به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۶۶۷۸۳

هزینه چاپ تمبر شخصی چقدر است؟

گروه اقتصادي: معاون اداره کل مهندسی عملیات پستی با اشاره به نقش کلکسیونر‌ها در خرید و فروش تمبر در کشور گفت: شرکت پست سعی می‌کند با شرایط مالی و تحریم‌های موجود حداقل کیفیت را در چاپ تمبر رعایت کند.
هزینه چاپ تمبر شخصی چقدر است؟
عباس زکی‌زاده با اشاره به این‌که در حال حاضر نزدیک به 18 هزار نفر مشترک دائمی خرید تمبر از شرکت پست هستند، گفت: با توجه به این‌که شرکت پست تنها فروشنده تمبر در کشور است کلکسیونر‌ها نقش بسزایی در بازار خرید و فروش قطعات تمبر ایفا می‌کند. وی با تاکید بر لزوم افزایش نقش تمبر به عنوان یک مقوله‌ی تاریخی و فرهنگی خاطر نشان کرد: به همین منظور سعی می‌شود که در جلساتی از نظرات کلکسیونرهای تمبر استفاده شود تا بازار تمبر رونق پیدا کند.

معاون اداره کل مهندسی عملیات پستی درباره‌ی تکنولوژی‌های جدید چاپ تمبر در کشور‌های دیگر تصریح کرد: ایران از نظر تکنولوژی چاپ تمبر چندان عقب نیست. اگرچه تحریم‌ها باعث شده است که در زمینه‌هایی مانند کاغذ یا طرح‌های مختلف پرفراژ نتوانیم مانند سایر کشور‌ها عمل کنیم. زکی‌زاده با اشاره به این‌که شرکت پست سعی می‌کند با شرایط موجود حداقل کیفیت را در چاپ تمبر رعایت کند، گفت: کاغذ‌های چاپ تمبر انواع خاصی هستند که از خارج وارد می‌شوند. البته به ندرت پیش می‌آید که چاپ طرحی به علت کمبود کاغذ عقب بیفتد.

وی با بیان این که در حال حاضر آمار دقیقی از کلکسیونرهای تمبر در کشور وجود ندارد، افزود: برخی به شرکت پست تقاضای اشتراک ماهیانه می‌دهند و میزان تمبری که می‌خواهند خریداری کرده را مشخص کرده و سپس ودیعه می‌گذارند که این ودیعه از حداقل 20 یا 30 هزار تومان بسته به نوع خرید آنها شروع می‌شود. معاون اداره کل مهندسی عملیات پستی با اشاره به این‌که نزدیک به 10 درصد تمبرهای چاپ شده از سوی شرکت پست در واحد‌های پستی توزیع می‌شود، گفت: برخی از کلکسیونر‌ها نیز خود به صورت مستقیم تمبر را از واحد‌های پستی تهیه می‌کنند که از این افراد آمار دقیقی مشخص نیست. زکی‌زاده با تاکید بر این‌که هر کشور متولیانی را درباره بازار تمبر دارد، گفت: متولیان اصلی بازار تمبر کلکسیونر‌ها هستند که نقش بسزایی را در بازار تمبر یادگاری ایفا می‌کنند.

انواع تمبر
وی همچنین با اشاره به انواع مختلف تمبر در کشور اظهار کرد: برخی تمبرها، تمبر جاری هستند که برای چسباندن روی بسته‌های پستی تعریف شده‌اند. معاون اداره کل مهندسی عملیات پستی افزود: در کنار تمبرهای جاری برخی تمبرها به عنوان تمبر یاد بود و یادگاری با مناسبت‌های خاص چاپ و توزیع می‌شود که دید کلکسیونری دارد، البته منعی برای استفاده از این تمبرها روی مرسولات وجود ندارد، اما با توجه به این‌که تیراژ این نوع تمبرها کم است کمتر در واحد‌های پستی توزیع می‌شود.

زکی‌زاده با اشاره به دو نوع تمبرهای تبلیغاتی و تمبرهای شخصی اظهار کرد: تمبرهای تبلیغاتی به سفارش سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف چاپ می‌شوند و طرح آنها آرم تبلیغاتی شرکتی است که برای چاپ آن سفارش داده است. شرکت سفارش‌دهنده تمام هزینه‌های چاپ تمبر را می‌پردازد و از آن می‌تواند به عنوان نوعی تبلیغ استفاده کند. منعی برای استفاده از این تمبرها روی مرسولات وجود ندارد.

وی همچنین درباره‌ی امکان چاپ عکس اشخاص روی تمبر تصریح کرد: نوع دیگری از تمبر نیز با عنوان تمبر شخصی در کشور چاپ می‌شود. افراد عادی می‌توانند عکس خود را برای چاپ در قالب تمبر به شرکت پست ارائه دهند و چون این تمبرها نیز قیمت خاص خود را دارند می‌تواند برای مرسولات استفاده شود. معاون اداره کل مهندسی عملیات پستی افزود: هر کس می‌تواند عکس شخصی خودش را برای چاپ روی تمبر ارائه دهد، اما عکس‌ها باید یکسری شرایط خاص مثل رعایت حداقل حجاب را داشته باشد. زکی‌زاده خاطر نشان کرد: هزینه‌ی چاپ تمبرهای شخصی برای هر 16 قطعه 20 هزار تومان است.
مرجع : ايسنا