به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۶۵۹۲۴
طراح تحریم ایران نفر دوم سیا

شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 21 دی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره ی روز یکشنبه در صفحه نخست تیترهای طراح تحریم ایران نفر دوم سیا و پدرخوانده نیستم را بررسی کرد.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 21 دی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع طراح تحریم ایران نفر دوم سیا اختصاص داد و نوشت: انتشار سخنان باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، مبنی بر انتخاب دیوید کوهن به عنوان معاون سازمان اطلاعات آمریکا (سی ای ای)، بسیاری از رسانه‌های دنیا را غافلگیر کرده است. انتقال این مرد ٥١ساله که تا به امروز در سایه بوده از وزارت خزانه داری به مرکز کل اطلاعات و امنیت آمریکا در مزارع سرسبز لانگی در ١٥کیلومتری واشنگتن دی سی، چندان معمول و منطبق بر روال انتصاب مسوولان آمریکایی نیست. کوهن در سال‌های اخیر هدایت برنامه‌های امنیتی و مالی وزارت خزانه داری آمریکا را در مقابله با گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه برعهده داشته است. اما ارتباط کوهن با ایران دلایل انتصاب او به سمت جدید را پیچیده تر می‌کند. کوهن به معمار اصلی تحریم‌های اقتصادی دولت باراک اوباما علیه ایران، روسیه و کره شمالی معروف است.

روزنامه شرق به عنوان پدرخوانده نیستم اشاره کرد و نوشت: صادق خرازی در مورد حزب ندا (ندا مخفف نسل دوم اصلاح طلبان) گفت: من متولی ندا نیستم، عضوی از ندا هستم. منتها به دلیل حضور در موقعیت‌ها و مسوولیت‌های مختلف شناخته شده‌تر بودم. در سیاست داخلی و سیاست خارجی دستی داشتم، خب قطعا مقداری به دلیل ویژگی‌ها یا مشخصات مثبت و منفی‌ای که در من وجود دارد، عده‌ای ندا را نقد کردند و آن هم به دلیل شخص من بود. به جای اینکه یک پدیده سیاسی و تشکیلاتی را که عده‌ای از جوانان معتقد به منظومه فکری اصلاح طلبی ایران، آن را تشکیل داده‌اند نقد کنند، شخصی سازی کردند که پسندیده نبود و نیست.

این روزنامه در خبری دیگر با انعکاس عنوان کاهش عجیب قیمت نفت حرکتی سیاسی و غیراقتصادی است، نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار آقای نیکلاس مادورا رییس جمهوری ونزوئلا، کاهش عجیب قیمت نفت در یک مدت کوتاه را حرکتی سیاسی و غیراقتصادی خواندند و افزودند: دشمنان مشترک ما از نفت به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌کنند و قطعا در این کاهش شدید قیمت نفت، نقش دارند. ایشان با تایید توافقات صورت گرفته میان روسای جمهور ایران و ونزوئلا برای مقابله هماهنگ با کاهش قیمت نفت خاطرنشان کردند: البته همکاری‌های دوکشور منحصر به مسایل نفتی نیست و باید سطح مبادلات و سرمایه گذاری‌های میان دو کشور را که اکنون کمتر از حد انتظار است، افزایش داد.

احضار ٧٠ نفر از افراد مرتبط با پرونده سعید مرتضوی، تیتر دیگر روزنامه شرق است. علیرضا محجوب رییس کمیته تحقیق وتفحص از سازمان تامین اجتماعی هم به احضار نزدیک به ٧٠نفر از افراد مرتبط با پرونده سعید مرتضوی به دادگاه اشاره دارد. حسین دهدشتی، نماینده آبادان چندی پیش در گفت وگوی تفصیلی با شرق از عدم احضار افراد مرتبط با پرونده سعید مرتضوی گله کرده بود. نمایندگان نگرانند که موضوع پرونده سعید مرتضوی تنها به تخلف‌های شخص او محدود شود؛ این در حالی است که ٨٠هزار برگه سند به دست آمده از این سازمان، ردپای تعداد زیادی از مدیران و مسوولان و کارمندان را در پرونده تخلف تامین اجتماعی نشان می‌دهد.

این روزنامه در خبری قراردادهای غیرعادلانه در یک قدمی کارگران را برجسته کرد. اصلاحیه لایحه قانون کار برای مجلس دردسرساز شده و صدای حامیان کارگری را درآورده. اگر چنین قانونی، دایمی شود، تاریخ پارلمان ایران ثبت این قانون را به نام مجلس نهم خواهد نوشت و انبوه نمایندگان اصولگرایی که پیش از این شعار حمایت از حقوق کارگری سر داده بودند. پیام مشخص بیانیه تحلیلی کانون شوراهای کار تهران در جمله پایانی، به خوبی، وخامت اوضاع و عصبانیت جامعه کارگری را نشان داده: جمعیت ٤٠میلیونی کارگران با توجه به انتخابات آتی مجلس در سال٩٤ بدون شک نمایندگانی که آنها را فراموش کرده و برای آنها وضعیت ناهنجار و سخت از حیث روابط کار و معیشت به وجود آورده را فراموش نخواهند کرد.