به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۶۹۴۰۹

مدرسه دخترانه را در افغانستان آتش زدند!

گروه بين‌الملل: مردان مسلح ناشناس یک مکتب دخترانه را در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به آتش کشیده‌اند.
مدرسه دخترانه را در افغانستان آتش زدند!
سخنگوی ریاست معارف ولایت ننگرهار به بی‌بی‌سی گفته که این مکتب دخترانه در ولسوالی مومند‌دره بود و بیشتر دانش‌آموزان آن دختر و کودک بودند. او می‌گوید که بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز در ساعات مختلف درسی در این مکتب درس می‌خواندند. پلیس ننگرهار هم می‌گوید که این رویداد ناوقت شب اتفاق افتاده و به کسی آسیب نرسیده اما تعدادی از کلاس‌های درسی این مکتب به کلی سوخته است.

مسئولان محلی می‌گویند که تحقیقات برای شناسایی عاملان این رویداد آغاز شده است. گروه طالبان متهم به انجام این کار است اما این گروه تا کنون رسما در این مورد ابراز نظری نکرده است. مسئولان ریاست معارف ولایت ننگرهار همچنین به خبرنگاران محلی گفته اند که گروه طالبان درهای شماری از مکاتب را در ولسوالی‌های این ولایت بسته اند و هشدار داده اند تا زمانی که خواسته‌های شان برآورده نشود درهای مکاتب بسته خواهد ماند.

حدود سه ماه پیش نیز تهدید گروه طالبان سبب شد که درهای حدود ۲۸ مرکز آموزشی در ننگرهار به روی دانش آموزان بسته شود. رهایی تعدادی از زندانیان طالبان محلی خواست اصلی آنها از دولت است. خبرنگار بی‌بی‌سی در محل می‌گوید که به دنبال کشته شدن یکی از اعضای طالبان محلی در میدان جنگ گروه طالبان روز گذشته هشدار داده بودند که اگر نیروهای دولتی جسد فرد کشته شده را در اختیار آنها قرار ندهد به مکاتب و کلینیکها حمله خواهند کرد.

ننگرهار در هفتاد کیلومتری کابل پایتخت افغانستان، از ولایتهای نسبتا نا امن نزدیک به مرکز است. این ولایت با قبایل پاکستان مرز مشترک طولانی دارد و شورشیان در روستاهای آن نفوذ دارند و هر از گاهی حملاتی را در مرکز و ولسوالی های ننگرهار سازماندهی می‌کنند. دو روز پیش به اثر انفجار ماین در مرکز این ولایت دست کم پنج تن از جمله سه مدافع حقوق زنان زخمی شدند. در جریان یک هفته گذشته شورشیان مسلح در ولایت کنر نیز دست کم دو مکتب دخترانه و پسرانه و یک کلینیک را در بخش‌های مختلف این ولایت آتش زده‌اند.

در حال حاضر تعداد زیادی از مکاتب در روستاهای افغانستان به دلیل تهدید شورشیان و ناامنی ها بسته است. هرچند وزارت معارف افغانستان همه ساله از بازگشایی مکاتب خبر می‌دهد اما ادامه جنگ در برخی از روستاها در جنوب و شمال افغانستان سبب شده صدها دانش آموز از آموزش و پرورش محروم شوند.