کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شهر لوبک آلمان برگزار شد

پرونده هسته‌ای ایران از موضوعات اجلاسG7

دويچه وله , 27 فروردين 1394 ساعت 4:24

گروه بين‌الملل: وزرای خارجه کشورهای گروه جی ۷ در اجلاس خود در شهر لوبک آلمان به طور عمده به مسایلی در رابطه با ایران و روسیه پرداختند: بحران اوکراین، مناقشه هسته‌ای ایران و نقش این کشور در منطقه.


روز چهارشنبه نشست وزرای خارجه کشورهای جی هفت (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، آلمان و کانادا) در شهر لوبک آلمان برگزار شد و کشورهای شرکت‌کننده در رابطه با کاهش تحریم‌های روسیه به این نتیجه رسیدند که مادام که قرارداد آتش‌بس مینسک به طور کامل از سوی روسیه اجرا نشده، فشار تحریم‌ها علیه روسیه را کم نکنند. وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر گفت: این نشست اراده واحدی از خود نشان داد و کشورهای شرکت‌کننده در آن در مسایل مختلف هم‌نظر بودند.

وزیر خارجه آلمان هم‌چنین از توافق دولت و کنگره آمریکا پیرامون طرحی که بر اساس ‌آن کنگره تنها پس از روشن شدن توافق نهایی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، درباره آن تصمیم خواهد گرفت، استقبال کرد. کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن کنگره از قدرت لازم برای تایید یا رد توافق نهایی اتمی با ایران بهره‌مند خواهد شد. این طرح باید به تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد. این یک نسخه تجدیدنظر شده طرح سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات است که اوباما گفته احتمالا آن را امضا می‌کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در این اجلاس با ابراز خشنودی از توافق کنگره و دولت آمریکا روی این طرح گفت که این امر برای رسیدن به توافق نهایی «باعث خاطرجمعی» او شده‌ است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری که در آلمان سخن می‌گفت تأکید کرد: «به توان رئیس‌جمهور در زمینه دست‌یابی به یک توافق در جهت امن‌تر ساختن جهان اطمینان خاطر داریم.» در اجلاس هم‌چنین به حمایت ایران از حوثی‌ها و نقش این کشور در دولت عراق اشاره شد و از ایران خواسته شد برای یک راه‌حل سیاسی تلاش کند.

وزیر خارجه آلمان هم‌چنین گفت که گروه جی هفت از حملات هوایی عربستان سعودی در یمن حمایت می‌کند و افزود که چون بحران تنها چند صد کیلومتر با مکه فاصله دارد، او نگرانی دولت عربستان را درک می‌کند! با این حال اشتاین‌مایر تاکید کرد که یک راه‌حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد و باید به دنبال راه‌حلی سیاسی بود. در روزهای گذشته بارها صحبت از این بود که کشور عمان در این میان نقش میانجی را بازی کند.

اشتاین‌مایر هم‌چنین اضافه کرد که گروه جی هفت همیشه راه‌حلی برای مشکلات منطقه ندارد. از جمله در لیبی تنها می‌تواند از دو طرف درگیر بخواهد که یک حکومت ائتلافی تشکیل دهند، زیرا از ادامه بحران تنها گروه داعش سود می‌برد. به روال همیشگی این نشست با تظاهرات مخالفان نیز روبرو شد که به گفته پلیس تعداد تظاهرکنندگان کم‌تر از شماری بود که احتمال داده می‌شد.


کد مطلب: 74642

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/74642/پرونده-هسته-ای-ایران-موضوعات-اجلاسg7

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir