به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۷۳۸۸۰

هند 5.9 میلیارد دلار به ایران بدهکار است

گروه اقتصادی: یک مقام رسمی هند گفت: تحریم های غرب باعث شده دهلی نتواند بدهی 5.9 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت کند.
خبرگزاری پی تی آی هند روز سه شنبه بدون نام بردن از این مقام رسمی هند به نقل از وی اضافه کرد: تحریم های اعمال شده علیه ایران انجام معاملات بانکی را به ارزهای بین المللی چون یورو و دلار با شرکت های ایرانی برای کشورهایی همچون هند دشوار کرده است. قرار بود هند این مبلغ را که بابت خرید نفت خام ایران در بانک های این کشور ذخیره شده است تا 28 فوریه (9 اسفند)پرداخت کند.این کشور در 14 مارس 2015 (23 اسفند) 2.8 میلیارد دلار از بدهی خود به ایران را پرداخت کرد.

این مقام رسمی هند گفت که اگر دولت ایران روی دریافت طلب خود به ارز دلار پافشاری کند هند باید آن را پرداخت کند اما علایمی وجود دارد که ایران خواهان ادامه روش کنونی حداقل به مدت 6 ماه است. چندی پیش «نیرمالا سیتهارامان» وزیر بازرگانی هند درگفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود دهلی نو بیش از8.8 میلیارد دلار بابت واردات نفت به ایران بدهکار است.

پالایشگاه های هند 45 درصد بدهی نفتی خود به ایران را از طریق افتتاح حساب با روپیه در بانک های تجاری تهران، تسویه کرده اند و 55 درصد این بدهی پرداخت نشده است. ایران از منابع مالی این صندوق برای واردات کالا از هند استفاده می کند. شرکت های پالایشگاهی هند معمولا زمانی 55 درصد بدهی باقیمانده را به ایران پرداخت می کنند که غرب اجازه دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده خود در کشورهای خارجی را بدهد. هند یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران به شمار می رود.
مرجع : ایرنا