به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۶۸۹۶۷
تراز بازرگانی ایران با ترکیه 93 میلیون دلار منفی‌تر شد

سرعت رشد صادرات بیش از واردات

گروه اقتصادی: تراز بازرگانی ایران با ترکیه با کاهش 93 میلیون دلاری ‌به منفی یک میلیارد و 497 میلیون دلار رسید.
سرعت رشد صادرات بیش از واردات
در 9 ماهه سال جاری یک میلیون و 634 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 429 میلیون دلار به ترکیه صادر شده است که بیش از پنج درصد از ارزش کل صادرات ایران را شامل می‌شود. از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات از ترکیه دو میلیون و 577 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 834 میلیون دلار بوده است که به این ترتیب تراز بازرگانی ایران با ترکیه در این مدت حدود منفی یک میلیارد و 404 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که بر اساس جدیدترین آمار گمرک از تجارت ایران، صادرات به کشور ترکیه در 10 ماهه سال جاری یک میلیون و 848 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 672 میلیون دلار بوده است.

در همین راستا واردات از این کشور در همین مدت به دو میلیون و 926 هزار تن و به ارزش سه میلیارد و 170 میلیون دلار رسیده است. مقایسه آمار صادرات و واردات در 10 ماهه سال جاری نیز حاکی از تراز بازرگانی منفی یک میلیارد و 497 میلیون دلاری ایران با ترکیه است. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که تراز بازرگانی ایران با ترکیه در 10 ماهه سال جاری نسبت به آمار 9 ماهه حدود 93 میلیون دلار منفی تر شده است. از سوی دیگر تراز بازرگانی ایران با این کشور در آذر ماه سال امسال منفی 100 میلیون دلار و در دی ماه منفی 169 میلیون دلار بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که تراز بازرگانی در دی ماه منفی تر از آذر بوده است.

البته نکته مثبت در روند تجارت میان ایران و ترکیه سرعت بیشتر رشد صادرات به این کشور نسبت به واردات است. به گونه‌ای که در 10 ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به ترکیه با رشد 26 درصدی نسبت به 10 ماهه سال گذشته همراه بوده است، در حالی که واردات از ترکیه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها حدود 9.5 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر صادرات به ترکیه در دی ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 38 درصد افزایش و واردات از این کشور در این مدت نسبت به دی ماه 1392 حدود دو درصد کاهش یافته است.

قرارداد تجارت ترجیحی از 11 دی ماه بین ایران و ترکیه به مرحله اجرا درآمده است که بر اساس آن دو کشور موظف شده‌اند که تعرفه ورودی برخی از کالاهای مورد توافق در این قراداد را برای کشور مقابل کاهش دهند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که افزایش تعاملات میان این دو کشور به افزایش سطح تجارت منجر شده است.
مرجع : ایسنا