به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۷۱۷۹۴

ساکي: درعراق باايران هيچ هماهنگي نداريم

گروه سیاسی: سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره مذاکرات هسته‌اي ايران ضمن اعلام اينکه در مذاکرات هسته اي ايران در کاهش شکاف‌ها پيشرفتهايي وجود داشته گفت که همچنان شکافهايي وجود دارند.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره مذاکرات هسته‌اي ايران گفت: ما در کاهش شکاف‌ها پيشرفتهايي داشته‌ايم اما همچنان شکافهايي وجود دارند.

خبرنگاري از وي پرسيد آيا شما به نوعي چارچوب سياسي براي توافق نزديک شده‌ايد؟جنيفر ساکي گفت: همانطور که رئيس جمهور پايان اين هفته گفته است ما در کاهش شکاف‌ها پيشرفت‌هايي داشته‌ايم اما همچنان شکافهايي وجود دارند. ما در چند هفته آينده مشخص خواهيم کرد آيا ايران تمايل به گرفتن تصميمات سخت دارد يا خير. شما مشخصا به نکته‌اي در مذاکره اشاره کرديد که فقط موضوع فني نيست بلکه نياز به تصميمات سخت سياسي است. بنابراين مسلما هفته‌هاي آينده مهم است و من نمي‌خواهم در اين زمينه پيش بيني کنم.

خبرنگاري پرسيد آيا وزراي خارجه ديگر از جاهاي ديگر نيز حضور دارند يا اينکه اين ديدار فقط بين کري و ظريف خواهد بود؟

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: من انتظار دارم آن‌ها هفته آينده بخشي از اين مذاکرات باشند و اجازه دهيم آن‌ها خود مشارکت خود را اعلام کنند.

جنيفر ساکي با اشاره به نامه تهديد آميز به ايران مبني بر اينکه هرگونه توافق هسته اي برا ايران فقط تا پايان رياست جمهوري "باراک اوباما" رئيس جمهور کنوني آمريکا متعبر خواهد بود، سناتور‌ها گفت: "قرنهاست که در اينجا قوه مجريه، رئيس جمهور آمريکا اين اختيار را در مذاکرات بين المللي در دست دارد. بنابراين ما هر نوع تلاش براي مسير ديگر را رد مي‌کنيم. ما فکر مي‌کنيم اين نامه تلاشي براي اين جهت است و به همين جهت قويا درستي اين نامه را رد مي‌کنيم. "

خبرنگاري پرسيد آيا ايراني‌ها تماسي درباره اين نامه گرفته‌اند؟

جنيفر ساکي گفت: من اطلاعي در اين زمينه ندارم. من گزارش‌ها درباره اظهارات ظريف را ديده‌ام.

خبرنگار پرسيد آيا شما با ارزيابي ظريف موافق هستيد؟

وي گفت: ما‌‌ همان مفهوم را براي آن به کار نمي‌بنديم اما من در اين زمينه صحبت‌هايم را گفتم.

خبرنگار پرسيد اما ارزيابي شما همانند ظريف است؟

جنيفر ساکي گفت: اين نامه ارزيابي دقيقي از نحوه مذاکرات نيست.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار که اگر مذاکرات به نتيجه نرسيد چه اتفاقي خواهد افتاد، گفت: اين پرسشي نيست که ما بتوانيم به آن پاسخ دهيم. همانطور که گفتيم مسلما ترجيح ما اين است که به يک چارچوب، يک تفاهم سياسي برسيم طوري که مذاکرات بتواند به پيش برود اما نکته‌اي که رئيس جمهور و وزير امور خارجه به آن اشاره کرده است اين است که ما قرار نيست يک توافق بد را بپذيريم. ما در آن صورت، تمايل به کنار رفتن خواهيم داشت. پرسشي که اکنون مطرح است اين است که آيا ايراني‌ها گزينه‌هاي سخت لازم را انتخاب خواهند کرد. اينکه بعدا چه خواهد شد مطمئنا ترجيح ما نيست.

