به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۶۵۱۵۴
شرق در یک نگاه

آنهاکه درآمدنفت را ذخیره نکردند مواخذه‌شوند

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره ی روز شنبه در صفحه نخست تیترهای مواخذه نفتی و علاءالدین در دسترس نیست را بررسی کرد.
آنهاکه درآمدنفت را ذخیره نکردند مواخذه‌شوند
این روزنامه تیتر یک را به موضوع مواخذه نفتی اختصاص داد و نوشت: هرچه پیش می‌رویم مشکلات به جامانده از دولت گذشته روزبه روز خود را نمایان تر می‌کند. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تاکید کرده که دولت برای شرایط کاهش قیمت نفت هم برنامه هایی دارد. او عنوان کرده که در سال های گذشته، کشور ٧٠٠ میلیارددلار درآمد نفتی داشته و اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد، اکنون باید ٣٠٠ میلیارددلار در صندوق توسعه ارز داشتیم و اگر این عملیات اتفاق می‌افتاد، دیگر اسیر توطئه کشورهای منطقه نمی‌شدیم. معاون اول رییس جمهوری همچنین خواسته کسانی که درآمد نفت را ذخیره نکرده‌اند مواخذه شوند.

روزنامه شرق به عنوان علاءالدین در دسترس نیست اشاره کرد و نوشت: ١١٠واحد طبقه هفت پاساژ علاءالدین شامگاه پنج شنبه تخرب و پلمب شد. ١١٠واحدی که به گفته کسبه، مالک بدون هیچ سندی به مبلغ ٩٠٠میلیارد تومان به آنها فروخته بود. تخریب با حضور پرتعداد ماموران انتظامی و شهرداری در میان فریادهای الله اکبر و اشک های مالکان و کسبه از ساعت ١٢شب آغاز و تا ساعت چهار صبح به درازا انجامید و ساعت از شش صبح گذشته بود که علاءالدین موقتا آرام گرفت.

این روزنامه در خبری با برجسته کردن عنوان اشتغال پارادایم برنامه ششم باشد، نوشت: حمیدرضا برادران شرکاء رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ما در برنامه چهارم ١٢ محور اصلی از سند چشم انداز ٢٠ساله را استخراج کرده و آن را مبنای تدوین برنامه قرار دادیم. به نظر می‌رسد برای برنامه ششم نیز باید چنین کاری صورت گیرد. به همین دلیل هم معتقدم برنامه چهارم می‌تواند پایه خوبی برای تدوین برنامه ششم باشد. مشکل اصلی در اقتصاد ایران، بیکاری است. به نظر می‌رسد اگر نگوییم اشتغال پارادایم برنامه ششم باید باشد؛ یکی از اهداف اصلی این برنامه خواهد بود.

دروغ و ظلم عامل تفرقه است تیتر دیگر روزنامه شرق است. آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تالار علامه امینی دانشگاه تهران دروغ، ظلم و... را از عوامل تفرقه برشمرد و تصریح کرد: اختلاف نظر اگر در حد بحث بماند، مفید است، اگر به عمل و کار فیزیکی منجر شود و از حد تجاوز کند، به تهمت و دروغ و درگیری تبدیل می شود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در عین اختلاف نظر باید با یکدیگر برادرانه رفتار و نباید فقط به زبان اکتفا کنیم، افراد یا نهادهای خاصی نباید به دیگران زور بگویند و انتظار این است که انقلاب و اهداف انقلاب را به عنوان الگوی خود در نظر بگیریم.

این روزنامه در خبری دیگر عنوان روایت جدید صفارهرندی از وضعیت حصر را منعکس کرد. صفارهرندی درباره حصر مهندس موسوی و حجت الاسلام کروبی گفت: نمی‌دانم این چگونه حصری است که آنها می‌توانند ارتباط داشته باشند و تازه از آن شکوه هم می‌کنند و اگر فرصت بیشتری پیدا کنند دست به کارهای بیشتری می‌زنند، به تازگی هم به آنها گفته شده می‌توانند برای گرفتن نان از خانه خارج شوند و هوا بخورند. او البته درباره دلیل اتخاذ تصمیم حصر هم، حوادث سوریه را یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم دانست و در این باره گفت: رأفت نظام اسلامی بیش از یکسال به آنان فرصت داد تا شاید متنبه شده و اظهار پشیمانی کنند. ولی آنان نه تنها دست از مواضع خود برنداشته و اعلام برائت نکردند بلکه در قضیه سوریه ورود پیدا کرده و آشوبگری‌های خود را به گونه ای دیگر هدایت می‌کردند و از این جهت به حصر افتادند تا دسترسی دشمن به آنان قطع شده و نتوانند برخلاف مصالح نظام و مردم کاری کنند.