به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۶۶۸۴۷

وعده​های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج دارد؟

گروه اقتصادي: خانواده چهار نفره در ماه 377 هزار و 500 تومان برای اقلامی مثل نان، پنیر، گوشت، برنج و روغن هزینه می کند، یعنی خرج ضروری هر نفر در ماه حدود 94 هزار تومان است.
وعده​های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج دارد؟
اگر یک خانواده چهار نفره در ماه 10 کیلوگرم برنج، یک کیلوگرم قند، نیم کیلو شکر، یک بسته چای، پنج کیلو مرغ، چهار کیلو گوشت، دو کیلو حبوبات، هفته ای 40 عدد نان لواش، شش قالب پنیر، شش عدد روغن و دو شانه تخم مرغ مصرف کند، تقریبا باید حدود 378 هزار تومان برای خرید اقلام ضروری خود کنار بگذارد. حال اگر فرض کنیم خانواده ها برنج را سالیانه به صورت عمده تهیه کنند، می توانیم برای هر کیلوگرم آن قیمت هشت هزار تومانی را در نظر بگیریم که در ماه 80 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اگر هم برای حبوبات شش هزار و 500 تومان به عنوان میانگین داشته باشیم در ماه یک خانواده چهار نفره 13 هزار تومان حبوبات مصرف می کند. حالا هزینه 16 هزار و 500 تومانی چای و قند و شکر را سه هزار تومان در کنار مرغ شش هزار و 500 تومانی، گوشت 30 هزار تومانی و تخم مرغ 9 هزار تومانی می گذاریم. همچنین فرض را بر این می گیریم که یک خانواده در ماه 36 هزار تومان برای نان، چهار هزار و 500 تومان برای هر بسته پنیر و پنج هزار تومان برای یک بطری روغن مایع می پردازد.

صبحانه فقط نان و پنیر
اگر بخواهید در کنار خانواده خود صبحانه مختصری که تنها شامل نان و پنیر است صرف کنید، باید بین پنج هزار و 500 تا شش هزار تومان هزینه کنید. البته آن دسته از خانواده هایی که علاوه بر صبحانه در وعده های غذایی دیگرشان از نان استفاده می کنند باید هزینه بیشتری برای نان بپردازند. هم اکنون نان سنگک با قیمت 800 تومان به دست مصرف کنندگان می رسد. البته قیمت سنگک کنجدی هزار تومان است. نان بربری نیز 700 تومان قیمت دارد. هر عدد نان تافتون سنتی به قیمت 425 تومان است.

پس از نان نوبت سرکشی در یخچال سوپرمارکت هاست، ارزان ترین پنیر 400 گرمی، پنیر سفید ایرانی است که قیمتش چهار هزار و 100 تومان است. از دیگر پنیرهای 400 گرمی پنیر هراز است که چهار هزار و 350 تومان قیمت دارد. نوع دیگر این برند که پنیر بی نمک است همین قیمت را دارد. پنیرهای سفید آمل کاله چهار هزار و 900 تومان قیمت دارند اما اگر مایلید از پنیر زیره کاله استفاده کنید، قیمتش به پنج هزار تومان می رسد. همچنین پنیر پاک چهار هزار و 700 تومان و پنیر سفید ایرانی شش هزار و 200 تومان قیمت دارند.

برنج غذای حذف نشدنی
در برنج فروشی ها برنج هاشمی گیلان کیلویی هفت هزار و 600 تومان و هاشمی آستانه نیز 9 هزار تومان قیمت دارند. به طور کلی خرید از فروشگاه های برنج به نفع مشتری است با این وجود بعضی ها به برنج های کوچ بسته ای عرضه شده در فروشگاه های بزرگ یا سوپرمارکت ها عادت کرده اند که به خاطر عرضه تحت عنوان یک برند قیمت بالاتری دارند. اگر سری به فروشگاه های زنجیره ای بزنید، برنج هاشمی در بسته های 10 کیلوگرمی 85 هزار تومان قیمت دارد. برنج دانه بلند هاشمی 10 کیلوگرمی نیز 68 هزارتومان است. برنج طارم 10 کیلوگرمی نیز همین قیمت را دارد.

