به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۶۷۰۰۱
حذف یارانه نقدی افراد با ٢ میلیون تومان حقوق

شماره امروز شرق دریک نگاه؛‌ یکم بهمن

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه موضوع های وعده دوبـاره روسیه، بازرگان به روایت مطهری و حذف یارانه نقدی افراد با ٢ میلیون تومان حقوق را مورد بررسی قرار گرفت.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛‌ یکم بهمن
این روزنامه با بازتاب عنوان وعده دوبـاره روسیه، برای تیتر یک نوشت: نزدیک به هفت سال از قرارداد ٨٠٠ میلیون دلاری ایران و روسیه بر سر سپر دفاعی اس-٣٠٠ می گذرد و هنوز خبری از سپر نیست؛ تنها سپری که از طرف روس ها به ایران داده شده، سپر سرباز شاه عباس بود که پوتین، رییس جمهوری روسیه در دیدار مهرماه با همتای ایرانی اش به روحانی هدیه داد. حالا بعد از گذشت چندسال از قول وقرارهایی که به سرانجام نرسیده، وزیران دفاع ایران و روسیه در تهران برای حل و فصل این موضوع توافق کرده اند. سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران در دیدار با میهمان روس خود، ارتشبد سرگئی شویگو، از موضوعات زیادی سخن به میان آورد. بر اساس خبر رسمی منتشرشده، در پایان این دیدار، طرفین با توجه به اراده دو کشور در ارتقای روابط دفاعی برای حل و فصل مشکل اس-٣٠٠ توافق کردند. البته شب گذشته ریانووستی (خبرگزاری رسمی روسیه)، پس از انتشار اخبار مرتبط با دیدار دو وزیر دفاع، به نقل از یک مقام روس از احتمال تحویل سامانه های اس-٣٠٠ و اس-٤٠٠ از سوی روسیه به ایران خبر داد. به گفته او، این گام در راستای همکاری اقتصادی و فناوری تسلیحاتی بین تهران و مسکو برداشته شده است. همچنین دو طرف در این دیدار به تهدیدهای مشترک اشاره کردند.

روزنامه شرق با انتشار موضوع بازرگان به روایت مطهری، نوشت: ٣٠دی ماه، بیستمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان بود. نماینده این روزهای مردم در مجلس، به دور از چالش ها و از جایگاه فرزند استاد شهید مطهری، بازرگان را روشنفکری دینی می داند که اسلام را تعبدا می پذیرد و برای فهم بهتر دانشگاهیان، اسلام پذیرفته شده را مستند به شواهد علمی می کند، نه اینکه پذیرش احکام اسلامی را منوط به اثبات آنها از طریق علوم تجربی بداند. هرچند علی مطهری معتقد است که روش اثباتی بازرگان ناقص بوده و روش صحیح فهم دین روش فلسفی مورد استفاده شهید مطهری است، اما مهم تر از این تفاوت های اندیشه ای، علی مطهری به دلایلی اشاره می کند که موجب نزدیکی پدرش و بازرگان به یکدیگر می شده. علی مطهری می گوید بازرگان و نهضت آزادی باید همچنان در داخل قطار انقلاب حفظ می شدند و فقط نمی شد مناصب حساس و کلیدی را به آنها سپرد. او می گوید پدرش نیز چنین رویکردی داشته و نظر پدرش با دیگر انقلابیون نسبت به بازرگان متفاوت بوده است.

این روزنامه با انعکاس عنوان حذف یارانه نقدی افراد با ٢ میلیون تومان حقوق، نوشت: یک سال ونیم از آغازبه کار دولت یازدهم می گذرد و برای برداشتن بار سنگین یارانه های نقدی از دوش دولت، باوجود اهتمامی که دولت در دوره ای داشت و با طرح خودانصرافی، خیال کم کردن بار این تعهد را در سر می پروراند، امروز مجلس دست به کار شده است. در کمیسیون انرژی مجلس طرحی تصویب و به اعضای کمیسیون تلفیق ارایه شد که طی آن یارانه افرادی که بیش از دومیلیون تومان در ماه درآمد دارند، حذف خواهد شد. سیدهاشم بنی هاشمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به تسنیم گفت: در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ٩٤، اعضای این کمیسیون پیشنهادی را تنظیم کردند مبنی بر اینکه یارانه نقدی افرادی با درآمد بالای دومیلیون تومان در ماه قطع شود و در سال آینده فقط به افرادی یارانه نقدی داده شود که درآمد ماهانه آنها زیر این رقم است. این طرح درحالی در مجلس در دستور بررسی قرار گرفته است که درباره ابزارهای شناسایی این گروه درآمدی صحبتی نشده و مشخص نیست با چه مکانیسمی قرار است این افراد شناسایی شوند. این روش در فهرست پیشنهادات مختلف برای حذف پردرآمدها فعلا آخرین گزینه است.

روزنامه شرق با بررسی موضوع تمایل اوباما برای توافق با ایران، نوشت: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، در گفت وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن، به بیان موضع عراق درباره اختلافات ایران و آمریکا و نحوه تعامل با این دو کشور در مساله مبارزه با داعش پرداخت. به گزارش واحد مرکزی خبر، نخست وزیر عراق درباره موضع دولتش نسبت به همکاری ایران و آمریکا بر ضدداعش گفت: من با اوباما و مقامات ایران صحبت کردم و موضع خود را صریحا گفتم. ما با دوطرف منافع داریم و از آنها خواهش و نه فقط درخواست، کردیم که اگر در حمایت از عراق جدی هستند، با یکدیگر در این کشور برخورد نداشته باشند و تا این لحظه نیز برخوردی نداشتند. ما گفتیم می توانیم به تنهایی با داعش مقابله کنیم، از کمک های شما استقبال می کنیم، اما نمی خواهیم وارد مشکلی جدید شویم و عراق به صحنه درگیری ها تبدیل شود. نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا شما احساس می کنید گزینه اوباما، دستیابی به راه حل با ایران است؟ نیز تصریح کرد: من در این خصوص اطلاعات دارم و احساس نمی کنم. اوباما، به دستیابی به توافق با ایران، تمایل بسیار دارد. آمریکایی ها درباره مسایل بسیاری که به ایران مربوط می شود، نگران هستند. مسایل دو طرف، خارج از موضوع عراق قرار دارد. از جمله مسایل منطقه ای و هسته ای. اما من دیدم که آمریکا جدا تمایل دارد با ایران به راه حل برسد. مساله عجیب این است که این تمایل را در طرف ایرانی نیز مشاهده کردم. این مساله سه یا چهارماه پیش وجود داشت. باید فضایی از اعتماد به وجود آید تا این توافق حاصل شود، اما به عقیده من، توافق آسان نیست و پیچیدگی هایی در این خصوص وجود دارد.