خبرنگاري پرسيد آيا آمريکا داعش را تهديدي بزرگ‌تر از ايران براي امنيت آمريکا مي‌داند؟

جنيفر ساکي گفت: من مسئول دسته بندي تهديد‌ها يا اولويت‌ها نيستم.
وي درباره تفاهم سياسي گفت: اين موضوعي است که من نمي‌توانم دورنمايي از آن به شما بدهم. مسلما تفاهم سياسي قرار است مسير به سمت جلو را روشن سازد وتاکيد بر جزييات فني براي حرکت به سمت جلو دارد اما نمي‌توانم به شما بگويم که شبيه چه چيزي خواهد بود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره نقش دولت ايران براي کمک به بازپس گيري تکريت و حضور سردار سليماني گفت:" ما قبلا درباره اين موضوع صحبت کرده‌ايم. ما قبلا گفتيم ما مطلع هستيم ايران ماموراني را به عراق فرستاده است که در حال آموزش و مشورت به نيروهاي امنيتي عراق هستند. ما همچنين مي‌دانيم که ايران تدارکات، تسليحات، مهمات و هواپيما براي نيروهاي مسلح عراقي فراهم کرده است. من شما را به حرفي که وزير امور خارجه (آمريکا) در پاسخ به پرسشي مشابه گفته است، ارجاع مي‌دهم.
وي روز شنبه در اين زمينه صحبت کرد که در دسترس مطبوعات است. "

خبرنگار پرسيد پس شما مخالف نبرد ايراني‌ها عليه داعش در آنجا نيستيد؟

جنيفر ساکي گفت: ما بار‌ها در اين زمينه صحبت کرديم. ما به صورت شفاف گفته‌ايم که عراق با دولت و نيروهاي امنيتي فراگير و زماني که منافع همه گروه‌ها تامين شود، بهتر مي‌تواند با تهديد داعش مقابله کند. درباره فعاليت‌هاي هر کشور ديگري در عراق از جمله ايران بايد بگويم ما قويا معتقديم بايد به حاکميت مستقل عراق احترام گذاشته شود و دولت عراق بايد بر تقويت اوضاع و نهادهاي سياسي و امنيتي داخل به شيوه فراگير تمرکز کند. مسلما اين تمرکز ما نيز است. ما در حال هماهنگي با ايراني‌ها نيستيم و هيچ چيز در اين زمينه تغيير نکرده است.

خبرنگاري پرسيد آيا شما به خاطر نقش آفريني ايران به عراقي‌ها در تکريت کمک نمي‌کنيد؟ آيا نمي‌خواهيد با ايراني‌ها هماهنگي انجام دهيد؟
جنيفر ساکي گفت: من درباره اقدام نظامي شما را به وزارت دفاع ارجاع مي‌دهم. وي درباره ارزيابي سناتور ريد درباره اين نامه گفت: ما مطمئنا معتقديم اين نامه بي‌سابقه بود و فکر مي‌کنم آنچه که وي گفته است همانند حرف‌هايي است که ما درباره اين نامه گفتيم.

جنيفر ساکي درباره احتمال رقابت هسته‌اي در منطقه گفت: ما تا زماني که برنامه‌هاي هسته‌اي مطابق با الزامات بين المللي شامل ان پي تي و پادمان‌هاي آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي باشد و زماني که پادمان‌هاي آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي و استانداردهاي عالي بين المللي مربوط به امنيت، منع تکثير، کنترل صادرات، امنيت فيزيکي کاملا رعايت شود، از برنامه‌هاي صلح آميز هسته‌اي حمايت مي‌کنيم. علتي که ما مي‌خواهيم اين آرايش صلح آميز هسته‌اي زير نظر ان پي تي براي کشور‌ها حفظ شود اين است که کشور‌ها با تعهد بر دنبال نکردن تسليحات هسته‌اي بتوانند از انرژي صلح آميز هسته‌اي بهره‌مند گردند.

جنيفر ساکي در بخشي ديگر از سخنانش گفت: وزير خارجه پس از سفر به مصر در روز پانزدهم مارس به سوئيس سفر خواهد کرد تا با ظريف وزير امور خارجه ايران به عنوان بخشي از مذاکرات هسته‌اي پنج به علاوه يک که با هماهنگي اتحاديه اروپا انجام مي‌شود، ديدار کند.

