به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۶۸۵۰۲

در برنامه نود دیشب چه گذشت؟

گروه ورزشی: بررسي ديدارهاي هفته هجدهم ليگ برتر فوتبال ايران در کنار مسائل مهمي چون بررسي دوپينگ علا عبدالزهرا و خريد عجيب و غريب استقلالي‌ها که اين روزها از جمله حاشيه‌هاي مهم فوتبال ايران است بخش‌هاي مهم برنامه نود را تشکيل مي‌داد.
در برنامه نود دیشب چه گذشت؟
برنامه نود دیشب از ساعت ۲۲:۳۶ پس از وقفه ۵۰ روزه لیگ برتر و پس از پخش یک ویژه برنامه برای بررسی عملکرد تیم ملی امشب مجددا روال پخش عادی خود را از سر گرفت.این بار اما نود کوتاه تر از همیشه به آنتن رسید و فردوسی پور در ابتدا اعلام کرد به خاطر پخش ویژه برنامه "هفت" در زمان جشنواره فیلم فجر، یکهویی وقتمان کم شد و فقط ۱۰۰ دقیقه تا حدود ساعت ۳۰ دقیقه بامداد خدمت شما خواهیم بود.

بهترین واکنش دروازه بانان لیگ برتر
در ابتدای برنامه سوال پیام کوتاه با این موضوع پرسیده شد که "بهترین عکس العمل دروازه بانان لیگ برتر تا هفته هجدهم کدام بود؟" ۱- علیرضا بیرانوند برابر استقلال خوزستان ۲- مهدی رحمتی برابر سایپا ۳- محسن فروزان برابر پرسپولیس ۴- پرویز کریمی برابر راه آهن ۵- حامد لک برابر سپاهان ۶- سوشا مکانی برابر ذوب آهن

پس از پیام کوتاه اولین بخش برنامه پخش آیتم حمایت تیم های لیگ برتر در برابر توهین های صورت گرفته به پیامبر اکرم(ص) و اقدامات صورت گرفته از آنان در هفته هجدهم لیگ برتر بود.

فغانی: پولادی شیطنت کرد
با پخش کلیپی از عملکرد علیرضا فغانی داور کشورمان در فینال رقابت های جام ملت های آسیا مهمان ویژه برنامه معرفی شد و فغانی به عنوان نماینده موفق فوتبال کشورمان در جام ملت ها به استودیو آمد.
عادل فردوسی پور در ابتدا گفت فکر می کنم بنجامین ویلیامز نقش "عدو شود سبب خیر" را داشت و با جلوگیری از صعود تیم ملی کشورمان به مرحله نهایی باعث شد شما به عنوان داور فینال حضور داشته باشید. وی همچنین تاکید کرد این داوری به هیچ وجه هدیه AFC برای دلجویی از کشورمان نبود و حق تیم داوری ما بود که با شایستگی این بازی را قضاوت کنند.

علیرضا فغانی در ابتدا گفت: یکی از عوامل قضاوت داور در فینال عدم صعود کشور هموطنش به مرحله نهایی است و ما هم فکر می کردیم تیممان صعود می کند و به همین خاطر روی این مسئله حساب کردیم که فقط یکی دو بازی در این جام قضاوت کنیم و خودمان را برای جام جهانی آماده کنیم که متاسفانه تیممان حذف شد و به همین خاطر ناراحت شدیم اما قضاوت فینال به ما رسید.
این داور درباره قضاوت مسابقه فینال جام ملت ها گفت: قضاوت این مسابقه ریسک بزرگی بود و ممکن بود با یک اشتباه قهرمان تغییر کند و تمام خاطرات خوب تیم داوری ایران از بین برود اما خوشبختانه این طور نشد.

وی درباره ظرفیت داوری کشور گفت: پنانسیل داوری ما این بود که یک تیم داوری دیگر هم در بازی ها داشته باشیم که متاسفانه با اتفاقاتی که برای آقای ترکی پیش آمد ممکن نشد. در این جام جای آقای کامرانی فر هم خالی بود و حیف شد که همراه ما نبود و امیدواریم زودتر سلامت خودش را به دست بیاورد. آقای ابوالفضلی که جانشین ایشان بودند عملکرد قابل قبولی داشتند.
این داور کشورمان درخصوص برنامه های آینده این تیم داوری گفت: آقای کامرانی فر که سنش به جام جهانی قد نمی دهد اما آقای ابوالفضلی هست و سایر دوستان هم شایستگی لازم دارند که در مقام کمک داور قضاوت کنند. داوران جوانی که در این تورنمنت بودند از جمله از کشورهای عربستان، کره، سنگاپور و... همه زیر ۳۰ سال بودند و با تجربه و خوب عمل کردند و کار ما برای جام جهانی ۲۰۱۸ خیلی سخت شد. ما از فردا باید تمرکز خود را برای لیگ و جام قهرمانان بگذاریم و هیچ تضمینی برای حضور ما در جام جهانی با قضاوت خوب در این جام نیست.

