به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۶۷۱۲۶
چرا انقدر مهاجرت در میان جوانان افزایش پیدا کرده است؟

مهاجرت دختران به چه قیمت؟

گروه جامعه: مهاجرت به وسیله یک سری میانبرهای به ظاهر قانونی مثل تغییر مذهب و یا ازدواج با اقوام و ملیت های گوناگون که راه را برای افراد به ویژه جوانان آسان می کند.دغدغه این روزهای مسولان و جامعه شناسان شده است. اخیرا هم آمار 26 درصدی افزایش ازدواج زنان ایرانی با اتباع افغان را با هدف مهاجرت و اخذ ویزای امریکا شاهد بودیم که این افزایش آمار بسیار نگران کننده است.
مهاجرت دختران به چه قیمت؟
نیره توکلی، عضو انجمن جامعه شناسان ایران گفت: ما باید درپی ریشه یابی باشیم. جرا انقدر مهاجرت در میان جوانان افزایش پیدا کرده است؟ چرا رفتن به کشورهایی مثل امریکا یا کانادا به اولویت های جوانان ما تبدیل شده است؟ علت ظاهری که در یک نگاه به چشم می خورد؛ امنیت اجتماعی ناکافی، عدم وجود تفریح های مناسب، بی شغلی و غیره است. افزایش تقاضای مهاجرت در دختران و زنان نگران کننده است و باید در پی چاره اساسی باشیم.

توکلی در ادامه گفت: حتی در کشورهای مهاجرپذیر این روند افزایش، مورد پیگری است. برای ازدواج هایی کهبه هدف مهاجرت اتفاق می افتد تدابیری اتخاذ شده است که به واقعی و یا سنبلی بودن این ازدواج ها پی ببرند. تغییر دین هم یکی از راه های مهاجرت است که کشور های مهاجرپذیر برای حمایت از اقلیت های دینی آن را اجرا می کنند. او درباره پیامدهای ازدواج برای مهاجرت گفت: این ازدواج ها تاثیرات مخربی را در روحیه زنان بر جا میگذارد مطمئن باشید برای یک دختر آسان نیست که برای مدت محدودی تن به چنین ازدواج هایی بدهد حتما گذشته سختی داشته و امید واهی برای آینده او برایش ساخته اند که او حاضر به این کار شده است. در بیشتر موارد خانواده های این افراد هم راضی به این کار نیستند به همین دلیل با سماجت و انجام این کار مورد ترد خانواده ها قرار می گیرند و در صورت شکست و یا بروز مشکلاتی در کشور غریب راهی برای بازگشت و کمکی نخواهند داشت. عضو انجمن جامعه شناسان ایران در انتها پیشنهاد کرد: تامین نیاز ها، تعدیل کمبود ها و کمک به ساختن آینده ای در حد مطلوب برای جوانان و دختران ایرانی تنها راهی است که می تواند موثر باشد.
مرجع : ايسکانيوز