کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

450 سایت خبری از هیات نظارت مجوز اخذ کرده‌اند

انتظامی: فعالان‌رسانه‌ای باید امنیت داشته باشند

13 دی 1393 ساعت 23:51

گروه سياسي: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگاران، روزنامه نگاران و تمام کسانی که فعالیت رسانه ای انجام می دهند، باید از امنیت شغلی و حرفه‌ای برخوردار باشند.


به گزارش ایرنا، حسین انتظامی عصر شنبه در نشست با فعالان رسانه ای شهرستان های استان تهران، با تاکید بر اینکه امنیت حرفه ای در ادبیات مدیریتی به مراتب بالاتر از امنیت شغلی است اظهار کرد: در امنیت حرفه ای فرد به اقتضای توانایی های خودش در حرفه حضور دارد و معتقد است به دلیل نوع حرفه اش سازمان به آن نیاز دارد.  وی با اشاره به لزوم بیمه خبرنگاران، افزود: ماده 46 قانون مطبوعات به صراحت عنوان کرده که صاحبان امتیاز و مدیران مسئول مطبوعات مکلف هستند تمام کارکنان خود را بیمه کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این نیز وجود دارد که در برخی موارد دولت ها با نیت خیرخواهی اعلام می کنند که همه خبرنگاران را بیمه می کنند. معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح مشکلات موجود در زمینه بیمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: اول اینکه بانک اطلاعاتی مشخصی از خبرنگاران فعال در کشور وجود ندارد که البته در حال حاضر سعی شده، بانک اطلاعاتی خبرنگاران راه اندازی شود.

* بیمه خبرنگاران وظیفه مدیران نشریات است
انتظامی ادامه داد: دوم اینکه وقتی دولت خبرنگار را بیمه می کند، در واقع به استقلال حرفه ای او لطمه می زند، بنابراین بیمه کردن خبرنگاران وظیفه خود نشریات است. یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه نگاران و خبرنگاران این است که آنها ربط تشکیلاتی و استخدامی با مجموعه خودشان ندارند البته ما هم می دانیم و اطلاع داریم که اقتصاد مطبوعات در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد.

وی اظهار کرد: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در آغاز سال 93 یک بسته حمایتی تدوین کرد که در یکی از بندهای آن تاکید شده که هر چقدر یک رسانه بابت بیمه کارکنانش پول پرداخت کند، در صورت ارائه فیش واریزی مبلغ آن نیز به رسانه پرداخت خواهد شد.  انتظامی با اشاره به اینکه دولت بین رسانه های سراسری و نشریات محلی تفاوت قائل شده ، تصریح کرد: این تفاوت بدین معناست که تعداد نفراتی که در رسانه های محلی بیمه می شوند کمتر از رسانه های سراسری است.

وی اضافه کرد: این روش در مقایسه با روشی که در سال های گذشته که مقرر بود فقط دفترچه درمانی ارائه شود ، روش بهتری است چرا که حق بیمه پرداختی نیز در آن منظور شده است. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بیمه تکمیلی خبرنگاران نیز گفت: بیمه تکمیلی مورد نظر رئیس جمهوری این است که بیمه هر خبرنگاری را که رسانه متبوعش پرداخت کند، دولت نیز در تامین بیمه تکمیلی او کمک خواهد کرد.

* رسانه های محلی در تغییر الگوی جهانی با فرصت روبرو هستند
انتظامی در ادامه به مزیت مطبوعات و رسانه های محلی اشاره و اظهار کرد: با تغییر الگوی رسانه ای در جهان رسانه ها و نشریات محلی برعکس رسانه های سراسر سنتی که با تهدید مواجه هستند، با فرصت های زیادی روبرو می شوند. وی افزود: الگوی مصرف رسانه ای نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان در حال تغییر است و در حال حاضر جایگاه رسانه های سراسری که به شکل سنتی اداره می شوند با تهدید مواجه است و روز بروز سهم و نقش آنها در این عرصه کمتر می شود.

انتظامی با تاکید بر اینکه در مقابل رسانه های سراسری که به شکل سنتی اداره می شوند، چهار نوع رسانه با فرصت مواجه هستند، اظهار کرد: اولین الگوی جدید رسانه ای، رسانه های اجتماعی شامل شبکه اینترنت، دوم رسانه های بین المللی، سوم رسانه های تخصصی و چهارم رسانه های محلی هستند. دراین میان، رسانه های محلی برعکس رسانه های سراسر سنتی با فرصت های زیادی مواجه هستند به نحوی که در آینده جایگزین این نوع رسانه های سراسری خواهند شد.

انتظامی با اشاره به مدیریت راهبردی مبنی بر استفاده از مزیت ها برای فرصت آفرینی، خطاب به مدیران و خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات محلی اظهار کرد: قدر ظرفیت های خود را بدانید تا زمینه ساز فرصت باشید در این مسیر هرچقدر به کارهای اختصاصی و به وجوه ممیزی این رسانه ها متمرکز شوید و از کار ویژه های رسانه های سراسری فاصله بگیرید، توفیق بیشتری را به دست خواهید آورد.

