به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۶۹۷۱۰
حمله مسلحامه به نشست و يك كنيسه در کپنهاگ

دانمارک در شوک يك حمله تروريستي

گروه بین الملل: کپنهاگ، پایتخت دانمارک در شوک و هراس ناشی از حملات و تیراندازی‌های پیاپی قرار گرفت.
دانمارک در شوک يك حمله تروريستي
نخستین حادثه در بعد از ظهر روز شنبه رخ داد و یک کافه‌رستوران که محل یک نشست فرهنگی با موضوع هنر، کفر و آزادی بیان بود، هدف تیراندازی قرار گرفت. در این حادثه یک نفر کشته و سه مأمور پلیس زخمی شدند. این نشست به دعوت لارس ویلکس، هنرمند سوئدی برگزار شده بود. لارس ویلکس همان کاریکاتوریستی است که کاریکاتور او از پیامبر اسلام در سال ۲۰۰۷ به اعتراض‌های گسترده مسلمانان منجر شد.سفیر فرانسه در دانمارک نیز یکی از شرکت‌کنندگان این نشست بود.

اینا شفچنکو، یکی از اعضای اصلی گروه فمن نیز در این نشست حصور داشت.پلیس دانمارک گفته است، در نخستین دقایق بعد از این تیراندازی دو نفر را بازداشت کرد، اما گویا مهاجم اصلی موفق به فرار از محل شده است.احتمال داده می‌شود لارس ویلکس کاریکاتوریست سوئدی هدف اصلی این حمله بوده است.حادثه دیگر چند ساعت بعد اتفاق افتاد. این حادثه در نزدیکی کنیسه یهودیان رخ داده و در جریان آن یک نفر کشته شده است. این کنیسه در مرکز کپنهاگ قرار دارد. پس از این تیراندازی هلی‌کوپترهای پلیس در آسمان منطقه به پرواز درآمدند و محدوده‌ای که کنیسه در آن قرار دارد در محاصره پلیس قرار گرفت. در این دو حادثه دو شهروند عادی کشته و پنج مأمور پلیس زخمی شده‌اند.حادثه سوم در نزدیکی ایستگاه مرکزی راه‌آهن کپنهاگ رخ داده و این بار پلیس دانمارک به سوی یک نفر تیراندازی کرده و او را کشته است.

در همين حال پلیس دانمارک گفت مهاجم مسلحی که روز شنبه به يك نشست و به يك کنیسه یهودی در کپنهاگ حمله کرد، و در اثر آن ۸ تن کشته و زخمی شدند، شناسایی و در درگیری با پلیس کشته شد. سخنگوی پلیس کپنهاگ گفت: ما پس از جمع آوری و کنترل فیلم‌های ویدیوهای مدار بسته به محل اختفای این تروریست پی بردیم. هنگامی که برای دستگیری وی وارد محل اقامتش شدیم، وی به سوی نیروهای پلیس شروع به تیراندازی کرد که با پاسخ آتش از سوی پلیس از پای در آمد. براساس تحقیقات فعلی ما تا این لحظه به نظر می‌رسد که این مهاجم تنها عمل کرده است و ما معتقدیم که شخصی که به قتل رسیده، عامل اصلی این عملیات تروریستی است.

در فیلم تلویزیون‌های مدار بسته دیده می‌شود که مهاجم پس از حمله به مرکز فرهنگی که نشست کفر و آزادی بیان در اوستربرو برگزار می‌شد، به سوی بورگروئگنت که در همین ناحیه قرار دارد رفت. در آنجا با موبایلش صحبت کرد که معلوم شد تاکسی سفارش داده است. پس از آن یک تاکسی رسید که وی سوار آن شده و از محل گریخت. ما توانستیم راننده تاکسی را پیدا کرده و مورد بازجویی قرار دهیم و آدرس مسافرش را جویا شویم و او نیز آدرس را به پلیس گفت به این ترتیب توانستیم محل اختفای او را پیدا کنیم.در بیانیه‌ای که پلیس کپنهاگ صادر کرد آمده است: آدرسی که راننده تاکسی به پلیس داد در محله مسکونی نورربرو قرار دارد.

پلیس پیش از این نیزهمین آدرس را تحت نظر قرار داده بود. پلیس مقابل آدرس مورد نظر منتظر ماند تا اینکه فردی به آدرس مذکور مراجعه کرد و ما بر این باور بودیم که فرد مذکور برای تحقیقات پلیس می‌تواند مفید باشد لذا سعی شد با وی تماس برقرار کنیم. اما زمانی که به سویش رفتیم بلافاصله به سوی ما تیراندازی کرد که توسط پلیس کشته شد.همچنين نخست وزير دانمارک، اين حملات را عمليات تروريستی مشمئزکننده توصيف کرد. هل ثورنينگ اشميدت گفت: مطمئن هستيم اين حمله انگيزه های سياسی داشته و اين اقدامی تروريستی بوده است.
مرجع : ایسنا