فغانی درخصوص حواشی اشتباه داوری بازی ایران و عراق گفت: به نظر من بازیکنی که اخطار دارد باید با احتیاط بازی کند و با توجه به تک کارته بودن پولادی شیطنت کرد و این درگیری را نباید ایجاد می کرد. داور هم نمی دانست این بازیکن اخطار دارد و این اشتباه را کرد و باعث شد تمام تقصیر ها را گردن داور بیندازیم. با این وجود من برای اولین بار دیدم تیم ملی این قدر همدل باشد و حتی بازیکنانی که دعوت نشده بودند با تیم همراه بودند و ندیدم کسی مصاحبه علیه تیم انجام بدهد.

وی در پایان گفت: در آنجا که بودیم پس از بازی ایران و عراق برخورد چند برنامه و کارشناس تلویزیونی با داور استرالیایی را دیدم که به شدت وی را تخریب کردند که قابل مقایسه با برخورد با داوران در کشورمان نیست و من به همین خاطر از کارشناسان و مجریان خودمان که از ما حمایت کردند تشکر می کنم.

قرعه کشی مسابقه پیامکی پنجشنبه گذشته نیز با حضور فغانی انجام شد که در آن برنامه ۸۸ درصد به رضایت از کی روش و ۱۲ درصد به مخالفت با وی رای داده بودند. برندگان به شرح زیر مشخص شد:

ایران در مقدماتی جام جهانی به استرالیا نمی خورد

پس از خداحافظی با فغانی توضیحاتی در خصوص نحوه سیدبندی و قرعه کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ که قرار است هفته آینده انجام شود توسط فردوسی پور ارائه شد. در این بررسی تاکید شد این سیدبندی براساس رده بندی ماه جدید فیفا انجام خواهد شد و با توجه به قهرمانی استرالیا در جام ملت های آسیا این تیم قطعا به سید یک صعود خواهد کرد و امکان هم گروهی این تیم با تیم ایران صفر خواهد شد.

نبی با کشوی جادویی اش رفت!
در ادامه فردوسی پور به مهدی محمدنبی دبیرکل کنار رفته فدراسیون فوتبال خسته نباشید گفته و به شوخی گفت آخر نفهمیدیم کشوی جادویی خودشان را بردند یا نبردند! برای آقای اسدی دبیر جدید هم آرزوی موفقیت داریم. مجری برنامه نود همچنین درگذشت پدر مهرداد جماعتی بازیکن فولاد و آقای احسانی دبیرکمیته آموزش فدراسیون را تسلیت گفته و جان باختن یک بازیکن مسجدسلیمانی به نام محمدرضا نریموسی را نیز به خانواده این بازیکن تسلیت گفت.

" امشب به خاطر نداشتن وقت بررسی آمارهای آقای قاضی زاده از مسابقات لیگ را هم تقدیم نخواهیم کرد." فردوسی پور با اعلام این مطلب به بررسی جدول لیگ و برنامه بازی ها پرداخت و طی آن اعلام کرد استقلال خوب خودش را بالا کشید و به کنایه گفت پرسپولیس هم صدرنشین نیمه دوم جدول است!

صادقیان حق رشد می گیرد یا حق افت؟!
مسابقه ذوب آهن و پرسپولیس بازی بعدی بود که همراه حواشی کامل آن به پخش رسید که طی آن اعتراض هواداران پرسپولیس به نتایج و نقل و انتقالات این تیم، حواشی تادئو بازیکن سنگین وزن جدید پرسپولیس، دعوای پرسپولیس و ذوب آهن بر سر "حق رشد" پیام صادقیان نیز بررسی شده بود.
پس از مسابقه پرسپولیس و ذوب آهن فردوسی پور صحبت هایی درخصوص مشکلات ریزگرد در استان خوزستان مطرح کرد و گفت انشالله بستری فراهم شود و در حالی که همه تلاش می کنند که مشکلات ریزگردهای استان خوزستان حل شود این اتفاق بیفتد. البته یک سری چیزها را هم واقعا نمی شود کاری کرد و همه الان دست به دست هم دادند تا این مشکل مردم دوست داشتنی خوزستان حل شود.

آیتمی هم در این باره قبل از بازی فولاد و راه آهن پخش شد و سپس بازی این دو تیم پخش شد.

۶۲۵ هزار نفر تا ساعت ۲۳:۳۰ و ۵۰ دقیقه بعد از آغاز برنامه در نظرسنجی پیامکی شرکت کردند که تا این لحظه ۳۰ درصد به عکس العمل سوشا مکانی به عنوان واکنش برتر رای دادند که با این نتیجه فردوسی پور گفت تو رو خدا با دید استقلال - پرسپولیسی رای ندهید هرچند بقیه هم خوب رای گرفته اند.

۵ میلیارد هزینه برای ۲۸ بازی!

بررسی خریدهای خارجی ناموفق و متعدد باشگاه استقلال طی سال های گذشته در ادامه صورت گرفت و مشخص شد این تیم در این مدت حدود ۵ میلیارد تومان برای بازیکنانی هزینه کرده است که برای این تیم فقط ۲۸ بازی انجام داده اند.
با این مقدمه به بهانه جدایی هلمکه بازیکن خارجی جدید استقلال از این تیم، مسابقه تیم های استقلال و سپاهان پخش شد.

۳ پنالتی بازی استقلال - سپاهان گم شد

با توجه به کمبود وقت و معدود بودن صحنه های مشکوک داوری رضا غیاثی کارشناسی داوری به جای حضور در استودیو برای بررسی داوری بازی ها روی خط تلفنی برنامه آمد.
وی درباره بازی تیم های گسترش فولاد و سایپا گفت اشتباه خاصی رخ نداده و تصمیمات تیم داوری صحیح بود. در مسابقه ذوب آهن و پرسپولیس خالقی فر بازیکن پرسپولیس در نیمه اول توپ را با دست زد که باید یک پنالتی برای ذوب آهن اعلام می شد اما نشد. در نیمه دوم نیز خطای پنالتی روی مهدی طارمی رخ نداد و اعلام پنالتی سخت گیرانه بود که ادامه بازی صحیح بود.

غیاثی درخصوص عملکرد داوری در بازی سپاهان و استقلال هم گفت: در نیمه اول تکل روی پای میلاد فخرالدینی خطا بود و باید برای استقلال پنالتی اعلام می شد. در نیمه دوم نیز حنیف عمران زاده عقیلی را کاملا گرفت و باید ضمن اعلام خطای پنالتی کارت زرد می گرفت. تکل رحمان احمدی روی پای سجاد شهباززاده نیز خطای پنالتی بود و به این ترتیب داور در این بازی از اعلام سه ضربه پنالتی خودداری کرد.

از ۹۰ تا ۹۰ و بررسی حواشی فوتبال کشور در هفته گذشته بخش بعدی برنامه بود که روی آنتن رفت.
در ادامه آنالیز فنی بازی های تیم های استقلال و سپاهان نیز پخش شد که در آن به موفقیت استقلال در دقایق رو به پایان مسابقات در کسب نتیجه موسوم به "زمان قلعه نویی" و شجاعت کادرفنی استقلال از سوی تیم آنایز برنامه اشاره شد.
مسابقه تیم های ملوان و تراکتورسازی پخش شد.
خلاصه بازی صبا - پدیده پس از آن روی آنتن رفت.
و در نهایت بازی تیم های نفت مسجدسلیمان و پیکان به عنوان آخرین مسابقه به پخش رسید(ویدئو) تا بررسی سوژه این هفته با موضع دوپینگ بازیکن عراقی آغاز شود.

فردوسی پور در ابتدا گفت به نظر من در این ماجرا کمی با افکار عمومی بازی شد و ۴۸ ساعت مردم سر کار گذاشته شدند و امیدواری بی جهت پیدا کردند.