* نشریات سراسری مجاز به انتشار ویژه نامه مستقل در استان ها نیستند
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد مشکلات ناشی از انتشار ویژه نامه نشریات سراسری در استانها که حوزه توزیع نشریات محلی است نیز اظهار کرد: مطابق آئین نامه اجرایی قانون مطبوعات، نشریات سراسری چه روزنامه و چه مجله اجازه ندارند در استانها ویژه نامه مستقل توزیع کنند، حتما باید این ویژه نامه در قالب روزنامه باشد، اگر هم روزنامه ای در استانی توزیع نمی شود، ولی ویژه نامه اش توزیع می شود قطعا این تخلف است و آن شماره از آن ویژه نامه جمع آوری خواهد شد.

انتظامی تاکید کرد: ویژه نامه های روزنامه های سراسری حداکثر می توانند 30 درصد آگهی های دولتی را بگیرند به علاوه اینکه آگهی های دولتی مربوط به استانها مطلقا نباید به ویژه نامه های روزنامه های سراسر داده شود. به گفته وی، در همین راستا توزیع آگهی نامه هایی که توسط کانون های تبلیغاتی صورت می گرفت متوقف شده است.

* هیات نظارت، مرجع صدور مجوز سایت های خبری
وی در خصوص وضعیت اخذ مجوز فعالیت سایت های خبری هم گفت: سایت های خبری باید از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز دریافت کنند. خوشبختانه در حال حاضر فرایند ثبت نام کاملا اینترنتی شده و اکنون پرونده هایی که در هیات نظارت بر مطبوعات در حال رسیدگی است، تقاضاهای بعد از خرداد 93 است و تمامی تقاضاهای قبل از این تاریخ، تعیین تکلیف شده و به آنها پاسخ داده شده است.

به گفته وی در حال حاضر حدود دو هفته تا 20 روز است که هیات نظارت بر مطبوعات حتی اسامی متقاضیانی را که در نوبت اخذ مجوز قرار دارند، با توجه به نوبتشان در سایت اعلام و منتشر می کند.  در حال حاضر حدود 450 سایت خبری از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت اخذ کرده اند.

انتظامی تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند خارج از قانون مطبوعات در خصوص بررسی این تقاضاها اقدام کند. وی در مورد فعالیت خانه مطبوعات در استانها هم گفت: انتخابات خانه مطبوعات در همه استانهای کشور برگزار شده اما اینکه برخی از دوستان به جهت وسعت استان تهران پیشنهاد تشکیل یک اداره کل ارشاد دیگر مثلا در جنوب شهر و یا شرق تهران را دارند، قطعا این شدنی نیست چرا که مسئله به تقسیمات کشوری بر می گردد و امکان آن وجود ندارد.

* تعرفه آگهی های دولتی
وی در مورد تصمیم دولت برای بهبود وضعیت آگهی های دولتی برای نشریات محلی هم گفت: تعرفه آگهی های دولتی هر سال افزایش پیدا می کند و نرخ آن هم در سایت معاونت مطبوعاتی منتشر و اعلام شده است اما مبنا و تعرفه آگهی های ثبت و دادگستری را مثلا در مورد مفقود شدن اسناد، مردم پرداخت می کنند و لذا دولت نمی تواند تعرفه آنها را افزایش دهد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به فعالان رسانه ای حاضر در این نشست گفت: چیزی که شما باید به دنبال افزایش نرخ آن باشید، تعرفه آگهی های دولتی است. اگر این عزم بوجود بیاید، دولت هم پای کار خواهد آمد و احتمال افزایش این تعرفه ها بیشتر می شود. انتظامی در مورد علت منتفی شدن استفاده رایگان و یا نیم بهای خبرنگاران از کلینیک تخصصی و درمانی خبرنگاران واقع در شهرک قدس شهر تهران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: کار مبنایی تر این است که همه خبرنگاران در کشور از خدمات درمانی خوب و با هزینه های اندک بهره مند شوند نه اینکه یک کلینیک یا یک سینما یا یک مجموعه تفریحی خاص در یک شهر خاص برای خبرنگاران در نظر گرفته شود.

انتظامی گفت: معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد باید معاون مطبوعات باشد تا با زاویه دیدی مناسب مسوولیت پیگیری مسائل حقوقی و مطالبات مطبوعاتی خبرنگاران و روزنامه نگاران باشد. نشست فعالان رسانه و اصحاب مطبوعات شهرستانهای استان تهران با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه مطبوعات وخبرگزاری ها در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

در آغاز این مراسم تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری ها، نشریات محلی و پایگاه های خبری شهرستان های استان تهران به ارائه مسایل و مشکلات موجود در زمینه فعالیت های مطبوعاتی و رسانه ای در سطح استان تهران پرداختند.


کد مطلب: 65234

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/65234/انتظامی-فعالان-رسانه-ای-باید-امنیت-داشته-باشند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir