به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۶۴۲۴۱
اعتماد در یک نگاه

مذاکرات تنها در زمینه هسته‌ای است

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه تیترهای دنبال رابطه با امریکا نیستیم،بمب نفتی سعودی و تدفین شهدا در میراث تاریخی یزد را انتخاب کرد.
مذاکرات تنها در زمینه هسته‌ای است
این روزنامه تیتر یک را به عنوان دنبال رابطه با آمریکا نیستیم، اختصاص داد و نوشت: علی شمخانی در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در خصوص شرایط عراق، همکاری ایران و آمریکا در عراق، رابطه با عربستان سعودی، مذاکرات هسته‌ای و تاثیر کاهش قیمت نفت در سیاست‌های منطقه‌ای سخن گفت. دبیر شورای امنیت ملی ایران در پاسخ به سوالی در زمینه روابط احتمالی ایران و امریکا گفت: مذاکرات ما با آنها تنها در زمینه هسته‌ای است. البته همه چیز بستگی به صداقت آمریکایی‌ها در گفت وگوهای هسته‌ی دارد. اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، بازهم ایران و آمریکا قادر به همکاری مشترک در منطقه نیستند. آمریکا باید حمایت خود از رژیم صهیونیستی را متوقف کند و این برای واشنگتن غیرممکن نیست. ایران و آمریکا قادر هستند در مسیری که انرژی‌های شان علیه همدیگر به کار نرود، حرکت کنند. در این بین توافق هسته‌ای نقش بسیار حیاتی دارد.

روزنامه اعتماد با انعکاس موضوع بمب نفتی سعودی، نوشت: عربستان سعودی که به شدت نگران نزدیک شدن غرب و تنش زدایی از رابطه میان ایران و آمریکا در یک سال اخیر است، در حال حاضر با اهرم نفت درصدد طولانی‌تر کردن زمان بازگشت ایران به بازارهای جهانی و احیای جایگاه دیپلماتیکش است. البته این نخستین بار نیست که عربستان سعودی با بازی در سایه بها و تولید نفت به دنبال تصاحب دست آوردهای سیاسی برای خود است. در سال ١٩٧٧ نیز، عربستان ناگهان تولید خود را از روزانه هشت میلیون بشکه به ٨/١١ میلیون بشکه رساند که منجر به شوک در بازار نفت جهانی شد.

این روزنامه با برجسته کردن عنوان تدفین شهدا در میراث تاریخی یزد، نوشت: میدان تاریخی امیرچخماق یزد، در تعطیلات گذشته، روزهای پرتنشی را از سر گذراند، میدانی در میانه شهر یزد که مسجد و حسینیه‌ای با همین نام را در خود جا داده است، میدانی باسابقه تاریخی که برمی گردد به قرن ٩ هجری، محل تدفین هشت شهید گمنام شده است، شهدایی که با هماهنگی شورای تامین استان و اداره میراث فرهنگی یزد، قرار بود در ضلع شرقی مجموعه به خاک سپرده شوند که در اقدامی ناگهانی، خاکسپاری در میانه میدان انجام شد. سازمان میراث فرهنگی با صدور بیانیه‌ای در روز دوشنبه، با تشریح مراحل قانونی طی شده، اعلام کرده که مسوولیت هر اقدام دیگری در مجموعه امیرچخماق یزد عواقب فرهنگی و تاریخی و حفاظت از بنای مذکور متوجه کسانی است که برخلاف قوانین مرتبط و تصمیمات مراجع قانونی استان، اقدام به این کار کرده‌اند.

روزنامه روزان توقیف شد، تیتر دیگر روزنامه اعتماداست. روزنامه روزان با حکم دادستانی توقیف شد. شمسی پورمحمدی، مدیر مسوول این روزنامه در گفت وگو با اعتماد درباره توقیف روزان گفت: روز گذشته نمابری به دست ما رسید که خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که دستور توقیف روزنامه در آن صادر شده بود، معاونت مطبوعاتی با تلاش چند ساعته برای جلوگیری از این حکم، سرانجام موفق به این کار نشد و بنابراین روزنامه توقیف شده است. احتمالاموضوع مربوط به توقیف درباره مطالب روزان در روز شنبه ٢٩ آذرماه بوده است.

این روزنامه با انتخاب موضوع انزوای مجازی ٩ ساعته کره شمالی، نوشت: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر قطع ٩ ساعته سیستم اینترانت که در آن آمده بود کره شمالی این مدت هیچ دسترسی به اینترنت نداشت و سایت دولت کره شمالی و روزنامه رسمی این کشور از دسترس خارج شده است اما پس از ٩ ساعت رفته رفته شبکه داخلی کره شمالی وصل شده و سایت رسمی دولت کره شمالی بدون هیچ توضیحی با عکس رهبر این کشور در بازدید از یک مرکز پرورش ماهی به روزرسانی شد. همزمان با انتشار این خبر، برخی رسانه‌ها از اقدام تلافی جویانه ایالات متحده خبر دادند و برخی گمانه زنی کردند که ممکن است دولت کره شمالی از ترس حمله هکری سیستم داخلی خود را به طور کلی قطع کرده باشد.