در بسته های کوچکتر، قیمت برج طارم پنج کیلوگرمی 42 هزار و 500 تومان است. همین برنج ها در بسته های 2.6 کیلوگرمی 21 هزار تومان قیمت خورده اند. طارم 4.5 کیلوگرمی 41 هزار و 700 تومان قیمت دارد. البته شما در همه مغازه ها می توانید برنج هندی و پاکستانی را تا شش هزار و 500 تومان خریداری کنید اما فروشنده های برنج تاکید می کنند که برنج های غیرایرانی به پای عطر و طعم برنج ایرانی نمی رسند.

هر غذایی روغن می خواهد
یک بسته روغن آفتابگردان اویلا با سایز کوچک چهار هزار و 900 تومان قیمت دارد. روغن های آفتابگردان کلزا، لادن و نینا نیز به قیمت چهار هزار و 900 تومان عرضه می شوند. روغن 900 گرمی کانولا با قیمت شش هزار و 650 تومان عرضه می شوند. روغن کانولای کلزا هم چهار هزار و 700 تومان قیمت دارد. در قفسه روغن های آفتابگردان وقتی به ردیف روغن های آفتابگردان با سایز بزرگتر نگاه کنیم می بینیم قیمت روغن های 1.5 لیتری نینا هشت هزار و 100 تومان است. همچنین روغن 1.5 لیتری لادن به قیمت هفت هزار و 500 تومان فروخته می شود. در سایز بزرگتر نیز روغن نینا با گنجایش سه لیتری 15 هزار و 300 تومان قیمت دارد.

تقریبا هم روغن های سرخ کردنی با توجه به وزن شان به یک قیمت عرضه می شوند. شما این روغن ها را می توانید در سایز کوچک با حجم 800 گرمی یا حجم 900 سی سی و یا سایز بزرگ با گنجایش 2.5 لیتر پیدا کنید. مثلا روغن سرخ کردنی نینا در سایز کوچک با قیمت چهار هزار و 750 تومان فروخته می شود. روغن سرخ کردنی لادن طلایی نیز همین قیمت را دارد. با اینحال روغن های دیگری مثل روغن سرخ کردنی 900 سی سی گیاهی ورینا با قیمت چهار هزار و 40 هزار تومان فروخته می شوند. روغن های سرخ کردنی اویلا چهار هزار و 40 تومان فروخته می شوند.

روغن سرخ کردنی بهار در وزن 810 گرمی 4040 تومان و در وزن هزار و 350 گرمی، شش هزا رو 540 تومان قیمت دارد. قیمت سایز کوچک روغن سرخ کردنی فامیلا چهار هزار و 50 تومان است که البته وزن آن 675 گرم است. در سایزهای بزرگتر (با گنجایش 2.5 لیتر) روغن های سرخ کردنی بهار و اویلا قیمتی معادل 11 هزار و 700 تومان قیمت دارند. روغن سرخ کردنی نینا در سایز بزرگ (2.5 لیتری) خود با قیمت 15 هزار و 670 تومان عرضه می شود.

بسیاری افراد به جای استفاده از روغن های مایع به سراغ روغن های جامد می روند. این افراد معتقدند روغن های جامد از نظر اقتصادی برایشان به صرفه تر است. در فروشگاه ها، روغن جامد 700 گرمی نینا چهار هزار و 860 تومان قیمت دارند. همچنین قیمت روغن جامدهای لادن طلایی با وزن 1800 گرم 11 هزار و 900 تومان است. روغن جامدهای 2700 گرمی نیز قیمتی معادل 13 هزار تومان دارند.

خرچ پروتئین
در سطح شهر قیمت مرغ به طور متوسط شش هزار و 500 هزار تومان است. البته بعضی فروشگاه های پروتئینی آن را شش هزار تومان می فروشند اما مرغ تا شش هزار و 800 تومان هم به دست مصرف کننده می رسد. قیمت گوشت هم از 27 هزار تومان شروع می شود. هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 27 هزار تومان است. هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان 27 هزار تومان قیمت دارد.

