به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۶۸۵۰۹
پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان؛

فانی: استیضاح نگرانی ندارد

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نامه پرداخت 500 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان را از دولت گرفته‌ایم تا آن را از خزانه دنبال کنیم.
فانی: استیضاح نگرانی ندارد
علی‌اصغر فانی در ادامه نشست خبری خود، گفت: امسال از 131 راهکار سند تحول به 40 راهکار ورود پیدا کرده‌ایم و در قالب 99 برنامه ابلاغ شده است تا در مدارس اجرا شود اما اجرای اصولی آن به نقشه‌راه نیازمند است. وی یادآور شد: سیاست ما امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی بوده است و آرامشی که در محیط‌های‌ آموزشی حاکم است، حاصل این سیاست است. فانی با اشاره به فعالیت‌های زیاد در بخش تربیتی و فرهنگی گفت:‌ المپیادهای درون‌مدرسه‌ای 3 میلیون دانش‌آموز را درگیر خود کرده است و به دنبال آن کانون‌های درون و برون‌مدرسه‌ای برای رشد و نشاط دانش‌آموزان را پیش‌بینی کرده‌ایم.

* استفاده از روش‌های تشویقی برای کاهش بیسوادی
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مبارزه با بی‌سوادی خاطرنشان کرد: در رسانه‌ها منعکس شده بود 9 میلیون بیسواد در کشور داریم و این باعث شد شورای عالی سوادآموزی تشکیل شود و رئیس جمهور دستور دادند به این موضوع رسیدگی شود. وی اضافه کرد: راهکاری دولت برای کاهش تعداد بی‌سوادها در نظر دارد و در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسانده‌ایم که به احتمال زیاد فردا در دولت بررسی می‌شود تا در خصوص کاهش بیسوادی از روش‌های تشویقی استفاده کنیم؛ البته در سوادآموزی مشکل ما این است که بیسوادها اجباری در خود نمی‌بینند تا در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام کنند.

فانی در توضیح این طرح یادآور شد: در این طرح که امید داریم فردا در دولت مطرح شود روش‌های تشویقی پیش‌بینی کرده‌ایم تا بیسوادها برای سوادآموزی تشویق شوند و امسال نیز دانش‌آموزان مدارس که پدر و مادرشان بیسواد بودند را شناسایی کرده‌ایم که حدود 400 هزار نفر از اولیای مدارس را توانستیم سر کلاس بیاوریم که راهکار خوبی در این خصوص بود.

* اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان
وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال 600 دارالقرآن دانش‌آموزی در کشور فعال کرده‌ایم و 101 پژوهش‌سرا نیز به 300 پژوهش‌سرای قبلی اضافه شده که در مجموع به 401 پژوهش‌سرا در کشور رسیده است. فانی با اشاره به بودجه شیر مدارس خاطرنشان کرد: امسال 150 میلیارد تومان برای شیر مدارس پیش‌بینی شده که علاوه بر آن 300 میلیارد تومان نیز از یارانه‌ها در این خصوص در نظر گرفته شده یعنی 450 میلیارد تومان تا پایان سال تحصیلی اختصاص یافته است.وی اظهار داشت: با یک درصد اعتبارات باقی‌مانده غیر از حقوق و مزایا، باید پاسخگوی همه کارهای پرسنلی باشیم که این امکانپذیر نیست و در مجلس احکام و تبصره‌های بودجه‌ای داریم که اگر تصویب شود اعتبارات خوبی برای پخش پرسنلی جذب خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بازنشستگی پیش از موعد می‌گوید هر کارمند لیسانس می‌تواند بعد از 30 سال بازنشسته شود و فوق‌لیسانس بعد از 35 سال؛ در برخی از مناطق با کسری نیروی انسانی و در برخی دیگر با تورم نیروی انسانی مواجهیم حال در جایی که تورم نیرو است با بازنشستگی پیش از موعد موافقت می‌شود.

* تعیین تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی
 فانی در خصوص محرم‌سازی مدارس دخترانه که در زمان حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شده بود و اینکه این طرح در چه مرحله‌ای است، گفت: اگر فضا ایجاد کنیم تا دانش‌آموزان آزادتر باشند خیلی خوب است اما در همه جا و در شهرهای بزرگ این امکانپذیر نیست ولی ما به دنبال ایجاد فضای راحت‌تر برای دانش‌آموزان هستیم. وی در خصوص تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان گفت: امروز باید شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شد و در اولین جلسه آن این موضوع مطرح شده و به رأی‌گذاری می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در دولت یازدهم کدام یک از راهکارهای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است، افزود: سند تحول 131 راهکار دارد که به 40 راهکار ورود کرده‌ایم؛ البته به این معنا نیست که همه اجرا می‌شود چرا که کار وسیعی است و در نقشه راه پیش‌بینی شده است. فانی اضافه کرد: 6 زیرنظام دارد که هدایت و مشاوره تا آخر اسفند نهایی می‌شود و 2 زیرنظام دیگر نیز تا خرداد یا تیر سال 94 نهایی خواهد شد و نقشه‌راه نیز تا اواخر بهمن سال جاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود.

وی در خصوص ساماندهی نیروی انسانی افزود: زمانی در آموزش و پرورش از ایران برای ایران استخدام می‌کرد یعنی از شهری برای شهرهای دیگر استخدام می‌شد و این سیاستی که است که قبل از ما اجرا شده و اگر امروز نیز اعلام کنیم عده‌ای برای استخدام حاضر می‌شوند و بعد از چند سال بالاخره خواستار برگشت به زادگاه خودشان هستند و نتیجه این کار چیزی است که الان اتفاق افتاده است.

