به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۷۶۳۵۶
بغض 20 هزار كارگر در تهران تركيد

راهپیمایی روز کارگر پس از ۸ سال ممنوعيت

گروه جامعه: راهپیمایی روز جهانی کارگر در تهران پس از هشت سال توقف، امسال برگزار شد. آخرین تظاهرات روز کارگر در تهران در سال 86 برگزار شده بود. گزارش خبرگزاري كار ايران (ايلنا) از راهپيمايي كارگران را در زير بخوانيد:
راهپیمایی روز کارگر  پس از ۸ سال ممنوعيت
به گزارش ایلنا، علاوه بر کارگرانی که از کارخانجات محورهای شرق و غرب استان تهران خود را به اطراف میدان انقلاب رساندند، گروه‌هایی از کارگران از شهرستان‌های اطراف پایتخت و استان‌های مازندران، قزوین، سمنان، البرز، همدان، قم و... از دو نقطه دیگر در مرکز شهر تهران در حال حرکت به سمت مرکز تجمع در خیابان ابوریحان هستند.

کارگران پارچه‌نوشته‌هایی با مضامین صنفی در دست دارند از جمله «ما خواستار ادامه بیمه کارگران ساختمانی هستیم» و «تامین اجتماعی بی بهانه ما را بیمه کن» و... از «کارگر ایرانی، بیکاره بیکاره»، «تامین اجتماعی حق مسلم ماست»، «کارگر بیدار است از درد و رنج بیزار است»، «تامین اجتماعی حق مسلم ماست»، «تامین اجتماعی حق الناس حق الناس».

حضور کارگران بازنشسته در تجمع مقابل خیابان ابوریحان مشهود است. آنان در جمع‌های پراکنده شعار می‌دهند «اجرای همسان سازی حق مسلم ماست». همچنین گروهی از کارگران در اعتراض به زمزمه‌های واگذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت شعارهایی می‌دهند.

جمعی از کارگران شهرری، قزوین، نیشابور، اراک و چند شهر دیگر کشور در حال راهپیمایی از چهارراه حافط به سمت خانه کارگر هستند. تعداد آنان 800 نفر تخمین زده می‌شود و قصد پیوستن به تجمع کارگران در مقابل ساختمان خانه کارگر در خیابان ابوریحان را دارند.

ازجمله پارچه نوشته هایی که در این تجمع حمل می‌شود «شکاف بین سطح دستمزد و معیشت باید کم شود» «با هر گونه تغییر در قانون کار که باعث تضعیف حقوق کارگران می شود مخالفیم» در همین حال تعداد از بازنشستگان تامین اجتماعی در گفتگویی با خبرنگار ایلنا، مراتب اعتراض خود را نسبت به افزایش حداقلی مستمری سال 94 ابراز کردند.

خبرنگار ایلنا در مقابل خانه کارگر از حضور پنج هزار نفر در خیابان ابوریحان خبر می‌دهد. کارگران شهرهای اطراف پایتخت در گروه‌های پراکنده‌ای در حال پیوستن به این تجمع صنفی هستند. خودروهای نیروی انتظامی در مسیر راهپیمایی کارگران در تقاطع خیابان طالقانی، وصال قرار گرفته‌اند و سعی دارند راهپیمایان را به مسیر دیگری هدایت کنند. راهپیمایان تلاش دارند از طریق خیابان وصال خود را به میدان فلسطبن و نهایتا خیابان طالقانی برسانند. نیروی انتظامی مسیر راهپیمایان را باز کرد. کارگران در حال حرکت به سمت میدان فلسطین هستند.

پس از باز شدن مسیر راهپیمایی، جمعیتی حدود 10 هزار نفر از خیابان‌های اطراف در میدان فلسطین به هم پیوسته‌اند و در حال حرکت در خیابان طالقانی هستند. تظاهرکنندگان هر دو لاین خیابان طالقانی را اشغال کرده‌اند. شعارهایی علیه قراردادهای موقت کار و در حمایت از قانون کار سر داده می‌شود. همچنین کارگران در هنگام عبور از کنار ماموران انتظامی که تا دقایقی پیش مسیر راهپیمایی را مسدود کرده بودند شعار «نیروی انتظامی تشکر تشکر» دادند.

در ضلع جنوب شرقی میدان فلسطین حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر با بلندگوی دستی از پشت یک دستگاه وانت در حال سخنرانی برای کارگران است. صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر مخالفت جامعه کارگری با واگذاری بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت را اعلام کرد. همچنین درباره لزوم بیمه کارگران ساختمانی صحبت شد. صادقی با اشاره به حمایت کارگران از دولت حسن روحانی، خواستار حمایت دولت از کارگران شد.

 قطعنامه روز جهانی کارگر
پس از قرائت قطعنامه تظاهرکنندگان شعار «قرارداد موقت، الگوی برده داری» و «قرارداد موقت ملغی باید گردد» سر می‌دهند. عده دیگری در مخالفت با واگذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت شعار می دهند «وزیر بهداشت حیا کن تامین اجتماعی را رها کن»

علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر در جمع کارگران از رعایت نشدن کرامت کارگران در سال‌های گذشته به دلیل عدم صدور مجوز راهپیمایی روزجهانی کارگر سخن گفت و اظهار امیدواری کرد در سال آینده تظاهرات باشکوه تری برگزار کنند. محجوب روز کارگر را روز عدالتخواهی و مبارزه با ظلم دانست و با اشاره به اختلال پیش آمده در راهپیمایی روز کارگر، گفت: متاسفیم در این راهپیمایی بعضی رعایت شأن کارگر ایرانی را نکردند و آنگونه که باید حترام او را حفط نکردند و ما به عنوان نمایندگان کارگران وظیفه خود میدانیم که این موضوع از طریق مراجع و مقامات ذی ربط پی گیری کنیم.

تجمع کارگران در میدان فلسطین ساعت 11:30 به پایان رسید و تظاهرکنندگان اکنون در حال پراکنده شدن هستند. گفته می‌شود جمعیت تظاهرکنندگان علاوه بر میدان فلسطین در سه نقطه دیگر از یکدیگر جدا می‌شدند. خبرنگاران ایلنا از حضور 3 هزار نفر در بخش جنوبی خیابان فلسطین و ایجاد فاصله بین آنان و تجمع کنندگان میدان فلسطین خبر می‌دهند. همچنین گزارش شده است جمعیتی حدود پنج هزار نفر نیز در بخش شمالی خیابان فلسطین تجمع کرده بودند.
گفته می‌شود به صورت پراکنده در این تجمع بیش از 20 هزار کارگر شرکت کرده بودند اما به دلیل انسداد مسیر راهپیمایان در خیابان‌های منتهی به محل تجمع در میدان فلسطین، کارگران بصورت یکپارچه قادر به برپایی تجمع نشدند و سخنرانی‌های این مراسم نیز در دو ضلع جنوب شرقی و شمالی میدان فلسطین برگزار شده است.