وي گفت: من فکر مي‌کنم همانطور که همکارم (جاش ارنست) گفته است ديدگاه ما اين است اين نامه که چندين عضو کنگره آن را امضاء کردند تلاش‌ها و توانايي فرمانده کل (اوباما) و شاخه اجرايي در مذاکرات را تضعيف مي‌کند.

جنيفر ساکي گفت: نکته ما اين است که اين نامه‌اي است که به نمايندگي از نمايندگان دولت آمريکا، اعضاي کنگره فرستاده شد بيانگر اين نيست که اين مذاکرات چگونه مي‌تواند کارساز باشد. همانطور که همکارم گفته است ديدگاه ما اين است که اين نامه اين حقيقت را ناديده مي‌گيرد که توافقات اجرايي بين کشور‌ها موجب فراهم شدن مسائلي مثل محافظت از نيروهاي ما مي‌شود که ما هر روز به آن‌ها متکي هستيم و امکان جلوگيري از تکثير تسليحات کشتار جمعي را براي ما فراهم مي‌سازد. در اين نامه اشتباهات متعددي درباره نحوه کار وجود دارد. همه ما اين تلاش‌ها را مي‌دانيم و ايراني‌ها نيز ممکن است بدانند که سيستم ما چگونه کار مي‌کند اما مهم است ما دقيقا زماني که چهل و هفت عضو کنگره آن را تشريح کرده‌اند، حقايق را ارسال کنيم.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: کنگره اين قدرت را ندارد تا توافق بين المللي را که قوه مجريه درباره آن مذاکره کرده است، تغيير دهد. اين نامه زماني که مي‌گويد کنگره محتواي توافق را هر زماني به خواهد تغيير مي‌دهد، اشتباه است. اين يک نمونه از اشتباه مهم اين نامه است.

خبرنگار پرسيد اگر رئيس جمهور اين معاهده را به سنا بفرستد آن وقت چه خواهد شد؟
جنيفر ساکي گفت: همانطور که مي‌دانيم اين يک معاهده نيست.

خبرنگار پرسيد اما اگر رئيس جمهور اين معاهده را براي مشورت و کسب رضايت به سنا بفرستد آن‌ها مي‌توانند با آن موافقت و يا تصويب نکنند. بنابراين اين توافق اجرايي خواهد بود و با اتمام دوره رئيس جمهور خاتمه مي‌يابد و براي رئيس جمهور بعدي الزامي نخواهد داشت؟
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: من فکر مي‌کنم قانون اساسي اين اختيار را به قوه مجريه داده است تا درباره اين توافقات با شرکاي خارجي مذاکره کند. بنابراين نقشي که براي کنگره در اين نامه گفته شده است نادرست است. مهم است که ما اين پيام را به شرکايمان در سراسر جهان بفرستيم. اين مذاکرات فقط بين آمريکا و ايران نيست بلکه فرانسه، آلمان، انگليس، اتحاديه اروپا، چين و روسيه نيز در آن هستند. اين تلاش چندجانبه است.

خبرنگار پرسيد اگر نادرست است چرا شما نگران هستيد؟ آيا وزير خارجه به صورت تلفني با ظريف يا ايراني‌هاي ديگر گفتگو کرده است و گفته است نگران نباشيد؟
جنيفر ساکي گفت: خير. او با ظريف صحبت نکرده است اما ما احساس مي‌کنيم که مهم است قويا بگوييم که چه چيزي نادرست است و اين (نامه) بيانگر نحوه پيشبرد مذاکرات نيست.

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا افزود: ما در حال ارسال اين پيام هستيم که اختيار فرمانده کل و شاخه اجرايي دولت چيست.

خبرنگار پرسيد پس شما مي‌گوييد آنچه که نيمي از سنا درباره آن فکر مي‌کنند مهم نيست؟
جنيفر ساکي گفت: من اين مطلب را نگفتم. من گفتم که مهم است. در اين نامه گفته شده است کنگره هر وقت بخواهد مي‌تواند محتواي توافق را اصلاح کند و اين براساس قانون اساسي ما درست نيست. اين يک معاهده نيست بلکه توافق بين المللي است.
مرجع : انتخاب