به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۶۹۱۵۲

7 دلیل اخراج رسول خطیبی از تراکتور

گروه ورزشی: سرانجام رسول خطیبی از تراکتور سازی اخراج شد، آن‌چه که با ورود مدیر عامل جدید اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید.
7 دلیل اخراج رسول خطیبی از تراکتور
یک: در تبریز تاریخ تکرار شد
یک سال پیش در دی ماه ۱۳۹۲ در هفته بیست و سوم لیگ بود که تراکتور سازی و مربی‌اش از هم جدا شدند. یک سال پیش در چنین روزهای زمستانی بود که تراکتورسازی با ۷ امتیاز اختلاف با صدرنشین جدول، در جایگاه ششم قرار داشت و درگیری مجید جلالی و هیئت مدیره باشگاه تراکتورسازی آمیخته به نتایج تیم در میدان سرانجام به رفتن جلالی انجامید. حالا یک سال گذشته و این بار تراکتور و رسول خطیبی با قصه مشابهی از هم جدا شده‌اند. با همان تلخی. با همان ترکیب.

دو: هیئت مدیره برابر خطیبی ایستاده بود
اعضای هیئت مدیره پیش از بازی با پدیده هم دهان به انتقاد از عملکرد خطیبی گشوده بودند. آن‌چه در اخبار می‌آمد هشدار می‌داد طوفان در راه است "... با توجه به ناکامی‌های اخیر تراکتورسازی تبریز و با توجه به این که همه اعضای هیات مدیره باشگاه تراکتور در تبریز حضور ندارند به صورت تلفنی همفکری کردند و شاید در صورت ادامه این ناکامی‌ها رسول خطیبی از تراکتور برکنار شود". در عین حال این خبر هم اعلام شد که سردار غلام عسکر کریمیان رئیس هیئت مدیره باشگاه هم گفته بود بازیکنان تراکتور، مربی‌شان خطیبی را قبول نداشتند... بیانیه هیئت مدیره در اعلام برکناری رسول خطیبی سرد بود. خیلی سرد: "... بر اساس تصمیم هیئت مدیره در پی کسب نتایج ضعیف و شکست‌های پی‌ در‌ پی در هفته‌های اخیر و عدم موفقیت در جام حذفی سرمربی تراکتور سازی برکنار شد و در ضمن تا تعیین سرمربی جدید قادر رحیم‌زاده مربی این تیم، امور فنی را بر عهده خواهد داشت".

سه: مدیر عامل جدید شمشیرش را از رو بسته بود
وقتی اعضای هیئت مدیره تراکتور سازی در تهران با رای قاطع سعید عباسی را به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه انتخاب کردند خیلی‌ها می‌دانستند رسول خطیبی رفتنی شده. عباسی که پس از استعفای جمشید نظمی از طرف هیئت مدیره به عنوان سرپرست در تراکتور سازی حضور داشت و پیشتر به عنوان قائم مقام باشگاه هم معرفی شده بود در بدو ورود شمشیر را از رو بست و از حمله بی‌پروا به رسول خطیبی خودداری نکرد و سیاستمدارانه سخن نگفت که برای یک مدیر غیرمنتظره بود. او گفت "...در حال حاضر نظرمان مثبت نیست. همه امکانات را فراهم کردیم اما پس از تعطیلات در دو بازی اخیر نتایج خوبی نگرفتیم. کادر فنی هم موظف است در‌باره نتایج پاسخگو باشد... مگر ما چند بازی دیگر داریم؟" و سپس بسیار تند و تیز افزوده بود "... از طرفی خطیبی غیرمسئولانه در مورد مسائل مدیریتی صحبت کرده. امیدوارم او درک کرده باشد ما به خاطر حفظ احترام پاسخی به او نمی‌دهیم... فکر می‌کنم تیم نیاز به حضور یک کارشناس ارشد و کسی که چند پیراهن بیشتر پاره کرده باشد، دارد".
سعید عباسی در شرایطی دست به تغییر مربی زد که کمتر از سه هفته به مسابقات باشگاه‌های آسیا مانده و تراکتور در گروه چهار با الاهلی امارات روبرو خواهد شد. با باشگاهی که دوازاده بار قهرمان لیگ امارات شده. مربی آن‌ها کاسمین اولارویو رومانیایی است و در میان بازیکنانش نام گرافیته مهاجم سابق وولفسبورگ به چشم می‌خورد.

