به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۶۳۶۰۷

خروج 1000 بیمار کلیوی از گردونه دیالیز

گروه سلامت: رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی از خروج 1000 بیمار کلیوی با پیوند کلیه از گردونه دیالیز خبرداد.
خروج 1000 بیمار کلیوی از گردونه دیالیز
محمدرضا طهماسبی در همایش"کلیه سالم برای همه" که در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد گفت: انجمن ملی حمایت از بیماران کلیوی با 170 شعبه در سراسر کشور 70 هزار بیمار را در کنار دانشگاه های علوم پزشکی حمایت می‌کند و بنا به گزارشی که خردادماه سال‌جاری از سوی معاون وزیر بهداشت اعلام شد، پیش‌بینی می‌شود در سال 1400 آمار بیماری کلیوی ناشی از فشارخون 3 برابر شود. وی عنوان کرد: هم‌اکنون 1000 بیمار کلیوی با پیوند کلیه از گردونه دیالیز خارج شده‌ا‌ند و این افراد به صورت عادی در حال زندگی کردن هستند که سبب کاهش هزینه‌ها به مبلغ 170 میلیارد ریال از بودجه کشور شده‌اند.

وی اعلام کرد: امسال با برنامه‌هایی که انجمن بیماران کلیوی در کنار دانشگاه علوم‌پزشکی انجام داده است، برخلاف نرم کشور که 7.5 درصد افزایش مشکلات کلیوی داشته است، در استان زنجان 27 درصد بیماران دیالیزی کاهش داشته‌اند. این مسوول ادامه داد: دیابت و فشارخون زمینه‌ساز مشکلات کلیوی است و امیدواریم با اتمام پروژه ساختمان این انجمن از محل کمک‌های مردمی با آموزش در کاهش این بیماری تاثیر به سزایی داشته باشیم. وی گفت: اگر به تحرک و رژیم غذایی اهمیتی داده نشود بیماری‌ها به سوی انسان حرکت می‌کنند، لذا برای تحقق امر آموزش کانونی در دانشگاه آزاد افتتاح شده است و امیدواریم افتتاح این کانون در سایر دانشگاه‌ها نیز انجام شود تا افراد برای سلامتی خود احساس مسوولیت داشته باشند.

طهماسبی افزود: گروه هدف آموزش‌ها در کانون‌های حمایت از بیماران کلیوی قشر جوان و نوجوان در دانشگاه‌ها و مدارس است و امیدواریم با کمک مردم خیر بتوانیم در زمینه ریشه‌کن کردن این بیماری قدم‌های موثری برداریم. علیرضا بیگلری رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در این همایش اعلام کرد که مجوز عمل پیوند کلیه در استان اخذ شده است. گفت: یکی از مشکلات کلیه، نارسایی کلیه است که توسط دیابت، فشارخون، عفونت‌های ادراری و مصرف خودسرانه دارو به وجود می‌آید که جبران آن بسیار سخت است و مهم‌ترین اقدام پیشگیری از آن است.

این مسوول خاطرنشان کرد: برای پیشگیری هر سه سال یک‌بار جمعیت روستایی بالای 30 سال معاینه می‌شوند که آخرین معاینه مربوط به خردادماه امسال است که در آن سلامت 150 هزار نفر بررسی شد و بر اساس آمار به دست آمده بیش از 1100 نفر مبتلا به دیابت و 2000 نفر مبتلا به فشارخون بودند که از وجود این بیماری اطلاعی نداشتند. وی اظهار کرد: در بحث درمان دانشگاه علوم‌پزشکی همواره درمان بیماران و بخش دیالیز در اولویت اول تامین دارو و نیروی انسانی قرار دارند و با تامین بخش دیالیز شهرستان ایجرود در آینده نزدیک بخش دیالیز در همه استان‌ها تکمیل شده و بیماران برای دیالیز نیازمند تحمل رنج سفر نیستند.

بیگلری تصریح کرد: 70 مورد رضایت خانواده‌ها برای پیوند گرفته شده و 140 کلیه پیوند شده است. همچنین برای اولین‌بار در استان مجوز پیوند کلیه گرفته شده است که در چند ماه آینده انجام خواهد شد. این در حالی است که وزیر بهداشت اعلام کرد 50 بیمارستان به 151 دستگاه دیالیز مجهز خواهند شد که دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان وضعیت مطلوبی در این زمینه دارد. وی یادآور شد: متخصصان اعلام کرده‌اند هر شخص 10 درصد شانس ابتلا به بیماری‌های کلیوی را دارد و یا از هر 3 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود که برای پیشگیری از آن نیازمند همه افراد جامعه هستیم.
مرجع : ایسنا