به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۷۶۲۱۳
از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی

واکنش آملی‌لاریجانی به پرونده پول­‌های کثیف

گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه «نحوه اطلاع رسانی و توجه به موضوع پول‌های کثیف» را یکی از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اعلام کرد.
واکنش آملی‌لاریجانی به پرونده پول­‌های کثیف
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک ولادت حضرت جواد الائمه (ع) و میلاد حضرت علی (ع) ابراز امیدواری کرد: همه شیعیان و مؤمنان از انوار محبت ائمه بهره­ مند شوند و با عنایت و توجه ائمه (ع) ظلم و ستم ظالمان و شروران عالم از سر مؤمنان و شیعیان برداشته شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سالروز صدور فرمان هشت ماده­‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد و تأکید بر عزم جدی تمام مسئولان عالی نظام در برخورد و مبارزه عملی با فساد گفت: عزم و جزم مدیران و مقامات کشور در صحنه عملی مبارزه با مفاسد اقتصادی باید متجلی شود و اگر اینگونه باشد نیاز به تبلیغات زیاد نیست چرا که گاهی حتی سخن گفتن و تبلیغات صرف نه تنها اثر ندارد بلکه نتیجه معکوس دارد.

رئیس قوه قضاییه «یکی بودن گفتار و رفتار» را در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار ضروری دانست و تأکید کرد: مردم می­خواهند نتیجه­ ها، عملکردها و عزم جدی مسئولان در مبارزه با فساد را ببینند و این کار نیازمند تلاش همه مسئولان و تمام قواست.

آملی لاریجانی رسانه­ ها، مسئولان و گروه­های سیاسی را به پرهیز از نگاه ابزاری و سیاسی به مقوله مبارزه با فساد فرا خواند و تصریح کرد: مبارزه با فساد اقتصادی مسأله­ ای ملی است و حفظ منافع ملی در آن مطرح است و هیچ کس نباید منطبق با منافع سیاسی خود با این موضوع برخورد کند.

رئیس قوه قضاییه «نحوه اطلاع رسانی و توجه به موضوع پول­ های کثیف» را یکی از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اعلام کرد و گفت: بحث اجمالی وزیر محترم کشور درباره پول­ های کثیف در برخی رسانه­ ها به انتخابات مجلس مرتبط شد که اینچنین برخوردی نه تنها ناصحیح است؛ بلکه در مواردی مصداق عناوین مجرمانه همچون افترا است که طبیعتاً در چارچوب قوانین و مقررات دادستان محترم تهران باید ورود کند.

آملی لاریجانی فضاسازی­ های رسانه­ ای و تبلیغی درباره مبارزه با مفاسد را موجب بی­ اعتمادی مردم دانست و با تأکید بر اینکه همه مسئولان نظام و رسانه­ ها باید از منظر فرمان هشت ماده ­ای مقام معظم رهبری به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی توجه کنند، عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد را مناسب توصیف و اظهار کرد: گرچه در سال­های اخیر روند مبارزه با مفاسد اقتصادی در قوه قضاییه روند مناسبی را طی کرده است و لکن باید این روند را ارتقاء بخشید و نمی توان بدان اکتفا کرد.

رئیس دستگاه قضا رویکرد قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی را «حرکت در چارچوب قانون و پرهیز از توجه به جو­سازی­ ها توأم با متانت قضایی» دانست و گفت: همچنان در چارچوب قانون و منطبق با متانت قضایی به مبارزه با فساد اقتصادی و مسئولانی که خدای نکرده از منصب خود سوء­استفاده می­ کنند ادامه می­ دهیم و به تمام کسانی که احتمالاً خود را تافته جدا بافته می دانند اعلام می­ کنیم که همه در مقابل قانون و دستگاه قضایی مساوی­ اند و نباید خود را از تعقیب قضایی در امان بدانند.

آملی لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه نباید در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی سیاه­ نمایی کرد خواستار توجه جدی­ تر دستگاه­های اجرایی به نظارت­ های منسجم­ تر بر عملکرد مسئولان و نظام اداری، اجرایی و بانکی کشور شد و افزود: در فضای اجرایی و قضایی کشور و در همه نهادها و دستگاه­ها افراد بسیار شریفی در حال انجام وظیفه هستند و اینکه بگوییم فساد همه جا را فرا گرفته حرف غلطی است.

رئیس دستگاه قضا افزود: اما در عین حال باید با افزایش نظارت­ ها به ویژه در مراحل اجرایی پیش از وقوع جرم و مفسده اقتصادی یا اداری جلوی آن را گرفت؛ تا هم اعتماد و آرامش عمومی را برای جامعه به ارمغان آوریم و هم از تشکیل پرونده­ های مفاسد اقتصادی جلوگیری نماییم. آملی لاریجانی خواستار نظارت دقیق­ تر بانک­ها بر امور جاری خود شد و گفت: بانک­ها باید با مستندات و وثایق کافی در چارچوب مقررات موضوعه به افراد تسهیلات بدهند تا دچار مشکل نشوند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه با وجود پاره­ ای محدودیت­ های دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی، قضات و مسئولان قضایی مبارزه با مفاسد را قاطعانه دنبال می­ کنند، خواستار همدلی و انسجام دستگاه­های اجرایی در نظارت­ های بیشتر به منظور پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی شد.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز معلم به معلمان آموزش و پرورش و استادان حوزه و دانشگاه، توجه به تعالی روح و کسب معنویات و کمال انسانی را وظیفه سنگین بر دوش معلمان و استادان برشمرد و تأکید کرد: خداوند متعال نیز بر تزکیه نفوس پیش و بیش از تعلیم تأکید داشته و می­ فرماید که «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» و بر این اساس نیز پیامبران را برای تزکیه و تعالی بشر فرستاده و معلمان شریف نیز باید در ادامه همان مسیر همه تلاش خویش را برای پرورش و تعالی روحی و معنوی دانش­ آموزان و دانشجویان در کنار تعلیم علوم و دانش مادی به­ کار گیرند.

آملی لاریجانی نتیجه توجه به دانش مادی بشری بدون تأکید بر تزکیه و رشد و تعالی معنوی انسان را سوء استفاده از توسعه دانش بشری و استفاده از آن علیه بشریت از راه­ هایی مانند تولید سلاح­ های هسته­ ای و کشتار جمعی دانست و افزود: علم و دانش بشری هیچگاه نمی­ تواند از ارزش های اخلاقی تهی شود و اصولاً این حرف که علوم بی­ طرفند درست نیست.

رئیس قوه قضاییه همچنین با تبریک روز کارگر به کارگران کشور خواستار توجه و تلاش بیشتر دولت برای رفع نیاز­ها و دغدغه­ های معیشتی کارگران شد و تأکید کرد: کارگران قشر بسیار زحمت­کش و پرتلاش جامعه هستند و لازم است که دولت محترم و دستگاه­های مرتبط تمام تلاششان را برای بهبود وضع معیشتی آنان بکار گیرند. قوه قضاییه نیز بلحاظ جهات حقوقی و قضایی آمادگی هرگونه خدمت رسانی را دارد.