به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۷۱۸۷۳
آنها هویت خود را گم کرده و چيزي به یاد نمی‌آورند

بلايي‌كه بوکوحرام بر سر کودکان ربوده‌شده آورد

گروه حوادث: به گفته یک مقام امدادرسانی حدود ۸۰ کودک که از یک اردوگاه تحت کنترل بوکوحرام در کامرون نجات یافته اند اسم خود و اینکه از کجا آمده اند را به یاد نمی‌آورند.
بلايي‌كه بوکوحرام بر سر کودکان ربوده‌شده آورد
کریستوفر فومونیو از مدیران موسسه دموکراتیک ملی (ان دی آی) که در آمریکا مستقر است گفت این کودکان - که پنج تا ۱۸ ساله هستند - انگلیسی، فرانسوی یا هیچ کدام از زبان های محلی را صحبت نمی کنند. این کودکان در ماه نوامبر در اردوگاهی در شمال کامرون پیدا شدند. گروه بوکو حرام که در نیجریه فعال است عملیات خود را اخیرا به کامرون هم افزايش داده و در پی ایجاد یک حکومت اسلامی در شمال شرقی نیجریه است. این گروه چندین شهر و روستا در منطقه را کنترل می کند و اخیرا با داعش (گروه دولت اسلامی) بیعت کرد.

کودکان را نیروهای امنیتی پس از کسب اطلاعاتی از خبرچینان در کامرون نجات دادند. محل نگهداری آنها در ظاهر مکتبی برای قرآن آموزی بود. فومونیو گفت که او از یک مرکز کودکان بی سرپرست که این کودکان اکنون دوره بازپروری را در آن می گذرانند بازدید کرده است. او گفت که طولانی بودن دوره اسارت این کودکان و بمباران ذهن آنها با ایدئولوژی جهادی، باعث شده که هویت خود را گم کنند.

او گفت:‌ "تماس آنها با والدینشان قطع شده. تماس آنها با مردم روستایشان قطع شده، آنها قادر نیستند به زبانی روشن در مورد خود توضیح بدهند تا روابط خانوادگی شان کشف شود، آنها حتی نمی توانند اسم خود را بگویند." در همین حال حمله ای منسوب به بوکو حرام در روز سه شنبه حداقل شش نفر را در بازاری در شهر مایدوگوری در شمال نیجریه کشت. تازه ترین بمبگذاری انتحاری ظاهرا توسط یک زن میانسال انجام شد.

بوکو حرام در یک نگاه
بوکو حرام در زبان هوسا یعنی "آموزش غربی ممنوع" و این گروه در سال ۲۰۰۲ با تمرکز بر ضدیت با آموزش سبک غربی اعلام موجودیت کرد:
در سال ۲۰۰۹ عملیات نظامی برای ایجاد حکومت اسلامی را آغاز کرد.
این گروه به مقر پلیس و سازمان ملل در ابوجا، پایتخت، حمله کرده است و هزاران نفر - عمدتا در شمال شرقی نیجریه - را کشته است.
این گروه صدها نفر از جمله حداقل ۲۰۰ دانش آموز دختر را ربود.
بوکو حرام چند شهر در شمال شرقی این کشور را کنترل می کند و به کشورهای همسایه هم حمله کرده است.
مرجع : بي بي سي