به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۵ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۷۰۶۲۹

میزان قاچاق با افزایش تعرفه بیشتر می‌شود

گروه اقتصادی: رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: میزان قاچاق با افزایش تعرفه بیشتر می‌شود و در بین لوازم خانگی کالاهایی مثل کولر گازی که بیشتر از شهرهای مرزی و با لنج قاچاق می‌شود و اقلام کوچک‌تر همچون جاروبرقی یا چرخ‌گوشت بیشتر از طریق قاچاق وارد می‌شود.
میزان قاچاق با افزایش تعرفه بیشتر می‌شود
محمد طحان‌پور گفت: در حال حاضر تولیدات لوازم خانگی پاسخگوی نیاز داخل است و انبارها پر از کالاست و در این زمینه مشکلی وجود ندارد ولی میزان قاچاق به ویژه در برخی کالاهای خانگی زیاد است.

کاهش قاچاق تلویزیون‌های تا 50 اینچ
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان این‌که قاچاق تلویزیون‌های تا 50 اینچ بسیار کاهش یافته است، افزود: قاچاق تلویزیون‌های تا سایز 50 اینچ مقرون به صرفه نیست و اگر در این زمینه واردات غیرقانونی انجام شود، بیشتر از طریق شهر مرزی بانه است.وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا قطع واردات لوازم خانگی کار صحیحی است یا خیر؟ گفت: اگر واردات لوازم خانگی قطع شود ظلم به مردم خواهد بود چون قیمت‌ها افزایش می‌یابد و حق انتخاب از مردم سلب می‌ شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران اظهار کرد: تجربه ثابت کرده در هر حوزه‌ای که رقابتی وجود نداشته باشد آن حوزه پیشرفت نکرده و قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد در صورتیکه با وجود رقیب همه در حال رقابت خواهند بود و تخفیف‌هایی نیز در برخی از کالاهای خود و بنا به صلاحدید اعمال می‌کنند که این کار در نهایت به نفع مصرف‌کننده است.

تعرفه 80 درصدی برای واردات یخچال و لباسشویی
طحان‌پور با بیان این‌که در حال حاضر تعرفه واردات لوازم خانگی از قبیل یخچال و لباسشویی حدود 80 درصد است، گفت: تعرفه لوازم خانگی کوچک‌تر مثل آب‌میوه‌گیری، جاروبرقی یا چرخ گوشت 40 تا 50 درصد است.وی در ادامه تاکید کرد: نیروی انسانی برای نظارت در همه مغازه‌های لوازم خانگی وجود ندارد ولی با اجباری شدن استاندارد این کالاها و اجرای دقیق آن می‌توان از بسیاری مشکلات کاست.رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان این‌که قیمت کالاهای داخلی در مقایسه با رقبای خارجی بسیار بالاتر است، گفت: با توجه به کیفیت بالای کالاهای ایرانی، قیمت تمام شده آنها بالاست و این در حالی است که معمولا در کشور‌های دیگر از صادر‌کنندگان حمایت می‌شود و امکاناتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

طحان‌پور گفت: صادرات در برخی کالاها مثل چرخ خیاطی، آب‌گرمکن و بخاری گازی خوب است و توان رقابت با آنها را داریم یا در زمینه‌ صادرات کولر آبی به آفریقا یا کشور‌های همسایه مثل عراق و افغانستان وضعیت خوبی داریم و در تولیدات اجاق گاز نیز قابل رقابت هستیم.
مرجع : ایسنا