به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۵ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۷۱۴۰۷

یک میلیون لیبیايي آماده مهاجرت به ایتالیا!

گروه بين‌الملل: فرونتکس نهاد نظارت بر مرزهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که از 500 هزار تا یک میلیون پناهجو آماده مهاجرت از سواحل لیبی به سوی مرزهای جنوبی ایتالیا هستند.
به گزارش ایرنا، فابریچه بجری مدیر اجرایی فرونتکس روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از اوضاع مهاجرت های غیرقانونی به خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) گفت: از 500 هزار تا یک میلیون پناهجو آماده مهاجرت غیرقانونی به ایتالیا از سواحل لیبی هستند و ما باید از خطرات ناشی از این پدیده آگاه باشیم چرا که خطر قاچاق انسان از سوی داعش وجود دارد.

وی افزود: ما در سال 2015 باید آمادگی مقابله با شرایطی که به مراتب مشکل تر از سال 2014 خواهد بود، داشته باشیم. وی در خصوص ارتباط داعش با مهاجرت های غیرقانونی از لیبی گفت: باید از وجود خطرات آگاه باشیم. البته هنوز شواهدی دال بر اینکه داعش اوضاع مهاجرت های غیرقانونی را تحت کنترل داشته باشد وجود ندارد اما به هر حال ما باید مراقب باشیم.

وی افزود: ما شواهدی مبنی بر اینکه مهاجران به زور اسلحه سوار شناورها شده اند داریم، البته نمی توانیم تایید کنیم که آنها تروریست هستند اما این نگرانی که در آینده تروریست ها بتوانند سیل مهاجرت ها را کنترل کنند میان دولت ها وجود دارد. وی گفت: نیاز به منابع بیشتر برای مقابله با این پدیده است. اگر می خواهیم که این آژانس عملیات بیشتری انجام دهد باید نیروها، منابع و تعهد دولت های عضو را بیشتر کرد. البته این آژانس به تنهایی برای مقابله با این مشکل بزرگ کافی نیست و نیاز به همکاری کشورهای ثالث است.

این درحالی است که وزارت کشور ایتالیا روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که تنها در دو ماه نخست سال 2015 میلادی بیش از هفت هزار و 800 پناهجو به ایتالیا مهاجرت کردند که در قیاس با مدت مشابه در سال 2014 میلادی 43 درصد افزایش یافته است. وزارت کشور ایتالیا افزود: اکنون بیش از 67 هزار پناهجو در ساختارهای نگهداری از مهاجران غیرقانونی نگهداری می شوند. آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز در آذر ماه گذشته، دریای مدیترانه را مرگبارترین مسیر مهاجرت های غیرقانونی در جهان خواند و اعلام کرد که در سال 2014 میلادی حداقل سه هزار و 419 پناهجو در این دریا جان خود را از دست داده اند.

جنگ در لیبی، اوکراین، سوریه و عراق باعث شد تا اروپا هدف اصلی موج مهاجرت های جدید از راه دریای مدیترانه شود و تقریبا 80 درصد از این مهاجرت ها از سواحل لیبی به سوی ایتالیا و مالت صورت گرفته است. افراط گرایان وابسته به گروه ترویستی داعش در لیبی، بارها تهدید به فرستادن بیش از 500 هزار مهاجرغیر قانونی به ایتالیا کرده اند که موجب نگرانی شدید مقامات این کشور شده است. ایتالیا که در حالت آماده باش کامل امنیتی بسر می برد بیش از چهار هزار نظامی را برای محافظت از اماکن حساس بکار گرفته است.