به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۶۹۴۱۵
ايران در رده ۱۷۳ قرار گرفت

گزارش ۲۰۱۵ آزادی رسانه‌ها اعلام شد

گروه فرهنگي: گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۵ خود، اعلام كرد: سه کشور فنلاند، نروژ و دانمارک، به ترتيب آزادترين رسانه‌های جهان را دارند.
فنلاند از پنج سال پيش، به تنهايی در صدر جدول آزادی رسانه‌ها از نظر گزارشگران بدون مرز قرار دارد. در اين فهرست، فرانسه در رده‌ ٣٨ قرار گرفته و نسبت به سال گذشته، يک رتبه بالا آمده است. ايالات متحده آمريکا با از دست دادن سه رده به رتبه ٤٩ فرو نشسته، ژاپن دو رده از دست داده و در رتبه ٦١ نشسته است. برزيل با پيشروی ۱۲ رده به ٩٩ رسيده و به ميان ۱۰۰ کشور نخست جدول آمده است. روسيه با چهار رده پسرفت در جايگاه ١٥٢ قرار دارد و چين در رتبه ١٧٦ يک رده عقب رفته است. در انتهای اين جدول هم کشور آفريقايی اريتره قرار دارد که حتی کره شمالی نيز وضعيت بهتری از آن دارد. ترکمنستان، همسايه شمال شرق ايران نيز در رده ۱۸۸ قرار گرفته است.

اين سازمان، ايران را از نظر آزادی رسانه‌ها در ميان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۷۳ جای داده است. در اين فهرست تنها هفت کشور سودان، ويتنام، چين، سوريه، ترکمنستان، کره شمالی و اريتره، در حوزه آزادی رسانه‌ها  پس از ايران طبقه‌بندی شده‌اند. ايران در گزارش سال ۲۰۱۴ گزارشگران بدون مرز نيز در همين رتبه ۱۷۳ قرار داشت. گزارشگران بدون مرز تاکيد کرده که وضعيت آزادی رسانه‌ها در جهان در سال ۲۰۱۴ بدتر شده و آزادی رسانه‌ها «در آزمون و فرسوده از جنگ‌ها، تهديد فزاينده نقش‌آفرينان غير دولتی، آزارگری‌ها به هنگام اعتراضات خيابانی، يا با بحران‌های اقتصادی و مالی، در پنج قاره جهان فرو می‌نشيند.» رده‌بندی سالانه آزادی رسانه‌ها در کشورهای مختلف جهان، توسط گزارشگران بدون مرز و به گفته اين نهاد، مورد استناد بسياری از نهادهای جهانی مانند سازمان ملل متحد، بانک جهانی و بسياری از نهادهای ملی در کشورهاست.