به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۶۷۶۵۴

سینما نمی‌تواند خنثی و بی‌مساله باشد

گروه فرهنگ و هنر: علیرضا رئیسیان ابراز عقیده کرد که سخنان اخیر سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوعی عقب‌نشینی آشکار و نشان‌دادن چراغ سبز به ممیزی‌های بیشتر در حیطه خارج از سینما است.
سینما نمی‌تواند خنثی و بی‌مساله باشد
این تهیه‌کننده و کارگردان سینما، با اشاره به مصاحبه اخیر حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، به تحلیل سخنان وی پرداخت و گفت: آقای نوش‌آبادی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده‌اند که «خوشبختانه امسال هیچ یک از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر حاشیه ندارند» و این جمله دربر دارنده چندین نکته است. وی خاطرنشان کرد: اولین نکته این است که آیا آقای نوش‌آبادی بیش از 130 فیلم متقاضی حضور در جشنواره را دیده‌اند که بتوانند تفاوت فیلم‌های حاضر و غایب در جشنواره فجر را تشخیص بدهند یا اینکه ایشان هم مانند برخی منتقدان که بدون دیدن فیلم‌ها نقد می‌نویسند، براساس شنیده‌هایشان اظهار نظر کرده‌اند؟

رئیسیان با اشاره به دیگر نکات این جمله، توضیح داد: با این جمله می‌توان این گونه حدس زد فیلم‌هایی که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، هیچ کدام مشکلی ندارند، اما فیلم‌هایی که در جشنواره نمایش داده نمی‌شوند، مشکلات ممیزی دارند در حالی که این تعبیر درست نیست و از اساس اشتباه است. کارگردان فیلم‌های «ایستگاه متروک» و «چهل سالگی» اضافه کرد: به نظر می‌رسد آقای نوش‌آبادی خواسته‌اند پیشاپیش خیال عده‌ای را درباره ممیزی فیلم‌های جشنواره راحت کنند و این یعنی عقب‌نشینی آشکار و نشان دادن چراغ سبز به ممیزی‌های بیشتر در حیطه خارج از سینماست. در حالی که اعضای هیأت انتخاب جشنواره، پیش از این اعلام کرده‌اند فیلم‌ها را بر اساس وجوه هنری و سینمایی ارزیابی کرده‌اند و داوری آن‌ها بر مبنای ممیزی نبوده است.

رییسیان که بعد از چند سال‌ غیبت، در این دوره از جشنواره با فیلم«دوران عاشقی» حضور دارد، افزود: این‌ها نکات آشکار صحبت ایشان است، اما نکته پنهانی هم در این سخنان وجود دارد؛ به این معنا که جشنواره امسال محصول مدیریت آقای جنتی و سازمان سینمایی جدید است. بنابراین باید خیلی با احتیاط حرکت کنند تا فضای آرامش به هم نریزد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اما در دل این عملکرد تعارضی نهفته است چون سینما ذاتا مسأله آفرین است، اما موضوع اینجاست که مدیران این تعارض را به مسائل سیاسی ارتباط می‌دهند، در حالی که چنین نیست چراکه سینما هم مانند فوتبال یا هر جریان اجتماعی دیگر نمی‌تواند کاملا خنثی و بی‌مسأله باشد که اگر چنین باشد، دیگر سینما نیست، بلکه به تلویزیون تبدیل می‌شود. باید توجه داشت فیلمی که هیچ انگیزشی برای مخاطب ایجاد نکند، اصلا قابل دیدن نیست.

علیرضا رییسیان در پایان صحبتش اظهار امیدواری کرد که نوش‌آبادی به تصحیح سخنانش بپردازد و به ایسنا گفت: این گونه فرار به جلو که وزارت ارشاد آغاز کرده، از عملکرد محتاطانه و محافظه‌کارانه این وزارتخانه حکایت دارد، اما با تمام این اوصاف، امیدوارم آقای نوش‌آبادی حرفش را تصحیح کند چرا که ایشان سخنگوی وزارت ارشاد است و گویی به نمایندگی از کل این وزارتخانه سخن می‌گوید.
مرجع : ایسنا