به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۷۴۸۷۶
روند تغییر پایتخت اصولگرایان برای وحدت

چرا مشهد پایتخت ائتلاف اصولگرایان شد؟

انتخاب مشهد٬ به عنوان شهر ائتلاف، به خاطر ضربه‌ای بود که اصولگرایان از تشتت آرای دو کاندیدای خراسانی در انتخابات ۹۲ خوردند. دل قالیباف و جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری یک دله نشد و صندلی پاستور در دست اصولگرایان باقی نماند.
چرا مشهد پایتخت ائتلاف اصولگرایان شد؟
گروه سیاسی: این روز‌ها رفت و آمد شخصیت‌های سیاسی اصولگرا به مشهد بیشتر شده است. هنوز مراسم بدرقه محمدنبی حبیبی در فرودگاه مشهد به پایان نرسیده بود٬ که مراسم استقبال از محمود احمدی‌نژاد شروع شد. به این ترتیب در کمتر از یک هفته دو نفر از شخصیت‌های تاثیرگذار اصولگرا به مشهد رفتند. پیش از این هم در اواخر بهمن همایش وحدت اصولگرایان در مشهد برگزار شده بود.

شکاف و ائتلاف
انتخاب مشهد٬ به عنوان شهر ائتلاف، به خاطر ضربه‌ای بود که اصولگرایان از تشتت آرای دو کاندیدای خراسانی در انتخابات ۹۲ خوردند. دل قالیباف و جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری یک دله نشد و صندلی پاستور در دست اصولگرایان باقی نماند.  با این حال دوستان جلیلی و قالیباف در هیچ شهری مثل مشهد به هم نزدیک نبودند. تاثیرات خویشاوندی و همکاری سبب شده بود تا ستاد این دو نامزد انتخابات در مشهد ارتباط تنگاتنگی داشته باشد؛ همین وحدت رویه سبب شد تا انتخاب استاندار خراسان به پروسه‌ای طولانی تبدیل شود٬ تا جایی که در ‌‌نهایت گزینه‌ مورد تایید اصولگرایان والی خراسان شد. برادر جلیلی نیز که نقشی محوری در ستاد انتخاباتی او داشت٬ به مشهد رفت تا قطعه‌ای دیگر از پازل وحدت اصولگرایان در مشهد تکمیل شود.

اما این تنها استانداری خراسان نیست که در دست اصولگرایان مشهدی است. تمامی بیست و پنج عضو شورای شهر مشهد از لیست جبهه پایداری بودند. هر چند رای این افراد بین ۲۹ تا ۸۳ هزار رای بود و مجموع رای این بیست و پنج نفر از رای روحانی در استان خراسان کمتر بود٬ اما شهرداری مشهد را به صورت کامل در اختیار اصولگرایان قرار داد.  همین اکثریت اعضا سبب شد تا یکی از بازوهای قدرت را از تهران به مشهد منتقل شود و شورای عالی استان‌ها نیز از دست چمران به دست یکی از اعضای شورای شهر مشهد بیفتد.

از سویی دیگر نمایندگان مشهد در مجلس نیز همگی از مخالفان سیاسی دولت هستند. از کریمی قدوسی تا پژمان‌فر و از قاضی‌زاده تا حسین‌زاده بحرینی از جمله افرادی بودند که در این دو سال پرچم مخالفت با دولت را در مشهد افراشته نگه داشته‌اند. امام جمعه مشهور مشهد، حجت‌الاسلام علم الهدی نیز از جمله چهره‌هایی است که رابطه نزدیکی با اصولگرایان دارد.



حرکت از قم به مشهد؛ چرا قم برای مقابله با دولت مناسب نیست؟
پروژه جدید اصولگرایان برای وحدت در مشهد از آن جهت قابل توجه است که تا پیش از این شهر٬ قم به عنوان محور وحدت اصولگرایان مطرح بود. اما در سال‌های گذشته دو اتفاق شهر قم را برای وحدت اصولگرایان از برنامه خارج کرد؛ یکی مواضع اعتدالی علی لاریجانی بود که به عنوان نماینده اول مردم قم حاضر به همراهی با تندرو‌ها نشد. اخبار اردوگاه اصولگرایان حاکی از آن است که در مدل پیشنهادی لاریجانی برای وحدت جایی برای جبهه پایدرای در نظر گرفته نشده بود. از سویی دیگر٬ مراجع تقلید که دل خوشی از رفتار دولت دهم نداشتند٬ از سفرهای هفتگی وزیران دولت روحانی به قم استقبال کردند و به این ترتیب فضای شهر قم برای مقابله با دولت و ائتلاف اصولگرایی علیه دولت آماده نیست.
مرجع : ایلنا