به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۴ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۷۶۶۹۴

ریاضیدان برنده مدال فیلدز به ایران می آید

گروه علمی: ریاضیدان فرانسوی برنده مدال فیلدز 2010 به ایران می آید.
ریاضیدان برنده مدال فیلدز به ایران می آید
سدریک ویلانی که استاد دانشگاه لیون و رئیس موسسه هانری پوآنکاره پاریس است از 19 تا 27 اردیبهشت ماه جاری مهمان پژوهشکده ریاضیات پژوهشگاه دانش های بنیادی خواهد بود.وی 20 اردیبهشت ماه در چهارمین همایش ریاضیات معاصر در پژوهشکده ریاضیات IPM سخنرانی می‌کند. تالار دهشور پردیس علوم دانشگاه تهران هم پیش از ظهر سه شنبه 22 اردیبهشت ماه میزبان سخنرانی برنده مدال فیلدز 2010 با عنوان سیاره‌ها، ستاره ها و ابدیت (پایداری و رفتار درازمدت در مکانیک سماوی کلاسیک) است.

این ریاضیدان 42 ساله که برنده جوایز متعدد علمی از جمله جایزه هربرند (2007)، جایزه انجمن ریاضی اروپا (2008)، جایزه هنری پوانکاره و جایزه فرما (2009) است در سال 2010 به دلیل اثبات «میرایی غیرخطی لانداو و همگرایی به تعادل برای معادله بولستمان» موفق به کسب مدال فیلدز شد. جایزهٔ فیلدز یا نشان فیلدز (به انگلیسی: Fields Medal) جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود.

جایزه فیلدز به طور رسمی از سال ۱۹۵۴ اهدا می‌شود. این جایزه را که نوبل ریاضیات می‌خوانند در واقع یک مدال (یا سکه) به همراه ۱۵ هزار دلار کانادا است. سکه از طلا ساخته شده‌است که روی آن تصویر نیم‌رخ ارشمیدس حکاکی شده‌ است. نکتهٔ مهم دربارهٔ این جایزه این است که این جایزه به افراد زیر چهل سال اعطا می‌شود که کشف مهمی در ریاضیات کرده باشند.
مرجع : ایسنا