به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۶۵۷۸۲

درخواست برای محاکمه رئیس پیشین سيا

گروه بين‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: پلیس فدرال آمریکا و وزارت دادگستری این کشور خواستار محاکمه دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی "سی.‌آی.ای"، به اتهام افشای اطلاعات محرمانه شده اند.

گزارش نیویورک تایمز بر پایه اظهارات مقام‌های رسمی و بدون ذکر نام آنها منتشر شده است. ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس در سال ۲۰۱۲ و پس از آنکه روابطش با زنی به نام پائولا برادول افشا شد از ریاست سازمان سیا کناره گیری کرد. او پیشتر فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را به عهده داشت. تحقیقات وزارت دادگستری و پلیس فدرال آمریکا نشان می دهد که پترائوس در زمانی که با برادول رابطه داشته، اطلاعات محرمانه ای را در اختیار او قرار داده است.

دیوید پترائوس تا پیش از این رسوایی به عنوان یکی از لایق‌ترین فرماندهان نظامی آمریکا شناخته می‌شد تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا بر این موضوع متمرکز است که چگونه پترائوس در زمانی که ریاست سازمان سیا را به عهده داشت به برادول اجازه داد تا به ایمیل سازمانی او و دیگر اطلاعات طبقه‌ بندی ‌شده‌ دسترسی یابد. همچنین ماموران پلیس فدرال آمریکا، پس از استعفای پترائوس از ریاست سیا، اسناد محرمانه ای را در کامپیوتر برادول یافته اند.

درخواست پلیس فدرال و وزارت دادگستری آمریکا برای پیگرد قضایی و محاکمه پترائوس، اریک هولدر دادستان کل کشور را در موقعیتی قرار می دهد که باید در این باره تصمیم بگیرد. اگر کیفرخواست رسمی از سوی دادستانی کل علیه پترائوس مطرح شود رئیس سابق سازمان سیا در صورت محکومیت در دادگاه به زندان خواهد رفت. وکیل پترائوس هنوز درباره انتشار این گزارش نظری نداده است اما گزارش نیویورک تایمز به نقل از پترائوس نوشته که او هرگونه ارایه اطلاعات محرمانه به خانم برادول را رد کرده است.

رابطه عاشقانه این دو از سال ۲۰۱۱ و از زمانی آغاز شد که برادول تصمیم گرفت کتاب زندگینامه پترائوس را بنویسد. در همان سال پترائوس از فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان استعفا کرد تا ریاست سازمان اطلاعات مرکزی "سی‌آی‌ای" را به عهده بگیرد. پترائوس در زمان کناره گیری از ریاست سیا در سال ۲۰۱۲ گفت در ایجاد رابطه با برادول از خود "ضعف شدید" نشان داده است. اوباما رئیس جمهوری آمریکا همزمان با استعفای پترائوس از او برای "چند دهه خدمت فوق العاده به کشور" قدردانی کرد.
مرجع : بي بي سي