پیام این مرجع تقلید، خوستار اقدامات نظامی شديدتر و وحدت همه گروه‌ها برای پس گرفتن مناطق سنی نشين از گروه حکومت اسلامی شد.

وی اظهار داشت: نیروهای عراقی در مناطق مختلف به پیروزی‌های مهمی علیه عوامل داعش دست یافته‌اند، اما این گروه امروز در پی تصرف حرمین شريف مانند سامرا است. نیروهای نظامی عراق باید در برخورد با داعش هشیار و محتاط باشند. تصرف سامرا مواضع گروه حکومت اسلامی در شمال عراق را تقویت می‌کند و این برای بغداد يک تهدید جدی است. در حال حاضر بخش‌های وسیعی از خاک سوریه نيز در کنترل پيکارجويان گروه داعش است. حرم امامان دهم و یازدهم و یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعیان در شهر سامرا است.

آغاز حرکت عقربه‌های ساعت برای جنگ موصل

وزیر دارایی عراق اعلام كرد: زمینه مشترکی میان عراق و کشورهای عربی خلیج فارس وجود دارد تا به دولت جدید عراق فرصت گسترش روابط خود را با محیط عربی و اسلامی بدهد. هوشیار زیباری همچنین می‌افزاید که عقربه‌های ساعت برای آزاد سازی موصل از داعش، آغاز به حرکت کرده است. وي گفت: جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، میلیارد‌ها دلار هزینه در بر داشت که شامل مسلح سازی، پرداخت حقوق به داوطلبان مردمی علاوه بر رسیدگی به آوارگان می‌شود. او در همین زمینه از وجود قرار دادهای الزام آور اشاره کرد همچون قرار داد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از ایالات متحده آمریکا.

زیباری گفت که هفته آینده، پیش نویس نهایی بودجه سال ۲۰۱۵ را به شورای وزیران ارائه خواهد داد و پیش بینی کرد که با این پیش نویس موافقت شود. او خاطرنشان کرد که مسیر پی گرفته شده در بودجه سال ۲۰۱۴ هدف سازی هزینه‌ها، کاهش هزینه‌ها و از میان بردن کمبود بودجه موجود است که به ۳۵ تريلیون دینار عراقی می‌رسد را شامل می شود. او افزود: برای نخستین بار بغداد، برای فروش تلفن‌های همراه مالیات وضع خواهد کرد؛ همچنین برای غلبه بر کسری بودجه مالیات دیگری نیز وضع خواهد شد.

وزیر دارایی عراق ادامه داد: بخش بیشتری از بودجه به مسائل نظامی و تلاش‌ها برای دفاع از کشور اختصاص دارد و این مساله در سال ۲۰۱۵ نیز تکرار خواهد شد. احتمالا ۲۳ درصد بودجه سال ۲۰۱۵ به امنیت و دفاع اختصاص خواهد یافت. زیباری گفت: سوء مدیریت وجود دارد، ما نخستین طرفی بودیم که زنگ خطر را برای اصلاحات در سازمان امنیتی به صدا در آوردیم، ما از وجود سربازان خیالی سخن گفتیم که اکنون به مساله افکار عمومی تبدیل شده است.
مرجع : ايسنا