به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۶۹۱۱۷
پایان فشرده و داغ مذاکرات مونیخ

شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 20 بهمن

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز دوشنبه خود به بررسی عنوان های پایان فشرده و داغ مذاکرات مونیخ، نتیجه قدم زدن مهم است و با توافق خوب موافقیم پرداخت.
شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 20 بهمن
این روزنامه تیتر یک خود را به موضوع پایان فشرده وداغ مذاکرات مونیخ، اختصاص داد و نوشت: تنور دیپلماسی در آخرین روز مذاکرات هسته ای مونیخ، داغ و پرطراوت بود. ظریف و کری یکبار دیگر و به فاصله 2 روز به بحث و رایزنی پرداخته و جلسه هیات های آمریکایی و ایرانی این بار با ریاست وزرای خارجه برگزار شد. درحالی که معاونان وزرای خارجه روز شنبه با یکدیگر جلسه داشته و مذاکرات چند ساعته ای با هم داشتند، صبح روز یکشنبه نیز با حضور جان کری و محمدجواد ظریف و معاونان آنان جلسه هیات های آمریکایی و ایرانی برگزار شد. البته برنامه های ظریف به همین جا ختم نشده و او پس از دیدار با جان کری با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس نیز دیدار داشت.

ظریف پس از پایان دیدارهای دیپلماتیک خود درپنلی که به میزبانی دیوید ایگناتیوس تحلیلگر روزنامه واشنگتن برگزارشد، شرکت کرده و به سوالات وی درخصوص برنامه هسته ای ایران و نتیجه مذاکرات پرداخت تا پرونده مذاکرات مونیخ بسته شده و طرفین برای مذاکراتی که به گفته دیپلمات ها به زودی و در اسرع وقت برگزار خواهد شد، آماده شوند. مذاکراتی که قرار است طی آن میان وزرای خارجه ایران و آمریکا دیدارهای منظمی برگزار و روند دیپلماسی و مذاکرات رودررو قطع و مسدود نشود.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان نتیجه قدم زدن مهم است، نوشت: از موضوعاتی که چندی است بسیار مورد تحلیل منصفان و نقد مخالفان قرار دارد، پیاده روی کری و ظریف است. آنها در ژنو بود که تصمیم گرفتند بخشی از گفت وگوهایشان را در حین پیاده روی انجام دهند و ظریف در مقام وزیر امورخارجه کوشید تا در تمام صحنه های رسمی آداب دیپلماتیک را زیباتر از همتای آمریکایی اجرا کند تا بهانه دست بهانه جویان داخلی داده نشود اما ظاهرا ایرادگیران کم نیاوردند و اصل ماجرا را مورد هجمه قرار دادند که اصلا چرا پیاده روی؟! در آن هنگامه بود که تیم مذاکره کننده احتمالا در دل گفت: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید این جور دیگر دیدن را دیروز رییس جمهور اینگونه معنا کرد: اینکه 2 نفر چگونه راه می روند، مهم نیست، قدم را به کجا برمی دارد مهم است. نقد کنیم که تند رفت، کند رفت، یک نفره رفت، 2 نفره رفت اینها نقد نیست نقد کنیم به کجا رفتند و به چه سمتی حرکت کردند و نتیجه قدم ها چه بود؟ اینها برای ما مهم است. دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در آیین کتاب سال اظهار کرد: نقد یعنی وسایل حرکت و مسیر تصحیح که البته در فضای آزاد امکان پذیر خواهد بود اما باید نقد را یاد بگیریم.

این روزنامه با انتخاب موضوع با توافق خوب موافقیم، نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای صبح دیروز در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی که همزمان با سالروز بیعت تاریخی جمعی از همافران و کارکنان نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) در نوزدهم بهمن سال 1357 برگزار شد، آن حادثه مهم را حاوی یک مضمون پرمغز و ماندگار دانستند و گفتند: اقدام شجاعانه فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی در 19بهمن57، نشان دهنده سخن حق و پرجاذبه انقلاب اسلامی است که توانسته بود حتی به اعماق دل های نیروی هوایی ارتش پادشاهی آن زمان که نور چشمی آمریکا نیز بود، نفوذ کند. مقام معظم رهبری یک بار دیگر افزودند: من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که در بر دارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد. آیت الله خامنه ای تاکید کردند: باید در مذاکرات، تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران محفوظ بماند زیرا این ملت عادت به پذیرش زورگوییِ طرف مقابل اعم از امریکا و دیگران، ندارد.

گشت ارشاد در حاشیه جشنواره فجر، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. همزمان با هفتمین روز برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، یگان گشت ارشاد در برج میلاد مستقر شد. این خبر روز گذشته روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و تصاویری از استقرار گشت ارشاد در محل برگزاری جشنواره فیلم فجر منتشر شد. آنطور که منابع خبری اعلام کردند روز شنبه سه گروه پلیس امنیت اجتماعی و گشت ارشاد در نواحی مختلف برج میلاد مستقر شدند. یک گروه در ورودی میدان اصلی منتهی به برج میلاد؛ یک گروه جلوی در آسانسور منتهی به سالن همایش ها و یک گروه نیز در ورودی اصلی سالن همایش ها مستقر شده اند. گشت ارشاد مستقر شده به سینما گران و اهالی رسانه درباره مسایلی همچون حجاب و رعایت شئونات اسلامی تذکر می دهند. در همین حال حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران درمورد حضور گشت امنیت اخلاقی در جشنواره فیلم فجر در مورد برخورد پلیس گشت امنیت اخلاقی با بازیگران و تماشاچیان، خاطرنشان کرد: با هر بداخلاقی و هر ناهنجاری که ببیند برخورد می کند و این برخورد قطعاً شامل همه است.

این روزنامه با برجسته کردن موضوع سلام دوباره به آیت الله هاشمی، نوشت: بار دیگر قرار است رییس مجلس خبرگان انتخاب شود اما این بار سیاسیون قد علم کرده اند. باز هم پیش بینی تکرار رفتار اعضای مجلس خبرگان در سال 86 است یعنی با در نظر گرفتن مصلحت این مجلس خط بطلانی بر خواب آشفته سیاسیون شکست خورده در سال 92 بکشند. آیت الله هاشمی بارها و بارها و بارها اعلام کرده که میلی به نشستن بر کرسی های ریاست ندارد اما آنچه برای او ارزش محسوب می شود تحقق خواست ملت است. چندی قبل هم عنوان داشته بود که اگر فردی اصلح برای ریاست مجلس خبرگان نیاید؛ او وارد عرصه خواهد شد. تا به امروز آیت الله هاشمی شاهرودی از گزینه های جدی ریاست مجلس خبرگان است اما تصور نمی شود با کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی او قصدی برای رقابت داشته باشد واگر مرد اعتدال تشخیص دهد که باید وارد عرصه شود، مطمئنا به تکلیف عمل می کند.