کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مصوبه استمرار صلاحیت نمایندگان؛

چرا نمایندگان نگران رد صلاحیت شده‌‏اند؟

9 ارديبهشت 1394 ساعت 14:56

گروه سیاسی: مجلس اصولگرای نهم با تصویب طرحی جدید در جلسه روز سه‌شنبه بیش از گذشته روشن کرد که تا چه حد نگران حفظ ترکیب فعلی در بهارستان است. نمایندگان مجلس در این روز به طرحی دو‌فوریتی رای دادند که صلاحیت آنها را برای انتخابات مجلس دهم استمرار می‌‏بخشد. با این طرح نمایندگان فعلی نیازی به گذر از راهروهای پر پیچ و خم بررسی و تائید صلاحیت ندارند.


به گزارش خرداد؛ روز سه‌شنبه نمایندگان با رای مثبت خود طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس برای دوره بعد صلاحیت آنان برای نمایندگان به مجلس استمرار می‌یابد مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام کند. بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر درخصوص صلاحیت افراد مذکور را ندارند.

این مصوبه در کنار طرح استانی‌شدن انتخابات پرده از قسمت دیگری از نگرانی‏‌های اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم برمی‏‌دارد. به عبارتی اگر استانی‌شدن انتخابات راهکار ضمنی اصولگرایان برای غلبه بر حریف در کسب آرا باشد، مصوبه جدید بیان‌کننده نگرانی این طی از احتمال ردصلاحیت‏‌هایی در انتخابات است. حالا با این دو مصوبه می‏‌توان برداشت دقیق‏تری از نگرانی‏‌های اصولگرایان و مخالفان دولت برای انتخابات مجلس دهم داشت.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: مصوبه روز سه شنبه مجلس اما پرده از نگرانی عمیق‏تری برم‌ی‏دارد؛ احتمال رد صلاحیت نمایندگان فعلی برای مجلس دهم. کاملا مشخص است که عده‌‏ای در مجلس نهم از پیش می‏‌دانند که احتمالا از سد ردصلاحیت‌‏های انتخاباتی نخواهند گذشت. اینکه به چه دلیل این اتفاق رخ خواهد داد، معلوم نیست. اما چرایی آن را خود نمایندگان بهتر از هر کسی می‌‏دانند. هرچند در ماه‌‏های اخیر نشانه‏‌هایی دال بر احتمال ردصلاحیت برخی از اصولگرایان بهارستان بروز کرد که حتی مسایل مالی و تخلفات اقتصادی و اداری هم از جمله آن بود. به طور نمونه می‏‌توان به افشاگری‏‌های هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری درباره حکم برخی نمایندگان فعلی مجلس و رد صلاحیت آنها برای انتخابات اسفند 94 اشاره کرد.  اینکه دیگر نمایندگان احتمالا چه کارنامه‏‌ای از خود در 4 سال مجلس نهم بر جای گذارده‌‏اند که نگران رد صلاحیت خویش شده‏‌اند، معلوم نیست. تنها موضوع مشخص نگرانی عمیق آنها از رد شدن این صلاحیت است.

اگر قدری به عقب و زمان انتخابات مجلس نهم برگردیم، خواهیم دید که این نگرانی چندان هم بیراه نیست. بدون شك نمايندگان از تكرار تجربه سال ٩٠ واهمه دارند. مجلس هشتم در روزهايي به انتخابات مجلس نزديك مي‌شد كه اختلافات ميان مجلس و دولت در مراحل آغازينش بود. همين انتخابات كافي بود تا هيات‌هاي اجرايي نزديك به ١٠٠ نماينده مجلس وقت را براي انتخابات مجلس نهم تاييد صلاحيت نكنند. بيشتر رد صلاحيت‌شدگان اما در مرحله بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان توانستند از سد تاييد صلاحيت‌ها بگذرند. حالا هم به نظر مي‌رسد كه نمايندگان فعلي مجلس از تكرار اتفاق سال ٩٠ واهمه دارند و به سراغ نزديك‌ترين راه ممكن براي جلوگيري از بررسي صلاحيت‌هاي‌شان رفته‌اند.

اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم نه رقیبی داشتند و نه کسی بود که چندان جدی و محکم مچ آنها را بگیرد. با این حال در بررسی‏‌های اولیه صلاحیت 100 نفر از آنها رد می‏‌شود. این اتفاق به احتمال زیاد با توجه به شرایط کاملا متفاوت سیاسی کشور در حال حاضر با گستردگی بیشتری رخ خواهد داد.


کد مطلب: 76201

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/76201/چرا-نمایندگان-نگران-رد-صلاحیت-شده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir