به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۶۹۷۰۷
در نبرد با داعش از حدود دستورات دین تجاوز نکنيد

فرمان آيت​الله سیستانی به رعايت اعتدال

گروه بین الملل: همزمان با اوج گیری درگیری‌ها در عراق بین ارتش و نیروهای مردمی از یک سو و تروریست‌های داعش از سوی دیگر، مرجع عاليقدر شيعيان طی فرمانی به رزمندگان عراقی، توصیه های لازم برای تحقق جهاد واقعی را در قالب 20 فرمان صادر کرد و از آنان خواست در نبرد با داعش از حدود دستورات دین تجاوز نکنند.
فرمان آيت​الله سیستانی به رعايت اعتدال
به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پيام آیت الله العظمی علی سیستانی بدین شرح است: رزمندگان عزیزی که خداوند آنها را برای حضور در جبهه های جهاد و جنگ با تجاوزگران برگزیده بدانند:1. خداوند متعال همان گونه که مؤمنان را به جهاد فراخوانده و آن را ستون دین قرار داده و مجاهدان را بر خانه نشینان برتری داده، به همان شکل برای جهاد آداب و حدودی را قرار داده که مطابق حکمت و فطرت است که شما باید این آداب را بدانید و رعایت کنید که هر کس این حدود را به شایستگی رعایت کند، لایق دریافت فضل و برکات الهی خواهد بود و هرکس این آداب را رعایت نکند، از اجر و پاداش او کاسته می شود به آرزوی خویش نمی رسد.

2. جهاد آدابی عمومی دارد که باید حتی در جنگ با غیر مسلمانان رعایت کرد.
3. علاوه بر این، جنگ با مسلمانان سرکش و باغی نیز آدابی دارد که از امام علی علیه السلام برای چنین روزهایی به دست ما رسیده .امام علی علیه السلام در یکی از سخنان خود ضمن تاکید بر توصیه های پیامبر در مورد حدیث ثقلین و غدیر و غیر این دو می فرماید: به اهل بیت پیامبر خود بنگرید و به ویژگی های آنها پایبند باشید و از آنها پیروی کنید که در این صورت آنها شما را از راه هدایت خارج نمی کنند و موجب گمراهی شما نمی شوند؛ پس اگر رفتند شما هم بروید و اگر ایستادند شما هم بایستید و از آنها پیشی نگیرید و از آنها نیز عقب نمانید که هلاک می شوید.

4. جانب خدا را در جان ها و کشتن انسان ها رعایت کنید که یکی از بزرگ ترین گناهان کشتن انسان های بی گناه و یکی از بزرگ ترین حسنات، حفظ جان آنها است که خداوند متعال نیز در کتاب خود بر آن تاکید کرده است.

5. جانب خدا را در ارتکاب محرمات در مورد دشمنان خود رعایت کنید به ویژه در مورد پیران و کودکان و زنان و حتی اگر اینها از بستگان دشمنان شما باشند، باز هم حرمت آها باید حفظ شود به جز در مورد اموال دشمنان که باید تصرف شود.

6. مراقب باشید تا برای مباح شمردن حرمت ها به دین مردم تهمت نزنید.
7. از تعرض به غیر مسلمانان با هر دین و مذهبی بپرهیزید.

8. جانب خدا را در اموال مردم رعایت کنید که مال مسلمانی بر مسلمان دیگر جایز نیست مگر اینکه از جان و دل راضی باشد.

9. جانب خدا را در تمامی محرمات و ارتکاب محرمات با دست و زبان رعایت کنید و از مؤاخذه کسی به گناه دیگری بپرهیزید.

10. مراقب باشید قومی را تا زمانی که با شما جنگ ندارند، از حقوق خود محروم نکنید حتی اگر بغض شما را داشته باشند.

11. بدانید که بیشتر دشمنان شما در جنگ، دچار شبهه شده اند و فریب خورده اند پس کاری نکنید که شبهات دشمنان شما در اذهان مردم قدرت بگیرد تا مردم به آنها ملحق شوند .

12. کسی گمان نکند ظلم اثری دارد که عدالت ندارد؛ چرا که این تفکر از نگاه سریع به امور و بی توجهی به عاقبت و نتایج متوسط و دور امور و بی اطلاعی از سنت های زندگی و تاریخ امت ها حاصل می شود .

13. حتی اگر خویشتنداری و تامل و اتمام حجت و رعایت موازین و ارزش های انسانی اندکی خسارت نیز برای ما داشته باشد، باز هم این کار برکت و عاقبت بهتری خواهد داشت.

14. با مردمی که روبرو می شوید با خیرخواهی رفتار کنید و از آنها حمایت کنید.

15. از ادای نمازهای واجب غافل نشوید که مسلمان در پیشگاه حساب خداوند هیچ عملی بهتر از نماز ندارد و نماز ادبی است که انسان باید در مقابل آفریننده خویش رعایت کند.

16. بسیار ذکر خدا بگویید و قرآن بخوانید و از ملاقات با خدا و بازگشت خود به سوی او یاد کنید همان گونه که امیرالمؤمنین علیه السلام نیز همین گونه بود.

17. از خداوند کمک بخواهیم که رفتار شما با دیگران در جنگ و صلح همانند پیامبر و اهل بیت علیهم السلام باشد.

18. از عجله و شتاب در هنگام تأمل و دوراندیشی بپرهیزید.

19. اما مردمی که نزد شما هستند و دشمن آنها را سپر خود قرار داده باید برای حامیان خود خیرخواه باشند و قدر فداکاری و ایثار آنها را بدانند و آنها را نیازارند.

20. همه باید مراقب باشند که تعصبات بیهوده را کنار بگذارند و اخلاق پسندیده داشته باشند.
مرجع : خبرگزاری حوزه