به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۶۶۸۶۴
به بهانه تولد 8 سالگی اولین آیفون

نگاهی به اولین آیفون شرکت اپل/تصاویر

گروه فناوری: با رسیدن ماه فوریه امسال، درست 8 سال از معرفی و عرضه اولین آیفون توسط استیو جابز می‌گذرد. کسانی که اخبار فناوری و تکنولوژی موجود برای گوشی‌ها را دنبال می‌کنند می‌دانند که معرفی و عرضه اولین آیفون یک نقطه عطف در تاریخ تولید گوشی‌های همراه در دنیا محسوب می‌شود.
نگاهی به اولین آیفون شرکت اپل/تصاویر
در واقع آیفون با حضور خود انقلابی در این صنعت به راه انداخت که انواع گوشی‌های هوشمند امروزی با مشخصات جدید مدیون آن هستند. قبل از حضور آیفون گوشی‌های به اصطلاح هوشمند موجود ابزارهای بزرگی بودن که معمولاً نصف آن‌ها را کیبورد فیزیکی و نصف دیگر را صفحه نمایش تشکیل می‌داد. امکان نمایش دادن وب سایت‌ها به صورت کامل بر روی گوشی‌های هوشمند وجود نداشت. از این رو شرکت‌ها مجبور بودند نسخه ای موبایلی و قالبا ضعیف از وب سایت‌های خود را طراحی کنند. آیفون تمام این موارد را تغییر داد.

البته باید این مساله را نیز در نظر داشت که آیفون پیشرفته ای که امروز در اختیار کاربران قرار دارد. از ابتدا به همین صورت نبوده و کم کم و به مرور زمان پیشرفت کرده است. در واقع اولین آیفون (موسوم به آیفون اورجینال) که در سال 2007 وارد بازار شد بسیار ضعیف و ابتدایی بوده است. به بهانه 8 ساله شدن آیفون نگاهی خواهیم داشت به اولین آیفونی که در سال 2007 به دنیا آمد.



همانطور که اشاره شد اولین آیفون به ورود خود انقلابی در بین گوشی‌های هوشمند به پا کرد. با وجود آنکه امروزه واقعاً گوشی از رده خارجی حساب می‌شود اما در زمان خود بهترین هوشمند موجود در دنیا بود. در تصویر زیر مقایسه اولین آیفون را با بهترین گوشی‌های سال 2007 را مشاهده می‌کنید. صفحه نمایش یک تکه و بزرگ از بزرگ‌ترین ویژگی‌های آیفون در آن زمان بود.



اولین آیفون تنها امکان اتصال به اینترنت بر پایه EDGE و شبکه 2G را داشت که نسبت به حال سرعت بسیار محدود و کمی محسوب می‌شود. در واقع امکان اتصال به اینترنت حداکثر با سرعت یک کانکشن دایال آپ امکان پذیر بود. علاوه بر این تنها شرکت خدمات مخابراتی AT&T گوشی‌های آیفون را ساپورت می‌کرد.

با عرضه اولین آیفون هیچ فروشگاه اپلیکیشنی برای آیفون وجود نداشت. در واقع اپ استور یک سال بعد از حضور آیفون راه اندازی شد. تا قبل از آن کاربران دسترسی به هیچ اپلیکیشن اظافه ای نداشتند. در ابتدای کار از آنجایی که استیو جابز تمایل داشت تا تسلط کامل بر روی تجربه کاربر در استفاده از آیفون داشته باشد، با ایده فروشگاه اپلیکیشن ها مخالفت کرد. اما در نهایت اپ استور برای نسخه‌های بعدی آیفون راه اندازی شد. امروزه به بزرگ‌ترین در دنیا تبدیل شده است.



محدودیت‌های اولین آیفون به قدری بود که کاربران حتی امکان عوض کردن تصویر پس زمینه را نیز نداشتند و تنها گزینه تصویر مشکی بود که خود اپل برای آیفون در نظر گرفته بود. امکان استفاده از گزینه‌هایی ابتدایی نظیر کپی، پیست و کات نیز تا سه سال بعد از عرضه اولین آیفون برای کاربران مهیا نبود!



کاربران تا 5 سال بعد از ورود اولین آیفون به بازار مجبور بودند تا برای راه اندازی گوشی خود آن را به کامپیوتر شخصی و نرم‌افزار آیتونز متصل کنند. در غیر این صورت گوشی جدید کاملاً بی‌استفاده بود. کیبوردی که برای تایپ کردن در قسمت پیغام‌ها و ایمیل اولین آیفون در نظر گرفته‌شده بود امکان قرار گرفتن در حالت افقی را نداشت. بخش اس ام اس و پیام‌ها نیز به پیغام‌های متنی محدود می‌شد و خبری از امکان ارسال تصویر نبود.



در اولین آیفون اپلیکیشنی برای راهنمایی مسیر به کم جی پی اس در نظر گرفته نشده بود. تا سال‌ها بعد از اولین آیفون با وجود این که این امکان در آیفون وجود داشت، شرکت اپل به تولید کنندگان اپلیکیشن اجازه نمی‌داد که چنین برنامه ای را برای گوشی‌های این شرکت منتشر کنند. امکان دسته بندی اپلیکیشن ها در اولین آیفون وجود نداشت و خبری از دستیار صوتی سیری و نوتیفیکیشن سنتر تا سال‌ها در مدل‌های بعدی آیفون نیز نبود.



دوربینی که برای اولین آیفون درنظر گرفته شده بود رزولوشن 2 مگاپیکسلی داشت که چندان سریع هم عمل نمی‌کرد. دوربین آیفون 2007 تنها امکان گرفتن عکس بدون هیچ گونه تنظیمات اظافه ای را داشت و حتی خبر از قابلیت فیلمبرداری نیز نبود.
آخرین نکته در مورد اولین آیفون اینکه شرکت اپل قیمت بسیار بالایی را برای آن نسبت به دیگر گوشی‌های موجود در بازار در نظر گرفته بود. مدل 4 گیگابایتی آن با قیمت 499 دلار به فروش می‌رسید و خبری از نمونه قراردادی 200 دلاری نبود. با وجود تمام موارد ذکر شده اپل توانست در طول این 8 سال با آپدیت‌های کم و یکدست از این محصول خود حمایت کندو بعد از این همه مدت هنوز هم نام آن را به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های موجود در بازار در ذهن مشتریان زنده نگه دارد.

مرجع : بازارخبر