به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۷۵۵۰۶
ادعاهاي سفیر عربستان در آمریکا درباره نقش ايران در يمن؛

جنگ داخلي یمن و بمباران‌ها همچنان ادامه دارد

گروه بين الملل: درگيريهاي زميني بين گروه هاي مختلف يمني همچنان ادامه دارد و جنگنده هاي ائتلاف عربي نيز همچنان مواضع حوثي‌ها و حاميان عبدالله صالح را بمباران مي كنند و همزمان، سخنگوی کاخ سفید گفت: کار در يمن تمام نشده و به همکاری با شریکان خود ادامه می‌دهیم.
جنگ داخلي یمن و بمباران‌ها همچنان ادامه دارد
«جن ساکی» در گفت وگو با شبکه خبری «سی ان ان» افزود: آنچه آشکار اینکه کار در یمن تمام نشده است؛ بی ثباتی هایی در منطقه و در یمن باقی است؛ کارهای زیادی باقیمانده و ما تلاش خود را بیشتر می کنیم و به همکاری با شریکان خود در سرتاسر جهان ادامه می دهیم.» سخنگوی کاخ سفید بر اهمیت راه حل دیپلماتیک در یمن تاکید کرد و افزود: «هیچ راه حل دیگری جواب نمی دهد و این نبردی نیست که در میدان جنگ قابل انجام باشد.»

ساکی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای دخالت ایران در یمن و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای نیز گفته است «هدف مذاکرات جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است؛ البته معنای این حرف آن نیست که ما سایر اقدامات ایران را تائید می کنیم.» از سوی دیگر، «آدام اسکیف» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به سی ان ان گفته، «حتی اگر به توافق هسته ای با ایران برسیم، این توافق موجب از میان رفتن این حقیقت نمی شود که ما باید با تلاش ایران برای تبدیل شدن به قدرت مسلط منطقه رویارویی کنیم.»

عبدالله صالح به ازسرگیری گفت و گو های سیاسی یمن

 علی عبدالله صالح رییس جمهور مخلوع یمن  ابراز امیدواری کرد که توقف تجاوز هوایی عربستان به کشورش به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی، راه را برای ازسرگیری گفت وگوهای سیاسی باز کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، صالح در صفحه فیس بوک خود نوشت: در حالی که با تصمیم آغاز حملات عربستان و تجاوز به یمن مخالف بوده، اما از تصمیم توقف حملات و پایان تجاوز عربستان استقبال می کند.

اين در حاليست كه همزمان با درگيري هاي داخلي شديد بين گروه هاي مختلف يمني در مناطق مختلف اين كشور، رسانه‌های خبری بامداد امروز(پنجشنبه) از دور جدید حملات جنگنده های رژیم سعودی به مواضع انصارالله (حوثي‌ها) و هواداران علی عبدالله صالح در شهر عدن خبر دادند. هواپیماهای نظامی عربستان همچنین روز گذشته (چهارشنبه) با وجود اعلام توقف عمليات عاصفه الحزم (طوفان قاطع) به یمن، پنج بار به مواضع  حوثي‌هاي یمن حمله کردند.

ایرانی ها برای گردش و تفریح وارد یمن نشده اند

در همين حال، سفیر عربستان در آمریکا مدعی شد: ما اجازه نمی دهیم ایران دوباره در یمن مشکل آفرین شود. عادل الجبیر، گفت: هدف عملیات جدید «بازگرداندن امید» نظارت مستمر بر کشور یمن از هوا و دریا است تا مطمئن شویم هیچگونه سلاحی وارد این کشور نمی شود و به دست حوثی ها و یا گروه های وابسته به عبدالله صالح نمی رسد. عادل الجبیر افزود: عملیات نظارت بر یمن علاوه بر هوا و دریا از طریق تنگه باب المندب و از طریق سیستم های هوشمند پیشرفته انجام خواهد شد.

وی گفت: ما در حمله به یمن توانستیم همه انبارهای موشک های بالستیک و بیشتر تجهیزات نظامی و توان نظامی حوثی ها را از بین ببریم. ما باید امنیت مرزهای خود را تضمین کنیم و همانگونه که یاد آور شدم این یکی از اهداف عملیات ما بوده است. سفیر عربستان تاکید کرد: اگر حوثی ها و یا هم پیمانان آنها در هر منطقه ای تحرکاتی با اهداف خصمانه داشته باشند با پاسخ مستقیم و قاطع نیروهای عربستان مواجه خواهند شد.

وی گفت: همانگونه که می دانید ایران همسایه یمن نیست اما با این حال بارها به طور مستقیم و غیر مستقیم حوثی ها را تایید کرده و به آنها کمک نظامی کرده است. این موضوع برای ما کاملا آشکار است و دلایل زیادی نیز برای اثبات آن طی هفته های اخیر وجود دارد لذا هیچ نشانه ای مبنی بر حسن نیت ایرانی ها در یمن وجود ندارد.

عادل الجبیر در ادامه درباره سرنوشت علی عبد الله صالح، رئیس جمهور سابق یمن گفت: همانگونه که می دانید شورای امنیت مجازات هایی را علیه وی وضع کرده است. عبد الله صالح یمن را به لبه پرتگاه کشاند. آثاری که وی از زمان شروع عملیات انتقال حکومت در یمن برجای گذاشته است جز ویرانی نیست و نشانه ای از حسن نیت در وی دیده نمی شود. نقش صالح در یمن نقشی ویران گر بوده است نه سازنده.

سفیر عربستان در آمریکا درباره راه های جلوگیری از ورود سلاح به یمن گفت: من تعجب می کنم که برخی از صحت نقش ایران در یمن سؤال می کنند. ما دلایل آشکاری داریم که نشان دهنده نقش ایران و حزب الله در این کشور است. به نظر من ایرانی ها برای گردش و تفریح وارد یمن نشده اند.

عادل الجبیر در ادامه گفت: ما یک ماه پیش قایقی را توقیف کردیم که حامل سلاح های سنگین بود که برای حوثی ها حمل می شد. در این قایق نوشته هایی را به دست آوردیم که به زبان فارسی نوشته شده بود و همین نشانه ها سؤالات زیادی را برای ما ایجاد کرد. وی گفت: ما برای جلوگیری از ورود سلاح به یمن همه قایق های عبوری را که به سمت یمن در حرکت هستند بازرسی می کنیم تا مطمئن شویم هیچگونه سلاحی به این کشور قاچاق نمی شود و در دسترس حوثی ها قرار نمی گیرد. ما اجازه نمی دهیم ایران دوباره در یمن مشکل آفرین شود.

وی درباره شهروندان یمنی که بر اثر حملات جنگنده های عربستانی کشته شده اند گفت: آمارهایی که در این باره داده می شود متفاوت است و برخی از این آمارها بزرگ نمایی شده است اما من در این باره نمی توانم آمار دقیقی بدهم با این حال اگر لازم باشد گزینه نظامی ما همواره آماده اجرا است. سفیر عربستان در آمریکا تصریح کرد: ایران بخشی از مشکل یمن است نه بخشی از راه حل. وی درباره نقش آمریکا در حمله عربستان به یمن گفت: آمریکا همواره از لحاظ لوجستیکی و اطلاعاتی به ما کمک کرده است لذا در حمایت آمریکا از ائتلاف و حمایت از مشروعیت و عملیات سیاسی در یمن تغییری دیده نشده است.