به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۷۶۵۲۸

تغییر گروه خون اهداشده امکانپذیر شد

گروه علمی: دانشمندان علوم پزشکی در اقدامی حیرت انگیز به شیوه ای خاص برای تغییر گروههای خونی دست یافته اند.
تغییر گروه خون اهداشده امکانپذیر شد
به احتمال زیاد برای هر شخصی در طول زندگی پیش می آید که بخواهد خون اهدا کند. اگر گروه خون شما O باشد از اهمیت زیادی در ساختار انتقال خون برخوردار هستید که ارزشمندترین گروه خونی بوده و در عین حال کمیاب ترین نیز به شمار می آید.تفاوت میان گروههای مختلف خونی شاید در ظاهر ناچیز به نظر برسد – افرادی که گروه خونی آنها A و B است پیوند مولکول قند اضافی به سطح سلولهای قرمز خونی خود دارند- اما درصورتیکه انتقال خون از یک گروه خونی به گروه دیگر به طرز نادرستی صورت گیرد نتیجه کار می تواند مرگبار باشد.

اکنون دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا به شیوه ای جالب توجه برای تغییر گروه خونی خون اهدا شده توسط داوطلبین رسیده اند. این کار با استفاده از آنزیمی صورت می گیرد که به سادگی هرچه تمام مولکول قند اضافی را جدا می کند. این قند اضافه نوعی آنتی ژن است. نتیجه کار در نوع خود حیرت انگیز است: گروه خونی بسیار شبیه گروه خونی O خواهد شد و این یعنی یک گروه خونی جهانی با قابلیت اهدا به هر شخصی.

البته این برای نخستین بار نیست که محققان علوم پزشکی گروه خونی با آنتی ژنهای کمتر در محیط آزمایشگاهی تولید کرده اند اما آنچه که دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا ارایه کرده اند مؤثرتر از تمامی تلاشهای قبلی است. پیش بینی می شود این روش جدید تحولی بزرگ در علم پزشکی ایجاد می کند.
مرجع : مهر