به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۶۴۱۲۸
تعرفه اینترنت موبایل از اول دی ماه به نیم ریال رسید؛

جزئیات تغییر تعرفه اینترنت موبایل

گروه اقتصادی: تعرفه استفاده ازهر کیلوبایت داده همراه از ابتدای دی ماه سال جاری تغییر کرده و به نیم ریال رسید.
جزئیات تغییر تعرفه اینترنت موبایل
به دنبال ابلاغ مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه استفاده از هر کیلوبایت اینترنت موبایل از روز اول دی ماه دستخوش تغییر شده و بر این اساس به جای ارقام قبلی اپراتورها موظف شده‌اند در محاسبه هزینه مصرف اینترنت آزاد تلفن همراه به ازای هر کیلوبایت انتقال داده مبلغی معادل نیم ریال را برای کاربران خود محاسبه کنند. پیش از این اپراتورهای موبایل به غیر از اپراتور سوم به ارائه اینترنت GPRS یا نسل دو می پرداختند که نهایت سرعت آن حدود 200 کیلوبیت بر ثانیه بود که برای این سرعت براساس مصوبات قبلی اپراتورها مجاز بودند تا سقف 14.8 ریال را برای استفاده از هر کیلوبایت داده به شکل آزاد از حساب کاربر کسر کنند که البته بر اساس شرایط رقابتی بازار همراه اول و ایرانسل تعرفه‌ای بین یک تا پنج ریال را اعمال می کردند.

اپراتور سوم یا رایتل نیز به عنوان ارائه کننده انحصاری 3G تعرفه‌ای معادل نیم تا یک ریال را برای هر کیلوبایت اینترنت همراه محاسبه می کرد اما با پایان یافتن دوره انحصار این اپراتور و ورود دو اپراتور دیگر به عرصه ارائه خدمات نسل سه قرار بر آن شد که تعرفه‌های اینترنت موبایل بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد تا اپراتورهای اول و دوم که هنوز ممکن است در برخی نقاط به دلیل عدم ارائه 3G اینترنت نسل دو یا GPRS ارائه می کنند، در محاسبه تعرفه‌های کاربران روند مشخصی پیش رو داشته باشند.بر همین اساس چندی پیش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیم بر آن شد که تعرفه استفاده از هرکیلوبایت داده همراه معادل 2.5ریال باشد واز ابتدای آذر ماه اپراتورها به ازای ارائه هر کیلوبایت اینترنت همراه از کاربران خود رقمی حدود 2.5 ریال کسر کنند. البته این مصوبه پس از ابلاغ بحث‌ها و انتقادات متعددی به همراه داشت و در نهایت شرایط به گونه‌ای شد که وزیر ارتباطات اعلام کرد به دنبال اعتراضات صورت گرفته در تعرفه این بخش تجدیدنظر صورت خواهد گرفت.

پس از تجدیدنظرهای صورت گرفته تعرفه نهایی استفاده از هر کیلوبایت داده همراه مستقل از این که از طریق GPRS بوده باشد یا 3G نیم ریال تعیین شد. براساس مصوبه جدید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اپراتورها مجاز هستند در سیم کارتهای اعتباری خود این رقم را تا 50 درصد افزایش دهند البته در این مصوبه رقمی به عنوان حداقل مبلغ مجاز یا کف قیمت برای تعرفه اینترنت موبایل در نظر گرفته نشده و اپراتورها براساس شرایط رقابتی بازار می توانند تعرفه خود را کمتر از سقف اعلام شده انتخاب کنند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که همچنان استفاده از بسته‌های تشویقی برای کاربران اینترنت مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و برای افرادی که استفاده بالا از اینترنت تلفن همراه خود دارند بهترین راهکار آن است که از بسته‌های تشویقی استفاده کنند.
مرجع : ایسنا