به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۷۱۸۰۸
احمد خرم: اصلاح طلبان، هیچ اختلافی ندارند

پول کثیف، نمایندگان شهرستانی را می‌بلعد

در اکثر شهرستان ها عده ای از ماهها قبل از انتخابات با صرف هزینه های هنگفت شروع به تبلیغ می کنند. بدون اینکه به جایی پاسخگو باشند وقتی شما چند صد میلیون تومان ویا یک یا چند میلیارد برای ورود به مجلس هزینه می کند بی تردید هدف شما خیر نیست
پول کثیف، نمایندگان شهرستانی را می‌بلعد
گروه سیاسی: احمد خرم وزیر راه و ترابری در دولت اصلاحات در گفتگو با سایت ندای ایرانیان از پول های کثیف وارد شده به انتخابات سخن گفته است.

وزیر کشور چندی پیش نسبت به ورود پول‌های کثیف هشدار داده بود. به نظر شما راهکار سالم سازی انتخابات چیست؟
شاید اگر نظام تحزب در ایران وجود داشت چنین اتفاقی نمی‌افتاد. در اکثر شهرستان‌ها عده‌ای از ماه‌ها قبل از انتخابات با صرف هزینه‌های هنگفت شروع به تبلیغ می‌کنند. بدون اینکه به جایی پاسخگو باشند وقتی شما چند صد میلیون تومان ویا یک یا چند میلیارد برای ورود به مجلس هزینه می‌کند بی‌تردید هدف شما خیر نیست. این نشان می‌دهند نظام انتخاباتی در ایران ضعیف است. این آمار‌ها واقعیت دارد کسانی بوده‌اند و هستند که با چند میلیارد تومان خرج می‌خواهند وارد مجلس شوند. در تهران چون لیست‌های انتخاباتی وافراد شناخته شده وجود دارند مشکل کمتر است اما در شهرستان‌ها این وضعیت اسفناک است.

راهکار شما برای برگزاری انتخاباتی سالم چیست؟ گروه‌های سیاسی چه کاری انجام دهند؟
جریان‌های شناخته شده اصلاح طلبی واصول گرایی باید تقویت شوند فساد پول کثیف، نمایندگان شهرستانی را می‌بلعد به همین دلیل در شهرستان‌ها وضعیت اسفناک است. امروز هم با وجود آنکه جریان‌های شناخته شده اصلاحات چندان فضای بازی برای فعالیت قانونی ندارد و نمی‌تواند مانند جریان‌های شناخته شده و گروهی اصول گرا همایش و گردهمایی برگزار کند، اما به عقیده بسیاری از ناظران بی‌طرف جریان اصلاحات در شرایط فعلی با پشتوانه‌ترین و فعال‌ترین جریان کشور است. همین امروز هم در شهرستان‌ها چندان فعالیت‌های اصلاح طلبان را بر نمی‌تابند. هر چند امروز مشکلات کمتر از گذشته شده است، اما فضای مناسبی برای فعالیت در شهرستان‌ها آنگونه که من می‌بینم وجود ندارد.

چرا در شهرستان‌ها محدودیت وجود دارد؟ مگر دولت روحانی مانند دولت گذشته در برخی از موارد با فعالین سیاسی برخورد جناحی می‌کند؟
همه می‌دانند که پایه و اساس انتخابات در شهرستان‌ها است. فعالین انتخاباتی و افراد با تجربه به درستی می‌دانند که جریانی و به تعبیری بهتر جناحی که در انتخابات، صندوق شهرستان را از دست بدهد بی‌تردید شکست خورده و بازنده است. این واقعیت در انتخابات مجلس و شورای شهر بیشتر احساس می‌شود. احمدی‌نژاد و اطرافیانش در طول ۸ سال فعالیت خود، تنها کاری که انجام دادند این بود که افراد نزدیک به جریان اصلاحات را به کلی حذف کنند و حتی افرادی که به لحاظ فکری به اصلاح طلبان نزدیک را کنار بزنند. این کاری بود که صورت گرفت. وقتی در شهرستان‌ها یک جناح در هر امری با فضای باز روبرو شود و هر کاری که بخواهد انجام دهد قطعا انتخابات به نفع او رقم خواهد خورد.

دولت احمدی‌نژاد چگونه این کار مدیریت کرد؟ حذف نیروهای رقیب راهی بود که این دولت برگزید؟
جریان احمدی‌نژاد توانست علاوه بر حذف بدنه بروکراتیک و حتی اصلاح طلب مدیران و کار‌شناسان دولتی شهرستانی، صندلی‌ها را برای مدیران نزدیک به جریان اصول گرا و تشکیلات مورد نظرش خالی کند. اکنون در دولت یازدهم ۵۰ درصد فرمانداران و حتی می‌توانم بگویم بیشتر از این آمار، از دولت قبلی به بدنه دولت یازدهم تزریق شده‌اند.

با این همه چرا اصولگرایان برنده انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نشدند؟
اصول گرایان در سال ۹۲ مهم‌ترین فاکتور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را فراموش کردند. تعدد کاندیدا‌ها، اصول گرایان را به شکست کشاند. بنابراین این روز‌ها اجماع و وحدت مورد توجه فعالین اصول گرا قرار گرفته است از یک سال قبل از انتخابات ۹۲ فعالیت انتخاباتی اصول گرایان کلید خورد. برخی از کاندیداهای اصول گرا در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند، اما همگان می‌دانند که با پول و اتحاد نمایشی نمی‌توان به نتیجه رسید. به عقیده من هنوز هم اصول گرایان دارای تضادهای عمیق هستند.

چرا می‌گویید تضاد عمیق؟ اصول گرایان معتقدند که در حال اتحاد هستند همین چند روز پیش همایشی در همین رابطه در تهران برگزار کردند؟
من معتقدم با وحدت نمایشی نمی‌توان به نتیجه رسید. در جلسه اصول گرایان آقایان لاریجانی، ناطق نوری، محسن رضایی و قالیباف حضور نداشتند. بنابراین وحدت میان بزرگان اصول گرا رخ نداده است. آنچه ما از وحدت در میان اصول گرایان دیدیم به عقیده من تا کنون نمایشی بوده است.

این مساله را در جریان اصلاحات چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا اصلاح‌طلبان هم دچار این تضادهای عمیق هستند؟
خیر. اگر از اشتباهات بزرگ برخی از جریانات و افراد در انتخابات ۸۴ گذر کنیم تا کنون رفتاری از جریان اصلاح طلب ندیده‌ام که ناشی از اختلاف باشد. هنوز هم معتقدم اصلاح طلبان، هیچ اختلافی ندارند.

با این شرایط انتخابات مجلس آینده را چگونه به تصویر می‌کشید؟
در شرایط فعلی اصلاح طلبان پیروز انتخابات مجلس دهم هستند. هیچ کس نمی‌تواند با خلق پول کمک گرفتن از باند‌ها برنده انتخابات مجلس دهم شود.