به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۶۸۸۵۷
مونیخ؛ شانس زمستانی مذاکرات

شماره امروزاعتماد دریک نگاه؛ 18 بهمن

گروه سیاسی: مونیخ؛ شانس زمستانی مذاکرات ، انتخاب شهردار توسط مردم و کسی حاضر به انصراف است؟ عناوین مهم و انتخابی روزنامه اعتماد برای روز شنبه است که منتشر شده است.
شماره امروزاعتماد دریک نگاه؛ 18 بهمن
این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان مونیخ؛ شانس زمستانی مذاکرات نوشت: ظریف و کری، نخستین دور مذاکرات خود را دیشب برگزار کردند. ژنو، زوریخ، استانبول و حالا مونیخ. کمی بیش از یک ماه از آغاز سال نو میلادی می گذرد اما مذاکرات هسته ای ایران با ١+٥ در لاین تندرو قرار گرفته است. مقصد، رسیدن به ضرب الاجل ماه مارس است. ایران و ١+٥ در حالی در خاک آلمان و در حاشیه پنجاه و یکمین نشست امنیتی مونیخ مذاکرات هسته ای دوجانبه و شاید هم چندجانبه در سطح وزرا با برخی کشورهای حاضر در گردونه مذاکرات را آغاز می کنند که دیگر تمدید در قاموس مذاکراتی هیچ کدام از آنها جایی ندارد. مذاکرات هسته ای به مرحله ای رسیده است که باید تکلیف آن تا ٢٤ مارس و شاید در بهترین حالت تا پایان سومین ماه میلادی مشخص شود.

تیتر بعدی روزنامه اعتماد که با عکسی اسماعیل دوستی تزیین پیدا کرده نیز به انتخاب شهردار توسط مردم و گفت و گو با وی اختصاص یافته است. لایحه مدیریت یکپارچه شهری که تدوین آن از ماه قبل در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته بود، برای اصلاح و تصحیح و چکش کاری از سوی دولت به کمیته زیر ساخت ها ارسال شده است، ضمن آنکه گفته می شود درخود شورای شهر نیز این لایحه هنوز درحال بررسی است؛ لایحه ای که درآن روزها جنجال های بسیاری را به پا کرد که تقریبا تمام آنها در پیرامون بند انتخاب شهردار دور می زد. بندی که براساس آن دولت را موظف می کرد تا در شهرهای بالای ٢٠٠ هزار نفر برای انتخاب شهردار، رای گیری کرده و انتخابات برگزار کنند. ولی موافقین این لایحه آن را فرصتی برای تعامل بیشتر و بهتر شهرداری و شورای شهر با دولت می دانند. اما با وجود تمام مخالفت های اعضای شورای شهر که این بند را نافی وظایف شورای شهر می دانستند، به نظر می رسد دولت همچنان بر اهداف و دستاوردهای این طرح و اجرای آن مصر است. با این وجود، تاکنون در مورد بندهای مختلف این لایحه قطور، کمتر صحبت شده است. همین امر بهانه ای شد برای گفت وگو با اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر و از اصلاح طلبان شورای چهارم؛ گفت وگویی با محوریت بررسی محورهای اساسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری با یکی از طرفداران این لایحه که معتقد است به خاطر یک «بند» نباید کل لایحه را نفی کرد.

کسی حاضر به انصراف است؟ عنوان گزارش میدانی اعتماد از موضع مردم درباره کاهش تعداد یارانه بگیران است. ممکن است همین روزها پیامکی با این مضمون به شماره شما ارسال شود. شما واجد شرایط دریافت یارانه نیستید. حس و حال شما و آنهایی که مخاطب این پیامک هستند، چه خواهد بود؟ بیش از 90 درصد جمعیت ایران یارانه می گیرند. به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان. اگر اسفند ماه آخرین ماه پرداخت یارانه های فراگیر باشد، هر یارانه بگیر دو میلیون و 229 هزار و 500 تومان از دولت دریافت کرده است تا بتواند بر افزایش قیمت ناشی از رشد بهای حامل های انرژی غلبه کند. میزان یارانه دریافتی ایرانیان در سال های گذشته هیچ افزایشی نداشته اما نرخ تورم در سال های اخیر آن قدر افزایش یافته است تا به پوچ شدن ارزش یارانه پرداختی به مردم منجر شود.

در حالی هر ماه 45 هزار و 500 تومان به هر ایرانی یارانه پرداخت شد که کمبود اعتبارات سبب شد بودجه عمرانی کشور در سال های اخیر کاهشی قابل توجه را تجربه کند. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال آینده احتمالا بین 9 تا 10 میلیون نفر از ایرانیان مخاطب پیامکی که در ابتدای متن بدان اشاره شد، خواهند بود. آیا مردم از این اقدام راضی خواهند بود؟ یارانه ها چه میزان از بار هزینه ای خانوارهای ایرانی را بر دوش می کشند؟

این روزنامه همچنین در گفت وگو با فاطمه معتمدآریا به بهانه بازی در فیلم بهمن با این عنوان بخش خصوصی بادکنکی است که بادش می کنیم به جشنواره فیلم فجر پرداخته است. فاطمه معتمد آریا بی شک از بزرگ ترین بازیگران تاریخ سینمای ما است؛ بازیگری که بیش از سه دهه استوار و نستوه به کار خود ادامه داده و حالا پس از چند سال سکوت امسال با دو فیلم بهمن و یحیی سکوت نکرد در جشنواره فجر حضور دارد.