* بازنشستگی بیش از موعد را برای جاهایی که با تورم روبه‌رو هستند، مطرح کرده‌ایم
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز در مناطق نیروخیز و همه مراکز استان‌ها نیروی اضافه داریم و ما بازنشستگی بیش از موعد را برای جاهایی که با تورم روبه‌رو هستند مطرح کرده‌ایم و در دانشگاه فرهنگیان نیز بحث بوم تا بوم مطرح شده است و امسال انتقال به تهران را تقریباً به صفر رسانده‌ایم و حداکثر با شرایط خاص فقط 130 نفر به تهران منتقل شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا 5 تا 6 سال آینده به تعادل نسبی برسیم و تا 10 سال آینده 50 درصد نیروهای ما بازنشسته می‌شوند.

فانی با اشاره به فعالیت دانشگاه‌ فرهنگیان یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان دارای اساسنامه‌ای است که راهنمای عمل آن بوده و ماده 28 اجازه داده است تا در مواردی آموزش و پرورش از لیسانسیه‌های سایر دانشگاه‌ها و طلاب در سطوح لیسانس آزمونی برگزار کند و بعد از آن یک دوره یکساله که مهارت حرفه‌ای است، پیش‌بینی شود و بعد از موفقیت، این افراد گواهی معلمی از دانشگاه فرهنگیان گرفته و جذب آموزش و پرورش شوند. وی ادامه داد: به موازات روش عادی که از دیپلم دانشجو می‌گیرد، دستورالعملی را تهیه کرده‌ایم که هنوز نهایی نشده است و به شرط اخذ مجوز، از روشی غیر از دانشگاه فرهنگیان، نیرو جذب خواهد شد.

* استیضاح نگرانی ندارد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح استیضاح در مجلس گفت: استیضاح نگرانی ندارد و مجلس دارای اختیاراتی است و ما تابع هستیم؛ وزارت آموزش و پرورش با امکانات محدود و انتظارات نامحدود است که اگر بخواهیم اشکالاتی بگیریم می‌توانیم بگیریم و بنده نیز نگران نیستم و امید داریم هرچه صلاح و خیر است، بشود و امیدوارم آموزش و پرورش مشکلاتی مثل امروز نداشته باشد.

* پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان

فانی با اشاره به اعتبارات آموزش و پرورش افزود: بودجه 94 نسبت به 93 دولت در بخش اعتبارات هزینه‌ای 11.2 رشد داشته است در حالی که اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش 20.7 رشد داشته است.وی گفت: امسال امیدواریم بتوانیم بدهی‌های سنوات قبل‌مان را به نتیجه برسانیم و مطالبات فرهنگیان را پرداخت کنیم و امروز نامه پرداخت 500 میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان را از دولت گرفته‌ایم تا آن را از خزانه دنبال کنیم. وزیر آموزش و پرورش در خصوص اعتراضات فرهنگیان یادآور شد: منابع کل دولت مشخص و محدود است و در خصوص اینکه آیا آموزش و پرورش در این زمینه چانه‌زنی دارد باید بگویم از چند ماه قبل با نمایندگان کمیسیون آموزش و کمیسیون‌های مختلف صحبت‌هایی داشته‌ایم. وی ادامه داد: نسبت به خروجی بودجه 94 خوش‌بین هستیم و احساس می‌کنیم بخشی از مطالبات حل می‌شود.

* ماهانه قریب به 23 تا 24 هزار میلیارد تومان به بیمه آتیه‌سازان پرداخت می‌کنیم
وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرایی نشدن بیمه طلایی یادآور شد: ماهانه قریب به 23 تا 24 هزار میلیارد تومان به بیمه آتیه‌سازان پرداخت می‌کنیم و همین رقم را نیز همکاران فرهنگی پرداخت می‌کنند و مشکل ایجاد شده مشکل اعتباری بوده که حل شده و دیگر مشکلی نیست.

* مدارس پولی نمی‌شود

فانی در خصوص طرح خاص مرخصی زایمان فرهنگیان گفت: در حال مطالعه طرح خاص هستیم که آن گروه، خروجی خود را به ما اعلام نکرده است و بعد از اعلام آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی در خصوص پولی شدن مدارس اظهار داشت: اگر تعداد مدارسی که به سبک مشارکتی اداره می‌شود در آن پولی گرفته باشند پاسخ شما درست است اما پولی گرفته نشده است؛ در جلسه با اعضای کمیسیون آموزش مجلس که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدیم که مبنای سال 94 آیین‌نامه اجرایی ماده 22 مدیریت خدمات کشوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این آیین‌نامه دستگاه تمام یا بخشی از امکانات مورد نیاز را در اختیار مجری قرار داده و خدمات را خریداری کند که به استناد این آیین‌نامه در سال 94 ادامه می‌دهیم و مدارس پولی نمی‌شود.فانی در خصوص تنبیه بدنی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد:‌ هیأت رسیدگی به تخلفات اداری داریم که اگر تنبیهی در کلاس شکل گیرد به این هیأت منعکس می‌کنیم و اگر به تخلفات رسیدگی شود نیز می‌توانیم در کنار ارشادات و کارهای فرهنگی که باید توسط مدیران صورت گیرد از انجام آن جلوگیری کنیم و برداشت بنده این است که میزان تنبیه بدنی کاهش داشته و امیدواریم به صفر برسد.
مرجع : فارس