به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۷۵۸۰۹
آموزش جریان مستمر می‌خواهد

تئاتر دانشگاهی دغدغه کسی نیست

گروه فرهنگی: یک بازیگر پیشکسوت سینما و تلوزیون معتقد است کسی مسئولان دغدغه تئاتر دانشگاهی ندارند و برگزاری جشنواره‌های مقطعی هم مشکلی را حل نمی‌کند.
تئاتر دانشگاهی دغدغه کسی نیست
علیرضا خمسه که در بخش مناطق هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی کارگاه آموزشی «پانتومیم و زبان بدن» را روز گذشته پنجم اردیبهشت ماه برگزار کرد، در حاشیه این کارگاه آموزشی در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی همانند برداشت محصول است که در آن ما باید چیزی را که کاشتیم، برداشت کنیم. جوانان در حال تحصیل ما که علاقه‌مند به تئاتر هم هستند، امکانات و آموزش‌هایی برای یادگیری هنر تئاتر در اختیار ندارند و متاسفانه هزاران خلاء آموزشی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به بکارگیری واژه «جشنواره» عنوان کرد: ما زمانی باید جشن بگیریم که برای برگزاری آن جشن برنامه‌ریزی کرده و تولیداتی برای ارائه داشته باشیم. در حقیقت باید چیزی به دست آورده باشیم که بابت آن جشن برگزار کنیم. اما متاسفانه ما تئاتر به معنای حرفه‌ای در کشورمان نداریم چون بخش حرفه‌ای تئاتر ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد. پس چگونه می‌توان از یک جشنواره دانشگاهی انتظار داشت. متاسفانه این جشنواره تنها نیم نگاهی کلی به تئاتر دارد و راهگشایی برای آن نیست.

این بازیگر سینما و تلویزیون یادآور شد: جوانان علاقه‌مند تا بتوانند نقص‌ها و آسیب‌های خودشان را در یک جشنواره بشناسند، آن جشنواره تمام می‌شود و اصلا معلوم نیست که بعدها بتوانند دوباره دور هم جمع شوند و در مکانی مانند کیش حضور داشته باشند. این اتفاق تا زمانی ادامه دارد که مسئولان ما در راس امور هنری به این نتیجه نرسیده باشند که تئاتر پدیده موثر آموزشی و فرهنگی است.

بازیگر سریال «پایتخت» با اشاره به اینکه از تئاتر باید به عنوان وسیله‌ای برای ارتقای بینش جامعه بهره برد، ادامه داد: تا این بینش به وجود نیاید و ما فکر کنیم که تئاتر تنها عنصری تفننی و سرگرم‌کننده است، شرایط به همین منوال خواهد بود. باید شرایطی فراهم کنیم که جوانان ما به جای تفریح‌های غیرسالم، به سمت تئاتر گرایش پیدا کنند. در حال حاضر جشنواره به نوعی پاتوق و کانون گردهمایی تبدیل شده است و کارکرد فرهنگی خود را از دست داده است. معتقدم که «تئاتر» یعنی هدف، برنامه، سیاست و آموزش و پرورش اما کدام مسئول ما چنین نگاهی به تئاتر دارد؟ چه تعاملی میان دانشگاه و وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد؟ اصلا چقدر از برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی اطلاع دارند؟

خمسه در پاسخ به این پرسش که چرا در حال حاضر جشنواره تئاتر دانشگاهی همچون سال‌های پیش پویایی و تاثیرگذاری ندارد؟ گفت: چون این جشنواره برنامه‌ریزی ندارد، دلسوز هم ندارد. تئاتر دانشگاهی دغدغه کسی نیست و نگاه جدی‌ درباره اهمیت تداوم و برگزاری آن نیز در میان مسئولان ما نیست به همین دلیل دیگر شاهد پویایی سال‌های گذشته جشنواره نیستیم.

این مدرس تئاتر در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تاثیرگذاری کارگاه‌های آموزشی که در مدت زمان کم برگزار می‌شود، عنوان کرد: بیشترین امید ما در برگزاری این کارگاه‌ها این است که بتوانیم روی یک نفر تاثیر بگذاریم چون امر آموزش مقطعی نیست که بتواند در مدت زمان محدود تاثیر خود را بگذارد. نه من و نه هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند در طول سه تا چهار ساعت و یا حتی یک روز در مورد تئاتر آموزش بدهد. امر آموزش و تاثیرگذاری آن زمانی اتفاق می‌افتد که جریانی طولانی مدت برای آن در نظر بگیریم.
مرجع : مهر