به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۶۷۸۷۵

ساخت ربات پرنده با الهام از خفاش/ عکس

گروه فناوری: محققان سوئیسی با الهام از خفاش خون‌آشام، رباتی طراحی کرده‌اند که از قابلیت پرواز و حرکت بر روی زمین برخوردار بوده و می تواند در عملیات امداد و نجات مورد استفاده قرار گیرد.
ساخت ربات پرنده با الهام از خفاش/ عکس
مشکل اصلی محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس در ساخت ربات DALER طراحی بال‌های این ربات پرنده بود؛ بال‌های بزرگتر به معنای عملکرد بهتر در هنگام پرواز هستند، اما بال‌های کوچکتر امکان حرکت روی زمین را فراهم می‌کنند.محققان با الهام از بال‌های انعطاف‌پذیر خفاش خون‌آشام، بال‌هایی طراحی کردند که هنگام پرواز باز شده و در هنگام حرکت روی زمین جمع می‌شوند.

بال‌ها دارای ساختار اسکلتی انعطاف‌پذیری هستند که از طریق لولا به بدنه اصلی متصل می‌شوند؛ قابلیت تغییر شکل و جمع شدن بال‌ها، عملکرد دوگانه پرواز و حرکت بر روی زمین را برای ربات امکانپذیر می‌کند. کل بدن و بال‌های ربات با پارچه پوشش داده می‌شوند و ربات می‌تواند با سرعت 72 کیلومتر در ساعت در هوا و 6.5 سانتی‌متر در ثانیه بر روی زمین حرکت کند.

از ربات خفاش DALER می‌توان در مأموریت‌های امداد و نجات، شناسایی زمینی و هوایی، محل هایی که امکان حضور ربات‌های زمینی وجود ندارد، استفاده کرد. نتایج این دستاورد در مجله Bioinspiration & Biomimetics منتشر شد.

مرجع : ایسنا