چهار: روند نزولی پیش از تعطیلات آغاز شده بود
تراکتورسازان تا هفته یازدهم با ۲۴ امتیاز صدرنشین لیگ‌ برتر بشمار می‌رفتند، ولی سقوط از هفته دوازدهم همه چیز را تغییر داد. آن‌ها طی هشت هفته فقط به دو پیروزی دست یافتند و برابر پیکان، فولاد خوزستان، نفت‌ تهران و پدیده مشهد شکست خوردند‌ و از صدر جدول به رده پنجم سقوط کرده‌اند. سرخپوشان تبریزی از ۹ دیدار اخیر خود تنها ۱۱ امتیاز کسب کرده‌اند.

پنج: شکست برابر پدیده بیش از حد تلخ بود
تراکتور رقابت‌های پس از پنجاه روز وقفه را با تساوی برابر ملوان قعرنشین آغاز کرد. آن‌ها برابر ملوان، سید جلال رافخایی و سید احمد آهی، خالد شفیعی، محمد ایران پوریان و فرید کریمی را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند و نریمان‌جهان و همین طور رسول خطیبی سرمربی تیم هم محروم بودند. ولی پرده آخر برای خطیبی در نخستین بازی خانگی تیم در تبریز برابر پدیده مشهد اجرا شد. شکست 3-1 برابر تیم تازه وارد لیگ تلخ بود. تراکتورسازی در دیدار رفت جام حذفی نیز مغلوب پدیده مشهد شده بود و این سومین شکست آن‌ها برابر تیم تازه وارد لیگ در این فصل بشمار می‌رفت. مردان تراکتور برابر پدیده زهری نداشتند و تک گل آن‌ها هم توسط ایگور پراهیچ بازیکن خارجی پدیده درون دروازه خودی به ثمر رسید. وقتی گل سوم پدیده با ضربه حیرت‌آور محمدرضا ناصحی در دقیقه ۵۱ از فاصله چهل متری دروازه حامد لک که جای سنگربان سنگالی در آغاز نیمه دوم وارد شده بود جای گرفت، همه چیز را خیلی زود تمام کرد. مردان رسول خطیبی طی چهل دقیقه زمان پیش‌رو نتوانستند چیزی را تغییر دهند.

شش: مصاحبه‌ها کمکی به رسول خطیبی نمی‌کردند
این که حسین خطیبی دستیار و برادر رسول خطیبی در مصاحبه‌ای جای برادر٬ و به جای سر‌مربی شرکت کرد و ترکیب "بن بست تاکتیکی" را در اشاره به تراکتور بر زبان آورد هیچ کمکی به رسول خطیبی نکرد. همین‌طور مصاحبه آندرانیک تیموریان که گفت باشگاه باید از سر مربی‌اش حمایت کند. وقتی بازیکن تازه وارد چنین سخنانی بر زبان می آورد جایگاه مربی بیشتر زیر سئوال می‌رود.

هفت: تراکتورسازان خوش استقبال شده‌اند و بد بدرقه
کانون مربیان ایران در فصل 92-1391 رسول خطیبی را به عنوان "مربی سال فوتبال ایران" برگزیده بود. وقتی قرارداد خطیبی در دهم خرداد 1393 با تراکتور سازی امضا شد قرار بود او سه سال رهبری تراکتورسازان را بر عهده داشته باشد، ولی اکنون پس از فقط هشت ماه وداع کرده و رفته که یعنی طی کمتر از چهار سال 8 نفر روی نیمکت تراکتور جابجا شده‌اند: امیر قلعه نوعی، تونی اولیویرا، حسن آذرنیا، مجید جلالی، غلامرضا باغ آبادی، دو‌باره تونی الیویرا، رسول خطیبی و اکنون قادر رحیم‌زاده. ورود مربی جدید این عدد را به 9 خواهد رساند.

پرسش این است آیا تونی اولیویرا باز خواهد گشت؟ مربی که طی دیدار با پدیده نامش از روی سکوها به گوش رسید. آیا علی دایی روی آن نیمکت داغ خواهد نشست؟ کسی که نام او هم به عنوان یکی از گرینه‌های نامدار مطرح شده... همه اینها یعنی تراکتور سازی بار دیگر با پرسش "مربی بومی یا غیر بومی؟" هم روبرو شده و باید دید سسیاست مدیر عامل جدید چه خواهد بود.
مرجع : یک ورزش