به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۷۳۶۹۸
افزایش 200درصدی بودجه صندوق هنر

صندوق حمایت از هنرمندان و اصحاب رسانه

گروه فرهنگی: صندوق اعتباری هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران در سال 1383 ایجاد شد موسسه ای که اکنون به عنوان صندوق هنر شناخته می شود قرار است بخشی از دغدغه ها و نیازهای اصحاب فرهنگ و هنر را رفع کند.
صندوق حمایت از هنرمندان و اصحاب رسانه
به گزارش ایرنا، اصحاب فرهنگ و هنر خواهان رفع مشکلات خود هستند و بخشی از مسایل خود را با دریافت خدمات از این صندوق قابل رفع می دانند. اکنون یک دهه از فعالیت صندوق هنر می گذرد و صندوق یاد شده هر چند در این مدت خدمات مختلفی به اعضا ارایه کرده اما به نظر می رسد این خدمات برای رفع همه مشکلات این قشر کافی نبوده است. با آماده شدن کارت هنر به عنوان شناسه ملی هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران ارایه خدمات به اعضای این صندوق آغاز شده است.

در زمان حاضر بیش از 25 هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر تحت پوشش صندوق هنر هستند و می توانند از خدمات مختلف این صندوق بهره مند شوند. هنرمندان و اصحاب رسانه پیش از سال 83 فاقد موسسه حمایتی بوده اند که با ایجاد صندوق اعتباری هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاری در فروردین 83 به این مهم دست یافتند. اعطای وام و پوشش بیمه از جمله مهم ترین خدمات این صندوق به هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران است که با ایجاد این موسسه بخشی از مشکلات این قشر رفع شد. هر چند برای رفع کامل مشکلات قشر فرهیخته هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران به برنامه ریزی ها و امکانات بیشتری نیاز است اما به نظر می رسد با ایجاد این صندوق که در دولت یازدهم به 'صندوق هنر' تغییر نام داد بخش دیگری از مسایل این افراد رفع شود.

آماده سازی کارت هنر
غلامرضا خلیل ارجمندی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر اواخر سال گذشته از آماده سازی کارت هنر به عنوان شناسه ملی هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران خبرداد و گفت: خدمات این صندوق از سال 94 از طریق این کارت به اعضا ارائه می شود. وی افزود: کارت هنر از ابتدای سال 94 به هنرمندان واجد شرایط ارایه خواهد شد. کمک به تامین نیازهای معیشتی و رفاهی اصحاب فرهنگ و هنر به صورت اعطای وام قرض الحسنه، جعاله یا وام ها و کمک های بلاعوض در مواقع ضروری و اضطراری، ایجاد تسهیلات بیمه درمان، تکمیلی، حادثه، از کار افتادگی، نقص عضو، فوت و بیمه عمر برای اعضا از جمله خدمات این صندوق به اعضا است.

افزایش 200درصدی بودجه صندوق هنر در لایحه بودجه 94دولت
به گفته مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با توجه به بدهی قبلی صندوق به سازمان تامین اجتماعی، مدیریت جدید صندوق با رایزنی گسترده با کمیسیون اقتصادی دولت و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه اداره کل بودجه، توانست میزان بودجه صندوق را به لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به مجلس را به میزان 200 درصد افزایش دهد. خلیل ارجمندی انجام این کار را اقدامی شاخص و بی سابقه در طول دوره فعالیت این صندوق برشمرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی اعضا
صندوق اعتباری هنر در سالی که گذشت در حرکتی برای هریک از اعضا و عضو این صندوق بانک اطلاعاتی ایجاد کرد. این بانک اطلاعاتی به تفکیک هنری، فرهنگی، مطبوعاتی و سینمایی ایجاد شد. در این بانک اطلاعاتی مشخصات فردی، فعالیتی و حرفه ای به تفکیک زمینه، رشته و نوع فعالیت، اطلاعات بانکی، افراد تحت تکفل، مشخصات تحصیلی گنجانده شده است.

