به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۷۵۳۱۰
آخرین محاکمه یک نازی

محاکمه حسابدار آشوویتس آغاز شد

گروه بین الملل: محاکمه مامور سابق اس‌اس (سازمان شبه‌نظامی آلمان نازی) که اکنون ۹۳ سال دارد و به حسابدار آشوویتس معروف است در آلمان آغاز شد. این محاکمه آخرین محاکمه یک نازی خواهد بود.
اسکار گرونیگ متهم به مشارکت در قتل بیش از سیصد هزار نفر است. او به حسابدار آشوویتس معروف شده چون وظیفه‌اش ثبت پول و دیگر متعلقات زندانیان آشوویتس بود. آقای گرونینگ تایید کرده که شاهد قتل عام در این بازداشتگاه مخوف بوده اما هر گونه مشارکت مستقیم را در قتل زندانیان را انکار می‌کند.

در سال ۱۹۸۰، هم اتهام مشابهی برای این مامور نیروی اس‌اس مطرح شد اما به دلیل نبود شواهدی که دخالت مستقیم او را در کشتارها نشان دهد محاکمه نشد. اما اکنون دادستان بر این باور است که صرف حضور در زمان قتل‌عام‌ آشوویتس برای محکوم کردن او می‌تواند کافی باشد.



توجه تیم دادستانی به آقای گرونینگ زمانی جلب شد که او تصمیم گرفت علیه کسانی که منکر هولوکاست هستند صحبت کند.  او در سال ۲۰۰۵ در مستند بی‌بی‌سی به نام "آشوویتس، نازی‌ها و راه‌‎حل نهایی" گفت: "من اتاق‌های گاز را دیده‌ام. من کوره مرده‌سوزی را دیده‌ام. من موقعی که افراد برای اتاق گاز انتخاب می‌شدند بالای سکو بودم." آقای گرونینگ که عضو گردان حفاظتی مسلح (وافن اس‌اس) بود در سال ۱۹۴۲ و زمانی که ۲۱ ساله بود به آشوویتس منتقل شد.



قرار است در دادگاه، بازماندگان آشوویتس علیه آقای گرونینگ شهادت دهند و انتظار می‌رود خود متهم در دادگاه که در شهر لونبورگ برگزار می‌شود از خود دفاع کند. او معتقد است که صرف حضور او در آشوویتس و کار بعنوان یکی از ماموران اس‌اس او را گناهکار نمی‌کند. او در سال ۲۰۰۵ به به نشریه اشپیگل گفت: "اگر چنین چیزی را گناه بدانید من گناهکارم اما از نظر حقوقی من بی‌گناهم."

در مقابل، هدی بوم یکی از بازماندگان آشوویتس به رویترز گفت: "آنچه من می‌خواهم بشنوم این است که کمک به ماشین آدمکشی خود یک جنایت قلمداد شود تا دیگر در آینده کسی نتواند اعمالی مثل او انجام دهد و بگوید من بی‌گناهم."
مرجع : بی بی سی