به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۷۱۰۵۰
روز نخست مذاکرات ايران و آمريکا در سوییس پایان یافت

هشدار آمریکا به اسرائیل در مورد تبعات انتشار اطلاعات مذاکرات

گروه سياسي: مذاکرات روز دوشنبه وزيران خارجه ايران و آمريکا در مونترو سوييس پایان یافت. جان کری و محمد جواد ظريف گفت‌وگوهايی را آغاز کردند که قرار است تا چهارشنبه اين هفته ادامه یابد.
هشدار آمریکا به اسرائیل در مورد تبعات انتشار اطلاعات مذاکرات
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات وزيران خارجه ایران و آمريکا با حضور «ارنست مونيز» وزير انرژی آمريکا و علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران انجام شد. همچنين عباس عراقچی و مجيد تخت‌روانچی، معاونان وزير خارجه ايران با «وندی شرمن» معاون وزير خارجه آمريکا و «هلگا اشميت» معاون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار داشته‌اند.

طرف‌های گفت‌وگو قصد دارند تا پيش از رسيدن به مهلت ۱۱ فروردين ۱۳۹۴، به توافق برسند.  جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، ديروز دوشنبه به خبرنگاران در ژنو گفت: «ما به طور موازی بر روی پرسش‌هايی که درباره برنامه اتمی ايران مطرح شده متمرکز هستيم. نه فقط پاسخ به (پرسش‌هايی) که امروز مطرح است، که پاسخ‌هايی که جوابگوی آينده هم باشد». وی تاکيد کرد: «ما به دنبال دستیابی به توافق به هر قيمتی نيستيم، بلکه می‌خواهيم اطمينان حاصل کنيم که چهار راه منتهی به بمب اتمی بسته می‌شود».
جان کری افزود: «اميدوارم به آن نقطه برسيم هرچند هيچ تضمينی در این زمینه وجود ندارد». وزيران امور خارجه آمريکا و ايران عصر دوشنبه به مدت ۵۰ دقيقه با هم مذاکره کردند. گروه ۱+۵ در حال مذاکره با ايران برای رسيدن به توافقی در مورد فعاليت‌های اتمی آن است.

هشدار آمریکا به اسرائیل در مورد تبعات انتشار اطلاعات مربوط به مذاکرات

در همين حال، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده و جان ارنست سخنگوی کاخ سفید، در آستانه سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، راجع به تبعات انتشار اطلاعات محرمانه در مورد مذاکرات هسته ای جاری با ایران هشدار دادند.
ارنست در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: "افشای اطلاعاتی که به متحدمان اسرائیل داده شده، اطلاعاتی که در چارچوب نشست های منظم و محرمانه ارائه اطلاعات به آنها ارائه شده است، خیانت به اعتمادی خواهد بود که بین دو کشور متحد وجود دارد، حتی اگر اسرائیلی ها مدعی شوند که این اطلاعات را از جای دیگر به دست آورده اند."

همزمان،کری نیز گفت: "ما در مورد گزارش هایی که حکایت دارند در روزهای آینده جزئیاتی گزینشی در مورد مذاکرات جاری منتشر خواهد شد، نگران هستیم".  اظهارات جان کری، پس از آن بیان شده که برخی مقام های اسرائیلی گفته اند که این کشور، از مضمون توافق هسته ای در حال انجام آگاه است و بنیامین نتانیاهو ممکن است در سخنرانی خود در کنگره، در مورد این توافقات صحبت کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت های امروز خود تاکید کرد که در صورت انتشار اطلاعات مرتبط با مذاکرات هسته ای، امکان دستیابی به یک "توافق خوب" با ایران دشوار می شود. بنیامین نتانیاهو به دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (از حزب جمهوریخواه) به واشنگتن سفر کرده است تا امروز سه شنبه، در کنگره این کشور در مخالفت با توافق احتمالی اتمی با ایران سخنرانی کند.

این سفر بدون هماهنگی با دولت آمریکا و بدون اطلاع دموکرات های کنگره برنامه ریزی شده و انتقادات فراوانی را برانگیخته است. منتقدان نتانیاهو می‌گویند که سفر او در فاصله دو هفته به انتخابات سراسری در اسرائیل، با اهداف انتخاباتی انجام شده و می تواند به روابط استراتژیک دولت اسرائیل و دولت آمریکا آسیب بزند.

'برداشتن تحریم های نیازمند حمایت کنگره'

همزمان اد رویس نماینده جمهوری خواه و الیوت انگل نماینده دموکرات در کنگره آمریکا متن نامه ای را منتشر کرده اند که می گویند برای اوباما خواهند فرستاد. آنها در این نامه اظهار امیدواری کرده اند که اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران به شیوه دیپلماتیک قابل باشد اما گفته اند که دولت اوباما باید از عدم توانایی ایران برای ساخت سلاح اتمی در دراز مدت اطمینان حاصل کند.

آنها می نویسند که در جریان مذاکرات با ایران "مسائل نگران کننده و عاجلی" پیش آمده است که به نظر می رسد اشاره ای به ابعاد برنامه غنی سازی ایران پس از هرگونه توافق احتمالی باشد. آنها نوشتند که یک سال پیش بسیاری از اعضای کنگره از آقای اوباما خواسته بودند که براساس هرگونه توافق با ایران، باید بخش قابل توجهی از تاسیسات اتمی ایران برچیده شود و اضافه کردند:‌ "یک توافق جامع اتمی باید ساختار اتمی ایران را طوری محدود کند که ایران راهی به سوی ساخت بمب نداشته باشد و توافق به دست آمده باید ماندگار باشد."