کارت هنر
این کارت به عنوان شناسه ملی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران کشور است که با تایید معاونت های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های ذیربط توسط صندوق اعتباری هنر صادر می شود. کارت هنر از قابلیت های چند گانه از جمله ارائه خدمات بانکی بیمه ای، رفاهی فرهنگی و مالی نیز برخوردار است. مدیر عامل صندوق اعتباری هنر هدف از صدور این کارت را یکپارچه سازی هویت ملی هنرمندان عنوان کرد. دراین کارت بیش از 14 نوع خدمات مختلف بر روی کارت هنر تعریف شده است.

در سالی که گذشت و طی مراسمی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به 10 نفر از هنرمندان در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای به نمایندگی اعضا این نمونه کارت اعطا شد. طبق هماهنگی با معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد ماده 46 ( رسانه ها موظفند راسا نسبت به بیمه کردن روزنامه نگاران و خبرنگاران خود اقدام کنند) اصحاب رسانه از لیست معرفی شدگان به تامین اجتماعی حذف شدند.

بیمه تکمیلی پنج هزار و 918 نفر
صندوق اعتباری هنر همچنین اعلام کرد که در راستای ارائه خدمات بیمه درمان مکمل به صاحبان فرهنگ، هنر و رسانه، پس از انعقاد قرارداد با شرکت خصوصی بیمه آرمان، ثبت نام از متقاضیان عضو به صورت اینترنتی با تمام دشواری های موجود حتی در دورافتاده ترین مناطق کشور، به عمل آمد و سهم میزان پرداخت متقاضی و صندوق مشخص شد. براساس نظرسنجی صورت گرفته در این دوره خدمات بهتر و مطلوب تری نسبت به سال های گذشته توسط بیمه تکمیلی ارائه شده است.

در این میان با توجه به دستورالعمل اجرایی نحوه بهره مندی هنرمندان و فعالان قرآنی کشور جهت برخورداری از بیمه تکمیلی، فعالان قرآنی نیز براساس ضوابط و شرایط و تفاهم نامه همکاری امضا شده میان این صندوق و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد این افراد نیز می توانند از این پس از مزایای این نوع بیمه بهرمند شوند. مدیر عامل صندوق هنر صدور کارت هنر، ارتقای رویکرد تعاملی تارنما با اعضا به سطح مطلوب ، تشکیل کارگاه ایده مجازی، راه اندازی باشگاه مجازی و ارتقای توان مرکز عملیات داده (دیتا سنتر) صندوق را از طرح ها و برنامه های آتی و در دست اقدام این صندوق برشمرد.

هیات امنای صندوق چه کسانی هستند؟
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس هیات امنا، سید عباس صالحی ، جلال رسول اف، علی مرادخانی، مهدی کرباسیان، مرتضی کاظمی، مجید قاسمی، حسین انتظامی و حجت الله ایوبی به عنوان اعضای هیات امنای جدید این صندوق در دوره جدید وزارت ارشاد در دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کردند. هیات امنا در طول مدت مسئولیت خود طی یکسال گذشته بالغ بر دو نشست را با حضور اعضا برگزار کرد. همچنین اعضای این هیات پنج نشست مشترک را نیز با مدیرعامل و مسئولان صندوق برگزار کردند.

همچنین غلامرضا خلیل ارجمندی، میر سعید نیکزاد لاریجانی، ابوالقاسم ایرجی ، وحید باقری خیر آبادی و سید حسین سیدزاده نیز به ترتیب رییس هیات مدیره و مدیرعامل و نایب رییس و سایر اعضای به عنوان هیات مدیره صندوق در دوره جدید فعالیت دارند.

صندوق در سالی که گذشت
به نظر می رسد صندوق هنر در سال گذشته به دلیل محدودیت مالی توانست بخشی از مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر را رفع کند. اکنون اعضا انتظار دارند با افزایش 200 درصدی بودجه این صندوق در لایحه 94، اندکی از مشکلات آنان برطرف شود.