براتی: با افکار عمومی بازی کردند، رای AFC درست بود

براتی کارشناس حقوقی با توجه به کمبود وقت برای بررسی سریع السیر این مسئله روی خط تلفنی آمد و با ورق زدن چند اسلاید و ارائه توضیحات قانونی خود نتیجه گرفت اشتباه صورت گرفته از سوی نادوی ایران بوده که کم تجربگی کرده اند و این بازیکن را محروم نکرده اند و علاء عبدالزهرا بازیکن تیم ملی عراق به بهانه مشکلات خانوادگی از لیگ کشورمان خارج شده و نه مشکل دوپینگ.
وی گفت: نادو در مورد دوپینگ این بازیکن به فیفا اطلاعی نداده و فیفا نیز اظهار می کند از طریق وادا از این مسئله مطلع شده است. دوپینگ این بازیکن به هیچ نهادی اعلام نشده و حتی خود این بازیکن هم تا زمان حضورش در ایران ابلاغیه‌ای دریافت نکرده بود که مبنی بر دوپینگی بودنش باشد پس اعتراض به AFC و اعلام اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا با ما دشمنی دارد، بازی با افکار عمومی است.

براتی ادامه داد: فسخ قرارداد عبدالزهرا ابهام دارد. تراکتوری‌ها سندی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او ۱۸ شهریور قراردادش را فسخ کرده و خود بازیکن گفته من ۱۹ شهریور قرارداد را فسخ کرده‌ام و ۲۰ شهریور ایران را از فرودگاه امام خمینی ترک کرده‌ام. همزمانی تاریخ فسخ قرارداد با مشخص شدن نتیجه دوپینگ و خروج از ایران عجیب است. نادوی ایران در تاریخ ۲۶ شهریورماه به فیفا نامه زده است و چرا نادوی ایران در تاریخ ۱۹ تا ۲۶ شهریورماه نامه‌نگاری نکرده است؟
می‌خواستند افکار عمومی را بازی بدهند و بگویند ما در فوتبال آسیا کرسی نداریم و این باعث شده رای را به ضرر ایران بدهند. حکم AFC درست بوده و قطعا اعتراض در کمیته استیناف هم به نتیجه ای نخواهد رسید.

طباطبایی: فیفا در بررسی مسئله دوپینگ کوتاهی کرده

در طرف مقابل اما دکتر طباطبایی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ روی خط آمد و ضمن مخالفت با صحبت های براتی گفت اشتباه از سوی فیفا انجام شده که به این مسئله رسیدگی نکرده نه از طرف ما. تمام مدارکی که فیفا خواسته بود را ما در نامه ارسالی اعلام کردیم و وظایف‌مان به درستی انجام شده است.

در لحظات پایانی و یک دقیقه مانده به پایان بحث هم دکتر هاشمیان رییس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال روی خط آمد تا توضیحات کوتاهی ارائه کند و گفت همان طور که آقای براتی گفتند هر سازمانی که نمونه گیری را انجام می دهد مسئول است که براساس آیین نامه فیفا خودش رای را صادر کند. در آیین نامه وادا هم اشاره شده باید بر اساس آیین نامه بین المللی رشته مربوطه رسیدگی انجام شود و فیفا هم این را کاملا مشخص کرده است.براتی در پایان گفت : براساس آیین نامه وادا کلیه کشورهای عضو موظف اند آرای نادوهای کشورهای دیگر را در کشورهای خود اجرا کنند و اگر وادای ایران رای داده بود عراق ملزم به اجرای آن بود.

طباطبایی هم در پایان گفت: این تفسیر شما اشتباه است و در قانون به صراحت آمده وقتی دسترسی ندارید پرونده را به فیفا ارسال کنید و فیفا در رسیدگی به این مسئله اهمال کرده است.
نکته حاشیه ای تعجب برانگیز در خلال این بحث نامه پر از اشتباه نادوی ایران برای فیفا به زبان انگلیسی بود که فردوسی پور هرچه اشتباهات آن را اعلام می کرد طباطبایی زیر بار نرفت و تاکید کرد این نامه را یک فوق لیسانس زبان انگلیسی نوشته و اشکال املایی ندارد!

سوشا مکانی صاحب برترین واکنش فصل!

زمان اندک برنامه باعث شد بحث جمع بندی کاملی نداشته باشد. در پایان آخرین آمار مسابقه پیامکی اعلام شد که با شرکت ۱ میلیون و ۸۰ هزار نفر در یک ساعت و ۴۹ دقیقه، عکس العمل سوشا مکانی با ۳۳ درصد آرا در نظرسنجی به عنوان واکنش برتر شناخته شد و برنامه کوتاه این هفته نود ساعت ۰۰:۳۰ بامداد به پایان رسید.
مرجع : سایت 90