به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۶۴۸۷۲

روزانه چقدر لبنیات بخوریم؟ ‌

گروه سلامت: یک کارشناس ارشد تغذیه بر لزوم گنجاندن لبنیات در برنامه غذایی روزانه تاکید کرد.
روزانه چقدر لبنیات بخوریم؟ ‌
فرید اردیخانی از شیر به عنوان ماده غذایی بسیار مفیدی یاد کرد که از نظر تغذیه‌ای مشابه آن را نمی‌توان یافت. این کارشناس ارشد تغذیه مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات را برای دستیابی به سلامت ضروری دانست و افزود: بر اساس نظر کارشناسان تغذیه افراد لاغر و زنان باردار می‌توانند مصرف روزانه لبنیات را به چهار واحد برسانند. اردیخانی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در روز فقط شیر بخورد باید بین دو تا سه لیوان شیر بنوشد.

اردیخانی هر واحد لبنیات را شامل یک لیوان شیر یا سه چهارم لیوان ماست یا 45 تا 60 گرم پنیر و یا کمتر از نصف لیوان کشک مایع پاستوریزه دانست. وی افزود: دو لیوان دوغ غلیظ و یا یک و نیم لیوان بستنی نیز معادل یک واحد لبنیات می‌باشد. این کارشناس ارشد تغذیه افزود: هرچه از انواع تغلیظ شده لبنیات استفاده شود، میزان مصرف ضروری آن کمتر می‌شود. وی در ادامه توصیه‌هایی هم در مورد مصرف لبنیات داشت و از شهروندان خواست برای تضمین سلامت خود لبنیات استاندارد را خریداری کنند.

وی به شهروندان یک توصیه دیگر هم داشت و آن اینکه در خرید کشک دقت لازم را داشته باشند و از انواع کم نمک آن استفاده کنند و تا حد امکان کشک‌های پاستوریزه بخرند. اردیخانی در ادامه لبنیات را منابع خوب کلسیم، فسفر و ویتامین‌ ها دانست و افزود: لبنیات همچنین حاوی پروتئین‌های مفید است که به دلیل حیوانی بودن پروتئین موجود در آن‌ها در فهرست بهترین مواد غذایی تامین کننده پروتئین برای کودکان است.
مرجع : ایسنا