بسیاری از مردم تمایل دارند از گوشت های بسته بندی شده استفاده کنند. بر این اساس شما یک بسته گوشت گوساله چرخ شده یک کیلوگرمی را می توانید 29 هزار تومان خریداری کنید. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله خورشتی نیز 38 هزار و 500 تومان است. هر شانه تخم مرغ هم در مغازه ها از 9 هزار تا 9 هزار و 500 تومان قیمت دارد.

حبوبات عنصر جدانشدنی
در بسیاری از غذاهایی که در آنها گوشت به کار می رود، حبوبات جزو جدانشدنی آن غذاست. مثلا شما هرگز نمی توانید قورمه سبزی یا قیمه را بدون لوبیا و لپه تهیه کنید. در بازار هر کیلوگرم لپه چهار هزار و 500 تومان قیمت دارد. عدس نیز که می تواند به عنوان جایگزینی در وعده های غذایی ما ظاهر شود کیلویی پنج هزار تومان است.

قیمت لوبیا قرمز جگری هم پنج هزار و 500 تومان است. لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی هم به ترتیب هفت هزار و شش هزار و 500 تومان قیمت دارند. همچنین قیمت هر کیلو لوبیا سفید هشت هزار و 900 تومان است. نخود نیز چهار هزار تومان قیمت دارد. کشمش پلویی هم با قیمت 11 هزار و پانصد تومان فروخته می شود. البته برخی افراد ترجیح می دهند این اقلام را به صورت بسته ای تهیه کنند که در این صورت برای یک بسته 900 گرمی لوبیا سفید هشت هزار و 900 تومان، لوبیا چیتی 9 هزار تومان، نخود چهار هزار و 600 تومان و لوبیا قرمزی چشم بلبلی هفت هزار و 500 تومان خواهند پرداخت.

هزینه یک همنشینی ساده
اگر برای هم نشینی هایمان تنها از چای و قند استفاده کنیم می توانیم تخمین بزنیم در انتهای ماه 20 هزار تومان خرج کرده ایم چرا که قیمت یک بسته چای با بسته بندی معمولی به طور میانگین 16 هزار و 500 تومان است. قیمت چای سیلان محسن 16 هزار و 500 تومان است. از همین برند چای کنیا 13 هزار و 900 تومان قیمت دارد. چای قلمی و سیلان محسن نیز به ترتیب 16 هزار تومان و 16 هزار و 500 تومان قیمت دارند.

قیمت بسته های چای کلاسیک دبش نیز 16 هزار و 500 تومان است. چای طعم دار دبش نیز همین قیمت را دارد. چای گلستان نیز در مدل های معمولی و معطر با قیمت 16 هزار و 500 تومان فروخته می شود. قیمت مدل های معطر و کنیای چای احمد هم به قیمت 16 هزار و 200 تومان است. همچنین شما می توانید چای محمود و دو غزال را در مدل های ساده و معطر به قیمت 16 هزار و 500 تومان خریداری کنید. با اینحال قیمت چای جهان به 19 هزار و 750 تومان می رسد.

پیش تر خرید قند مصیبت کم نداشت. خانواده هایمان قند کله ای می خریدند و چندین ساعت را صرف شکستن آن می کردند. اما این روزها دیگر از این خبرها نیست، قند حبه ای بسته بندی شده یا فله ای در همه مغازه ها پیدا می شود که به طور متوسط قیمت فله ای آن کیلویی سه هزار تومان است. با اینحال برخی مغازه ها آنها را تا کیلویی سه هزار و 500 تومان می فروشند.

قندهای بسته ای نیز به طور متوسط دو هزار و 500 تومان قیمت دارند اما باید توجه کنید که وزن هر کدام از این بسته ها نهایتا 500 گرم است. به این ترتیب اگر شما قند را به صورت کیلویی تهیه کنید برایتان به صرفه تر خواهد بود. شکر فله ای نیز به طور متوسط برای هر کیلو سه هزار تومان قیمت دارد. اگر هم بخواهید آن را به صورت بسته ای تهیه کنید، قیمت هر بسته نیم کیلویی شکر دو هزار تومان خواهد بود.
مرجع : روزنامه هفت صبح