به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۶۸۱۹۹
عملیات مشترک موساد و سیا بود

گزارش واشنگتن‌پست درباره ترور عماد مغنیه

گروه بین الملل: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی تفصیلی و با اتکا به تاییدیه پنج مامور اطلاعاتی سابق در آمریکا می‌گوید که ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله لبنان، عملیات مشترک سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل بوده است.
گزارش واشنگتن‌پست درباره ترور عماد مغنیه
عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ در دمشق، پایتخت سوریه، در یک انفجار به شهادت رسید. واشنگتن‌پست از قول یک مقام اطلاعاتی سابق می‌نویسد که عماد مغنیه با انفجار بمبی که در لاستیک زاپاس یک ماشین جاسازی شده و از تل‌آویو کنترل می‌شد، کشته شد. به گفته این مقام اطلاعاتی تیمی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، عماد مغنیه را در دمشق از نزدیک زیر نظر داشتند، اما این ماموران اسرائیلی بودند که در تماس با آمریکایی‌ها بمب را فعال کردند.

بنا بر این گزارش طراحی عملیات به شکلی بوده که آمریکایی‌ها می‌توانستند آن را لغو کنند اما خود در مقام اجرای نهایی آن نبوده‌اند. بلافاصله پس از کشته شدن عماد مغنیه اتهام‌ سوءقصد به او متوجه اسرائیل شد اما این اتهام‌ از سوی نخست‌وزیر اسرائیل رد شد. هرچند هم اسرائیل و هم آمریکا از کشته شدن عماد مغنیه ابراز خوشحالی کرده بودند. واشنگتن‌پست از قول منابع اطلاعاتی خود نوشته است که بمب استفاده‌شده برای سوءقصد به عماد مغنیه توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکایی ساخته و حدود ۲۵ بار در یکی از پایگاه‌های سیا در ایالت کارولینای شمالی آزمایش شده بود. تصور می‌شد عماد مغنیه یکی از کلیدی‌ترین چهره‎های حزب‌الله، حتی فرد شماره دو آن بوده است.

او همچنین از فرماندهان اصلی امنیتی و نظامی حزب‌الله بود و گفته می‌شد که از عوامل اصلی برخی حملات عمده، از جمله حمله به پایگاه‌های آمریکا و فرانسه در بیروت و سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ بوده است. حزب‌الله لبنان و حکومت ایران به طور وسیعی در تبلیغات خود به ستایش از عماد مغنیه می‌پردازند. آنها گاه برای نام بردن از عماد مغنیه از اسم مستعار عملیاتی او، یعنی حاج رضوان استفاده می‌کنند. برخی او را رابط اصلی حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی می‌دانستند.

به گزارش بی بی سی، نقش داشتن در هواپیماربایی، ربودن و شکنجه یک مامور ارشد سیا در لبنان، دست داشتن در انفجار سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و همچنین مرکز یهودیان در این شهر از اتهامات دیگری است که علیه عماد مغنیه مطرح بود. واشنگتن‌پست می‌نویسد همکاری ماموران آمریکایی در عملیات ترور عماد مغنیه ابهام‌های حقوقی پیش می‌آورد. چرا که آمریکا در کشتن او در کشوری نقش داشته که در آن زمان با آمریکا در حال جنگ نبوده است.

همچنین استفاده از ماشین بمب‌گذاری‌شده روشی است که از نظر برخی حقوقدانان خلاف قوانین بین‌المللی است، چرا که نمی‌توان از تجهیزات مدنی و به ظاهر بی‌خطر برای ضربه زدن به اهداف نظامی استفاده کرد. یک مقام اطلاعاتی سابق به واشنگتن‌پست گفته است که جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت به همراه چهار مقام ارشد دیگر آمریکایی دستور انجام ترور عماد مغنیه را تایید کردند.